۲۷ تير ۱۴۰۰ - ۱۶:۳۷
کد خبر: ۶۸۴۹۲۴
مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان شمالی:

ایران اسلامی پرچمدار اتحاد جهان اسلام است

ایران اسلامی پرچمدار اتحاد جهان اسلام است
خراسان شمالی – حجت‌الاسلام رفیعی گفت: ایران اسلامی به برکت انقلاب اسلامی و راهبری حکیمانه امامین انقلاب پرچم‌دار اتحاد جهان اسلام است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در خراسان شمالی، حجت‌الاسلام حمید رفیعی، مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان شمالی، امروز در نشستی با مسؤولان فرهنگی استان، با گرامیداشت سالگرد شهادت امام محمدباقر(ع)، در تبیین مأموریت اصلی شیعیان در جهان اسلام اظهار کرد: در راستای رسالت ایجاد امت متحد اسلامی شیعیان به‌عنوان حلقه مرکزی و شبکه استمراری مکتب اهل‌بیت(ع) از طرف امام باقر(ع) مأموریت مهمی دارند.

وی افزود: آن حضرت روی همین اصل خطاب به شیعیان می‌فرمود: «یَا مَعْشَرَ الشِّیعَةِ شِیعَةِ آلِ محمد کُونُوا النُّمْرُقَةَ الْوُسْطَی یَرْجِعُ إِلَیْکُمُ الْغَالِی وَ یَلْحَقُ بِکُمُ التَّالِی...» و تأکید می‌کند ای شیعیان آل محمد(ص) تکیه‌گاه میانه باشید تا تندرونده به‌سوی شما بازگردد و عقب‌مانده به شما برسد.

حجت‌الاسلام رفیعی خاطرنشان کرد: امام(ع) در این روایت شیعیان را به «نُمرقه الوُسطی» تشبیه کردند، نُمرقة به معنای بالش و پشتی کوچک است که در قرآن هم آمده است «وَ نَمَارِقُ مَصْفُوفَةٌ؛ بالش‌هایی ردیف شده»، معمولاً هنگام نشستن و برای تکیه دادن دوتا متکی می‌گذارند، یکی پشتی و دیگری بغلی که به آن به‌راحتی تکیه و اصطلاحاً لم می‌دهند، این بالش‌های کناردستی هم نشستن را صاف می‌کند و هم راحت، به این متکای دوم در عربی «النُمرقة الوُسطی» میگویند.

وی تصریح کرد: حضرت(ع) می‌فرمایند شیعیان در جهان اسلام باید همچون بالش میانه باشند؛ یعنی روشی معتدلانه و خارج از هرگونه افراط و تفریطی که مخلّ وحدت امت اسلام است، اتخاذ کنید تا دیگر مسلمانان جهان اسلام بتوانند به شما تکیه کنند.

حجت‌الاسلام رفیعی اظهار کرد: به بیان علامه مجلسی تشبیه و تمثیل «نُمرقة» به این اعتبار است که «نمرقة» موضعی است برای تکیه دادن و اعتماد کردن و قید «وُسطَی» برای آن، جهت تبیین موقعیت بین افراط و تفریط است.

وی با بیان اینکه جمهوری اسلامی «نُمرقة الوسطای» جهان اسلام است، افزود: اینکه ایران اسلامی به برکت انقلاب اسلامی و راهبری حکیمانه امامین انقلاب نسبت به اتحاد جهان اسلام این همه تأکید دارد ریشه در همین مأموریتی است که امام باقر (ع) برای ما شیعیان تعریف کرده‌اند.

حجت‌الاسلام رفیعی گفت: ایجاد گفتمان اسلام ناب محمدی(ص) در مقابل اسلام آمریکایی، ابتکار کنفرانس وحدت اسلامی، تقویت و گسترش رویکردهای تقریبی، ابتکار نام‌گذاری هفته وحدت، ابتکار مراسم برائت از مشرکین در حج، دفاع تمام‌عیار از آرمان فلسطین و قدس، مقابله با جریان‌های مسلح تکفیری، نفی رسمی تشیع انگلیسی و وهابیت آمریکایی و... رویکردهای نُمرقة الوسطایی جمهوری اسلامی و امامین انقلاب برای معضل اساسی جهان اسلام است و با این بیان، شهید حاج قاسم سلیمانی که پناه مسلمانان مظلوم منطقه بود مصداقی شاخص از همین تمثیل نورانی امام باقر(ع) است./9314/پ210/

هادی رحیمی
ارسال نظرات