۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۰۸:۱۰
کد خبر: ۷۰۸۰۳۵

داستان جدید آمریکا برای فشار به ایران

داستان جدید آمریکا برای فشار به ایران
شیفت آمریکا از ضرب‌الاجل‌های ساختگی به ادعای گروگانگیری. این جمله، احتمالا خلاصه بازی رسانه‌ای چند وقت اخیر آمریکاست که حالا هر روز یک داستان جدید را با تگ هسته‌ای یا تروریسم علیه کشورمان استوری می‌کند.

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از جام جم آنلاین، در جدیدترین روایت آمریکایی، آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا جاسوسی به نام عماد شرقی را گروگان سیاسی جمهوری اسلامی خوانده و در عین حال، کمیته روابط خارجی سنای آمریکا مدعی شده او چهار‌سال است که به ناحق و با اتهامات واهی در ایران در بازداشت به‌سر می‌برد.البته گفته عماد شرقی و سایر آمریکایی‌هایی که در ایران بازداشت شده‌اند هرگز نباید فراموش شوند. عماد شرقی کیست و این جاسوس آمریکایی در صنایع نظامی ایران به دنبال چه اطلاعاتی بوده‌است؟

عماد ادوارد شرقی ۵۷ ساله و دوتابعیتی ایرانی - آمریکایی است که سال ۲۰۱۶ با هدف فعالیت اقتصادی و در پوشش تاجر وارد ایران شد اما فعالیت اقتصادی، رسما پوشش اقدامات جاسوسی در عرصه نظامی به‌خصوص حوزه ترابری و جنگی هلیکوپتری بوده‌است. موضوع بسیار پیچیده پیش رفت تا جایی که در کنار جاسوسی نظامی برای شرکت‌های آمریکایی، افشای مسیر دور زدن تحریم‌ها هدف اصلی این پروژه بوده‌است.


به هرحال این فرد با کمک همدستانش یعنی فردی به نام ب-ص-پ، در پوشش بازاریابی شروع به جمع‌آوری اطلاعاتی می‌کند که اساسا هیچ ارتباطی به عرصه اقتصادی نداشته و هدف از این اقدامات، ضربه زدن به زنجیره تأمین قطعات برای تعمیرات هلیکوپتر بوده‌است.


بعد از گذشت چندماه این دو فرد موفق شدند گزارش کاملی از توان هلیکوپترهای کشور در نهادهای مختلف و همچنین شرکت‌هایی که در زمینه تعمیرات آنها فعال بودند، به‌ دست آورند و برای مسؤول خود در آمریکا ارسال کنند.


اتفاقی خطرناک علیه امنیت کشورمان که مصداق افشای اطلاعات حساس در حوزه‌های نظامی است و به هیچ عنوان نمی‌توان با بلاهت رسانه‌ای به سبک بی‌بی‌سی درباره این فرد از طریق خانواده‌اش مظلوم‌نمایی کرد و اسمی غیراز جاسوسی برای آن گذاشت.


بالاخره شرقی اولین بار اردیبهشت ۹۷ بازداشت شد و تا دی‌ماه همان سال در زندان ماند و با قید وثیقه آزاد شد ولی قبل از برگزاری دادگاه تجدیدنظر، قصد فرار از ایران را داشت. او ژانویه ۲۰۲۱ به اتهام جاسوسی و جمع‌آوری اطلاعات نظامی به ۱۰ سال زندان محکوم شده‌بود اما بعد از اثبات جاسوسی با تلاش سرویس‌های امنیتی خارجی تلاش کرد از طریق مرزهای آذربایجان‌غربی از ایران فرار کند و احتمالا مقصد او ترکیه بوده‌است. اتفاقی که برای شناسایی شبکه همکاری او زیر رصد نیروهای امنیتی کشورمان انجام و در نهایت به دستگیری مجدد او منجر شد.


حالا چند هفته‌ای است که جریان رسانه‌ای فارسی زبان ضد انقلاب مدعی شده‌اند جمهوری اسلامی برای اخذ پول اقدام به گروگانگیری اتباع دو تابعیتی می‌کند. آنها باید به این سؤال پاسخ بدهند چرا اکثریت اتباعی که دستگیر می‌شوند، به دنبال جاسوسی به ویژه در حوزه نظامی و هسته‌ای هستند و اسنادی که از آنها به دست می‌آید، این علاقه‌مندی‌ها را اثبات می‌کند؟ خانواده عماد شرقی و دولت آمریکا باید به این سؤال پاسخ دهند. نکته جالب اینجاست که شبکه بی‌بی‌سی فارسی هم جدیدا در وسط این نزاع سیاسی، با پخش یک مستند کوتاه و احساسی از خانواده شرقی، مدعی شده این فرد هیچ اقدام خلافی مرتکب نشده و حتی به نقل از همسر وی ادعا کرده برای عماد منع تعقیب خورده‌است؛ این منع تعقیب ادعایی، مربوط به حذف بعضی از عناوین اتهامی جزئی و اثبات اتهام همکاری با دولت‌های متخاصم است و در دیگر موارد اتهامی، منع تعقیب صادر شده‌است. اما عماد شرقی چگونه فرار کرده‌است؟


ماجرای فرار این جاسوس نظامی به این شکل بوده‌است که یکی از دوستان ادوارد عماد شرقی با وی تماس گرفته و از او طلب مبلغی پول می‌کند. وی نیز قبول کرده و زمان و مکان مشخصی برای پرداخت این وجه مشخص می‌شود. این جاسوس نظامی دقایقی قبل از قرار ملاقات، از منزل خود خارج‌شده و به سمت محل تعیین‌شده حرکت می‌کند.


پس از حضور در آن محل، فرد مقابل ابتدا هویت او را کامل چک کرده سپس گوشی تلفن همراهش را می‌گیرد، تلفن را خاموش و سیمکارتش را نیز خارج می‌کند. بلافاصله و به‌سرعت این دو سوار یک خودروی سواری شده و به سمت پایانه مسافربری غرب تهران حرکت می‌کنند و ازآنجا با هویت جعلی بلیت تهیه و با اتوبوس به سمت مرزهای غرب کشور می‌روند. در تمام طول این مدت و زمان هماهنگی با طرف خارجی برای اجرای عملیات، این دو تحت نظر دستگاه امنیتی قرار داشته‌اند، طوری که منتظر ماندند تا تمام ارتباطات و برنامه‌ریزی‌ها برای فراری دادن این محکوم امنیتی، انجام شود تا درنهایت، کل شبکه‌ای که در این رابطه دخیل بودند، به‌صورت یکجا دستگیر شوند.


بر همین اساس نیز در اولین فرصتی که شبکه فرار این جاسوس اطلاعات نظامی مشخص شد، نیروهای انتظامی و امنیتی وارد عمل شده و در مکانی که طرف مقابل اصلا آمادگی مواجهه با نیروهای امنیتی را نداشته و عملیات را موفق قلمداد می‌کرده، با سربازان گمنام امام زمان‌(عج) مواجه می‌شوند.

 

منبع: روزنامه جام جم 

ارسال نظرات