۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۶:۱۴
کد خبر: ۷۰۸۱۳۹
معرفی کتاب؛

جلد سوم از کتاب « بر شانه های اقیانوس» منتشر شد

جلد سوم از کتاب « بر شانه های اقیانوس» منتشر شد
موسسه انتشارات جمکران وابسته به مسجد مقدس جمکران جلد سوم از کتاب «بر شانه های اقیانوس» شرحی ادیبانه و روان نهج‌البلاغه منتشر کرد.

به گزارش سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، موسسه انتشارات جمکران وابسته به مسجد مقدس جمکران جلد سوم از کتاب « بر شانه های اقیانوس» شرحی ادیبانه و روان نهج‌البلاغه ترجمه و شرح همه نامه های نهج البلاغه، نوشته حجت‌الاسلام علی رهبر را روانه قفسه کتابفروشی ها کرده است.

یکی از منابع مهمی که مورخان در طول تاریخ در تألیفات خود از آن بهره برده‌اند مکتوبات، نامه‌های امیران، وزیران، دبیران چیره‌دست است که تاریخ زمانه خود را درک کرده و آگاهانه قلم زده‌اند. از میان این همه تألیفات، نامه‌های حضرت علی(ع) از منزلتی خاص برخوردار است و سید رضی در قرن چهارم هجری قمری آن‌ها را در نهج البلاغه را گرد آورد. نامه‌های امیر المومنین(ع) در نهج البلاغه ۷۹ فقره بوده که به مناسبت های گوناگون برای کارگزاران، دوستان، خویشاوندان، مردم شهرها و دشمنان نگاشته شده است.یکی از منابع مهمی که مورخان در طول تاریخ در تألیفات خود از آن بهره برده‌اند مکتوبات، نامه‌های امیران، وزیران، دبیران چیره‌دست است که تاریخ زمانه خود را درک کرده و آگاهانه قلم زده‌اند. از میان این همه تألیفات، نامه‌های حضرت علی(ع) از منزلتی خاص برخوردار است و سید رضی در قرن چهارم هجری قمری آن‌ها را در نهج البلاغه را گرد آورد. نامه‌های امیر المومنین(ع) در نهج البلاغه ۷۹ فقره بوده که به مناسبت های گوناگون برای کارگزاران، دوستان، خویشاوندان، مردم شهرها و دشمنان نگاشته شده است.

ویژگی های کتاب

نَهجُ البَلاغه، برگزیده‌ای از گفته‌ها و نوشته‌های ادبی امیرالمومنین (ع) است، که سید رضی عالم بزرگ شیعه، در اواخر قرن چهارم قمری آنها را جمع آوری کرده است. این کتاب توسط گروهی از علما به دلیل محتوی غنی و همچنین بلاغتش، به «اخ‌ القرآن» برادر قرآن نامگذاری شده است. این کتاب در سه قسمت خطبه‌ها، نامه‌ها، کلمات قصار دسته بندی شده است. امام در بسیاری از خطبه‌‌ها، مردم را به انجام دستورات الهی و ترک محرمات دعوت کرده و در بخشی از نامه‌ها که خطاب به فرمانداران است، آنها را به رعایت حق مردم سفارش کرده است.

این کتاب تا کنون به ۱۸ زبان ترجمه شده است و تعداد ترجمه‌های نهج‌البلاغه به زبان‌های مختلف به بیش از ۱۰۰ عنوان می‌رسد. شرح‌ها و مستدرکات متعددی در مورد نهج‌البلاغه نوشته شده است که برخی تعداد آن‌ها را به حدود ۳۰۰ عنوان بیان کرده‌اند.

به اعتراف همه دانشمندان اهل فن، نهج البلاغه بعد از قرآن کریم، فصیح ‌ترین و بلیغ ‌ترین متن به زبان عربی است. مجموعه ‌ای بی ‌نظیر که حکمت‌ های ژرف و ارزش‌ های انسانیِ متبلور در علم اخلاق را با فلسفه تاریخ و سیاست درست، درهم آمیخته و به زیباترین و شیواترین شکل ممکن آن را در مسیر چشم‌ انداز بشری عرضه کرده است و سیّد رضی، عالم قرن چهارم آن‌‌ها را به‌ صورت کنونی گزینش و تدوین کرده است.

این کتاب را به تمام علاقه‌مندان درک بهتر نهج‌البلاغه پیشنهاد می‌کنیم.

پیش از این سه جلداز این مجموعه که شامل خطبه های امام علی (ع) است به چاپ رسیده بود و اینک جلد چهارم این اثر به ترجمه و شرح نامه های امام علی (علیه السلام) اختصاص دارد.

جلد چهارم بر شانه های اقیانوس (نهج البلاغه جوان) در ۲۷۴ صفحه با قیمت ۸۰ هزار تومان منتشر شده است.

برشی از کتاب

نویسنده در نامه سی و یکم و در صفحه 90 کتاب آیین نیایش را به مردم آموزش میدهد و در ادامه چنین می خوانیم:

قسمت اندکی از بخش خطبه ها، حالت نیایشی و مناجاتی دارد و در اینجا به ضابطه های دعا پرداخته اند. پیش تر نوشتیم که دعا و نیایش چه جایگاه بلندی دارد و اکنون از زاویه ای دیگر به آن می پردازیم:

یک . اجازه گفت وگو، فرمان به آن و تهدید کسانی که از مناجات و دعا پرهیز دارند، سه موضوع اهمیت است. اگر مقام بلندپایه ای به شما زنگ بزند که می توانی به دیدار من بیایی، چه حسی پیدا می کنید؟ ما کجا و حاکم کل هستی کجا؟ امام على می فرمایند: «اذ لك في الدعاء » و آنگاه است فرمان «استجب لكم ؛ عهده دار شدن پاسخگویی».

پاسخ های خداوند مختلف است: گاهی اجابت سریع، گاهی تبدیل مورد درخواستی به عطای دیگری و گاهی تأخیر و گاهی تأخیر برای پافشاری عاشقانه بنده و گاهی ذخیره و گاهی بخشش گناه. گاهی هم انبوه گناه، مانع دریافت می شود و خدا عطای دیگری می کند. به هرحال، پاسخگویی خدا قطعی است.

دو. خداوند ما را به پناه بردن به پیشوایان معصوم و رسول اعظم ایا مجبور نکرده است؛ بدین معنا که نفرموده است مستقیم با من گفت وگو نکن که پاسخت را نمی دهم. توصیه به توسل به چهارده معصوم عا بدین معناست که ما می توانیم در مسیر مناجات با خدا، آنها را واسطه قرار دهیم که این هم حکمت های بسیاری دارد و باب دوستی با آنها را فراهم می سازد و ما را از اخلاق عالی ایشان متأثر می کند.

سه . باب بازگشت به خدا بسته نیست؛ به شرط آنکه توبه حقیقی باشد و نفرت از عصیان خداوند.

چهار در کیفر دادن شتاب نمیکند که امکان تحول و پشیمانی بنده می رود. به خاطر بازگشت، سرزنشمان نمی کند و هرجا بجا بود رسوا شویم، رسوایمان نمیکند مگر موارد خاصی که بعد از تکرار فراوان گناه، پردہ پوشی متوقف می شود که شاید تا وارد شدن فشار رسوایی، تحول اساسی پدید آید.

موسسه انتشارات جمکران وابسته به مسجد مقدس جمکران جلد چهارم از کتاب «بر شانه‌های اقیانوس» شرحی ادبیانه و روان از نهج‌البلاغه، نوشته حجت‌الاسلام علی رهبر را در 274 صفحه با شمارگان 1000 نسخه به قیمت 80000 تومان روانه بازار نشر کرده است.

علاقه‌مندان می‌توانند برای جهت تهیه این کتاب به آدرس قم – خ معلم – پاساژ ناشران و یا بلوار پیامبر اعظم، مسجد مقدس جمکران، انتشارات کتاب جمکران مراجعه و یا با شماره ۳۷۸۴۲۱۳۱-۰۲۵ تماس حاصل نمایند.

 

ارسال نظرات