۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۴:۴۱
کد خبر: ۷۰۸۱۸۱
عضو شورای استانی حوزه علمیه خراسان شمالی:

حمایت از فلسطین تجلی زندگی مسئولانه انسان مسلمان است

حمایت از فلسطین تجلی زندگی مسئولانه انسان مسلمان است
خراسان شمالی – حجت‌الاسلام آزموده در تبیین چرایی روز قدس، حمایت از فلسطین و آرمان قدس شریف را تجلی زندگی مسؤولانه یک انسان مسلمان دانست.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در خراسان شمالی، حجت‌الاسلام نعمت‌الله آزموده، عضو شورای استانی حوزه علمیه خراسان شمالی، امروز در جمع طلاب حوزه علمیه استان با اشاره به در پیش بودن روز جهانی قدس، اظهار کرد: هر ساله مردم شریف ایران و جوامع آزاده جهان به ندای ملکوتی امام خمینی(ره) پاسخ داده و با مشارکت در تظاهرات و احیای روز قدس، یاد و خاطره آرمان آزادسازی فلسطین را از دست اشغالگران صهیونیست زنده می‌کنند و این سنت سیاسی عبادی همچنان مورد تأکید همه بزرگان سیاسی و دینی به‌ویژه مقام معظم رهبری قرار دارد.

وی در تبیین چرایی روز قدس، زندگی مسئولانه یک مسلمان را ازجمله دلایل این روز دانست و افزود: آنچه مسلم است هر انسان بر پایه اعتقادات خود تکالیفی عبادی و اخلاقی دارد و انسان مسلمان چنانچه پایبند باشد باید این‌گونه تکالیف را رعایت کند.

حجت‌الاسلام آزموده ادامه داد: در جامعه شبه‌جزیره عرب قبل از اسلام یعنی در عصر جاهلی اصل شهروندی و همبستگی اجتماعی بر پایه پیوندهای قبیله‌ای یا عشیره‌ای بود و افراد به انتساب‌های خونی خود افتخار می‌کردند؛ ولی با آمدن دین مبین اسلام پایه همبستگی اجتماعی تغییر یافت و دین، مهم‌ترین مبنای تنظیم روابط اجتماعی قرار گرفت.

وی تصریح کرد: خداوند متعال در قرآن می‌فرمایند: «وکنتم علی شفا حفره من النار فانقذکم منها و اصبحتم بنعمته اخوانا» و تأکید می‌کند شما در پرتگاه آتش قرار داشتید که خداوند شما را نجات داد و به نعمت خداوند برادر گشتید و این آیه نشان می‌دهد که جامعه قبل اسلام در پرتگاه اختلاف و واگرایی قرار داشت و اسلام آیین همگرایی و برادری دینی را جایگزین کرد.

حجت‌الاسلام آزموده ادامه داد: خداوند متعال در جای دیگر می‌فرمایند: «انما المؤمنون اخوه»؛ یعنی به‌راستی که مؤمنین برادر یکدیگر هستند که این مفهوم اخوت اسلامی عملاً، دگرگونی وسیعی در جامعه جاهلی پدید آورد و مناسبات تازه‌ای بین افراد آن برقرار ساخت که بر پایه اسلام شهروندی استوار بود.

وی اظهار کرد: حادثه بزرگ هجرت از شهر مکه به یثرب یکی از مهم‌ترین حوادث صدر اسلام است که مفهوم اخوت اسلامی را اجرا کرد و مصداق بخشید. هر شهروند مسلمان از انصار اهل مدینه با یک مهاجر اهل مکه عقد اخوت بست و مایملک خود را با او تقسیم کرد.

حجت‌الاسلام آزموده با اشاره به اینکه این رفتار ایثارگرانه در آغاز هجرت عملی بی‌سابقه بود و در حوادث بعدی مصادیق بیشتری پیدا کرد، افزود: در جنگ بدر که مشرکین قصد نابودی دعوت و جامعه اسلامی را داشتند بسیاری از مسلمانان بر پایه اعتقادات اسلامی خود در برابر برادر یا پدر و یا خویشان مشرک خود قرار داشتند و با آن‌ها جنگیدند و خویشاوندی‌های خونی را کاملاً نادیده گرفتند.

وی گفت: این حوادث نشان داد مناسبات اجتماعی در جامعه اسلامی با جامعه جاهلی بسیار متفاوت است. پیامبر اکرم (ص) می‌فرمایند: «من اصبح ولم یهتم بامور المسلمین فلیس بمسلم» و تأکید می‌کند هرکس شب را به صبح برساند و به امور مسلمین بی‌تفاوت باشد مسلمان نیست و این نشان از یک رابطه مستحکم دینی است که مسلمانان را نسبت به یکدیگر مسئول می‌کند و آنان را عضو یک خانواده بزرگ امت اسلامی می‌شمارد.

حجت‌الاسلام آزموده اظهار کرد: امیر مؤمنان علی (ع) در کنار این دایره همبستگی یک دایره دیگر نیز تعریف می‌کند. ایشان می‌فرمایند: «الناسُ صنفانِ اِما آخ لک فی الدین او نظیر لک فی الخلق» و تأکید می‌کند مردم دو دسته هستند یا برادر دینی و یا برادر در آفرینش و انسانیت. این فرمایش امیر مؤمنان نشان می‌دهد که برادری انسانی نیز نوع دیگری از همبستگی است که انسان بر پایه آن نمی‌تواند نسبت به سرنوشت برادر مظلوم خود بی‌تفاوت باشد.

وی با اشاره به اینکه در عمده روایات ظهور و جامعه آخرالزمانی از نگاه شیعی و سنی چهارچوب اصلی بر پایه تقابل عدل با ظلم است، اضافه کرد: روایتی که از معصومین درباره امام زمان (عج) وارد شده این است که «یملاء الارض عدلا و قسطا بعد ما ملئت ظلما و جورا» یعنی دنیا را پر از عدل و داد می‌کند پس از آنکه پر از ظلم و جور شده بود.

حجت‌الاسلام آزموده گفت: بر این اساس وظیفه اول امام زمان اقامه عدل است و قطعاً در این راستا امام زمان (عج) اسرائیل که مظهر ظلم و جور در منطقه است را قبول نخواهد کرد و قطعاً با قدرت‌های استکباری برخورد می‌کند که با غارتگری و زور، جهان طبقاتی را پدید آورده و از هر ظلمی در جهان ازجمله اشغال فلسطین حمایت می‌کنند. /9314/

هادی رحیمی
ارسال نظرات