۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۰۹:۳۵
کد خبر: ۷۰۸۴۹۰

ارتباط فاکتور های پر خطر قلبی با زوال عقل

ارتباط فاکتور های پر خطر قلبی با زوال عقل
یک مطالعه جدید نشان می دهد که هر چه فاکتورهای پرخطر بیماری قلبی بیشتر باشد، احتمال ابتلا به زوال عقل بیشتر می شود.

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از  جام جم آنلاین، تحقیقات قبلی تهدیدات سلامت قلب مانند فشار خون بالا، دیابت و چاقی را با زوال ذهنی و زوال عقل مرتبط کرده اند.

بر اساس یافته‌های بدست آمده، وجود این فاکتورهای پرخطر با سرعت بیشتری خطر ابتلاء به بیماری آلزایمر و زوال عقل عروقی را افزایش می‌دهد.

«براین فارنسورث وون سدروالد»، نویسنده این مطالعه از دانشگاه اومئا سوئد، می‌گوید: «مطالعه ما نشان می‌دهد که داشتن ریسک بیماری قلبی عروقی، انباشت سریع عوامل خطر بیشتر مانند فشار خون بالا و چاقی، پیش بینی کننده خطر زوال عقل است و با ظهور کاهش حافظه مرتبط است.»

وی افزود: «در نتیجه، مداخلات زودهنگام در مورد افرادی که با خطرات قلبی عروقی روبروهستند، می‌تواند راه مؤثری برای جلوگیری از کاهش بیشتر حافظه در آینده باشد.»

این مطالعه شامل بیش از ۱۲۰۰ نفر با میانگین سنی ۵۵ سال بود که در ابتدا مشکل قلبی یا حافظه نداشتند و تا ۲۵ سال تحت نظر بودند.

در پایان مطالعه، حدود ۶ درصد به بیماری آلزایمر و ۳ درصد به زوال عقل ناشی از بیماری عروقی مبتلا شده بودند.

در مقایسه با افرادی که خطر ابتلاء به بیماری قلبی پایداری دارند، افرادی که با خطر تسریع شده بیماری قلبی عروقی مواجه هستند سه تا شش برابر بیشتر با احتمال ابتلاء به آلزایمر، سه تا چهار برابر بیشتر با زوال عقل عروقی و تا ۱.۴ برابر بیشتر با کاهش حافظه روبرو هستند.

منبع: مهر

ارسال نظرات