۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۳:۳۲
کد خبر: ۷۰۸۰۹۳
خلاصه‌ای از کتاب طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن(۲)؛

بدون تقوا و اطاعت، ایمان معنایی ندارد

بدون تقوا و اطاعت، ایمان معنایی ندارد
در آیه ابتدایی سوره انفال سه دستور توسط خداوند داده شده که هر سه آن به عبارت «اگر مؤمن هستید» معلق شده است که نشان می‌دهد ایمان بدون تقوا و اطاعت، ایمان قلمداد نمی‌شود.

به گزارش سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، درس دوم کتاب «طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن» به ایمان و لوازم آن می‌پردازد و سؤالاتی را پیرامون ویژگی‌های مؤمن پاسخ می‌دهد؛ شروع بحث از آیه ابتدایی سوره انفال است که پس از توضیحاتی در خصوص انفال به سه دستور تصریح شده در آیه اشاره دارد.

در آیه «فَاتَّقُوا اللَّهَ وَأَصْلِحُوا ذَاتَ بَیْنِکُمْ ۖ وَأَطِیعُوا اللَّهَ وَرَسُولَهُ إِنْ کُنْتُمْ مُؤْمِنِینَ» هر سه دستور خداوند معلق شده به ایمان به عبارت بهتر اگر مؤمن هستید این سه دستور را انجام دهید. زیرا ایمان بدون عمل در نگاه قرآن ارزشی ندارد و سیاق همین یک آیه به تنهایی چنین امری را نشان می‌دهد.

حضرت آیت الله خامنه‌ای در سخنرانی خود که در کتاب «طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن» گردآوری شده است اولین ویژگی از صفات مؤمن را با استفاده از آیه «إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ الَّذِینَ إِذَا ذُکِرَ اللَّهُ وَجِلَتْ قُلُوبُهُمْ» ترس از خدا معرفی می‌کند و آن را توضیح می‌دهد که در صوت تشریح شده است؛ در ادامه آیه نیز نشانه‌ای دیگر از ایمان ذکر شده که در کتاب به خوبی و خلاصه توضیح داده شده است؛ مؤمن کسی که با شنیدن آیات الهی بر ایمانش افزوده می‌شود.

سومین نشانه ایمان از منظر قرآن در کلام رهبر معظم انقلاب توکل است که به آیه «َعَلَى رَبِّهِمْ یَتَوَکَّلُونَ» استناد می‌شود؛ در تشریح این مهم نیز عباراتی جالب در کتاب آمده است که در صوت و متن کتاب نیز تأکید شده است به عبارت بهتر انگاره عمومی مردم از توکل به چالش کشیده می شود و معنای توکل از یک عمل رکودبخش به یک عامل تحریک کننده و امیدبخش تبدیل می شود.

با توضیحات کتاب تصور خواننده از معنای توکل عوض شده و تأثیر شگرفی در اعمال آینده او دارد.

نشانه دیگر مؤمنین که در کتاب اشاره شده اقامه نماز است که با نماز خواندن فرق می‌کند یعنی نماز را در جامعه برپا می‌کند و این نیز تفاوتی با نگرش عمومی دارد.

به طور کلی در روش تبیینی کتاب، پردازش انگاره و نگرش های عمومی نسبت به معارف دینی پردازش شده و پس از به چالش کشیدن آن نگرش، نگرش صحیح تبیین می شود.

لینک دریافت قطعه صوتی جلسه دوم گزارشی از کتاب طرح کلی اندیشه اسلامی نیز ضمیمه شده است؛ همچنین برای دریافت فایل متنی جلسه دوم نیز اینجا کلیک کنید.

ارسال نظرات