۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۲۱:۲۵
کد خبر: ۷۰۸۴۵۱
آیت الله تحریری عنوان کرد؛

تسلیم بودن در برابر دستورات الهی، شرط رسیدن به مقامات عالیه

تسلیم بودن در برابر دستورات الهی، شرط رسیدن به مقامات عالیه
استاد اخلاق حوزه با اشاره به دعای روز سی‌ام ماه رمضان که تجمیع همه خواسته های معنوی در طول این ماه است، گفت: یکی از حالات مهم نفسانی اخبات و تسلیم است.

به گزارش خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، آیت الله محمدباقر تحریری ظهر امروز در جلسه درس اخلاق دفتر رهبر معظم انقلاب در قم گفت: در ماه رمضان اسباب کمال علمی و معرفتی برای بندگان فراهم شده است و امیدوارم در این فرصت کوتاه باقی مانده نیز بتوانیم بهره های خوبی ببریم.

وی با اشاره به دعای روز سی‌ام ماه مبارک رمضان ابراز کرد: روز آخر ماه مبارک دعایی دارد که محصول همه ادعیه ماه رمضان را از خداوند در 10 تقاضا طلب کرده که اولین آن «اَللَّهُمَّ إِنِّي أَسْأَلُكَ إِخْبَاتَ الْمُخْبِتِينَ» است.

این استاد اخلاق حوزه علمیه اظهار داشت: در ادیان الهی ایمان اصل قرار گرفته شده تا انسان به سعادت رسیده و از زیان خارج شود؛ اینکه حق تعالی در همه شئون هستی حضور دارد باوری است که برای رسیدن به سعادت لازم است؛ برای هر مرتبه ای از ایمان نام خاصی ذکر شده است زیرا روحیات انسان نیز مراتبی دارد.

وی با اشاره به توضیح مراتب ایمان ذیل آیه «قَالَ أَسْلَمْتُ لِرَبِّ الْعَالَمِينَ» توسط علامه طباطبایی گفت: یکی از مراتب ایمان اخبات است و در زیارت امین الله نیز از خداوند «قلوب مخبتین» را طلب می کنیم؛ 4 صفت برای مخبتین در قرآن ذکر شده است که اولین آن «إِذا ذُكِرَ اللَّهُ وَجِلَت قُلوبُهُم» بوده یعنی یک نوع ترس از خدا در دل مؤمن وجود داشته باشد و نمود این ذکر خدا در نماز تجلی پیدا می کند.

تولیت مدرسه علمیه مروی تصریح کرد: اگر بخواهیم به کمالات بالا برسیم باید به مرحله تسلیم دسترسی پیدا کنیم و این حالت خاص قلبی است که در جهت توجه به ذات خداوند و پذیرش ربوبیت تکوینی و تشریعی خداوند انجام می گیرد.

وی با بیان اینکه یکی از مقدمات مهم معرفت تفکر است افزود: تفکرات باید این شناخت را بدهد که انسان تحت تدبیر حکیم است. خداوند حق مطلق است و هر چیزی که از او صادر شود حق می شود که معنای حکمت در نگاه علامه طباطبایی چنین است.

آیت الله تحریری با اشاره به آیت 23 سوره حج گفت: گاهی حکمت بعضی اعمال روشن نمی شود و جنبه تعبدی صرف دارد تا در آن وادی امتحان بشویم و اعتراضی به فرامین الهی نداشته باشیم؛ اگر خداوند می خواست در حج خوش گذرانی داشته باشیم در جایی خوش آب و هوا تر قرار می داد اما خواسته است ما اظهار خضوع کنیم چرا که تسلیم در برابر فرامین وقتی تأثیرگذار است که با اظهار خضوع قلبی همراه باشد.

وی با قرائت آیات مربوط به قربانی در حج ابراز کرد: دستورات برای این است که خداوند را یاد کنیم و قربانی کردن نیز برای یادکردن نعمت خداوند است؛ حکمت هایی برای برخی دستورات الهی گفته شده است اما صحیح تر این است که باید با توجه به حکمت مطلقه خداوند دستورات الهی را اجرایی کنیم.

استاد اخلاق حوزه علمیه عنوان کرد: با انجام دستورات خداوند حالت هایی در وجود انسان ایجاد می شود و سپس حالت اخبات پیش می آید؛ تسلیم و اخبات مورد رحمت خاص خداوند قرار داشته اما به هرحال یک حالت عاطفی است که اگر حالات معرفتی و عقلی در آن شکل نگیرد، انگار حالت تسلیم رخ نداده است.

وی افزود: نفس انسان حالات مختلفی دارد که یکی از آن ها خطورات نفسانی است و انسان باید در برابر آن مقاومت کند؛ آرزوی همه انبیا این است که تحت بندگی خدای متعال باشیم و خود انبیا در برابر دستورات خداوند حالت تسلیم را داشتند؛ شرط داشتن مقامات الهی اظهار خضوع و تسلیم در برابر دستورات الهی است.

استاد درس خارج حوزه علمیه عنوان کرد: ما تا زمانی که در این عالم هستیم در معرض هجمه های شیطان قرار داریم و باید از همزات شیطان دوری کنیم و از خداوند بخواهیم در این راه کمک کار ما باشد؛ تحولاتی که در جامعه در برخورد با دین پیدا می شود باعث تحکیم ایمان انبیا و امتحان بندگان می شود.

ارسال نظرات