معلمان از مشکلاتشان با رئیس جمهور صحبت کردند
به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم؛ این روزها معلمان در تجمعات خود خواستههای مختلفی را مطرح میکنند که میتوان مهمترین آنها را مطالبه اجرای سریعتر رتبهبندی معلمان و توجه به کیفیت آموزش در مدارس دولتی عادی دانست.
جمعی از معلمان در دیدار با آیتالله ابراهیم رئیسی به بیان برخی مشکلات و چالشهای این قشر و نظام آموزش و پرورش کشور پرداختند.
در این گزارش با دو معلم از استان تهران و کرمان به گفتوگو پرداختیم تا به بیان مطالبات و مشکلاتی که در دیدار با رئیس جمهور اشاره کردند، بپردازند.
سعادت امیری مدیر دبیرستان نمونه دولتی شبانهروزی شهدای عشایر استان کرمان است؛ او سال 91، وارد دانشگاه فرهنگیان شد و از سال 95 فعالیت خود را به عنوان معلم در مدارس عشایری آغاز کرد و به یکی از مدارس عشایری شهرستان جیرفت اعزام شد؛ مدرسهای که نه ساختمان داشت و نه کلاس درس و دانش آموزان در چادر درس میخواندند.
ساخت 13 مدرسه برای دانش آموزان عشایر
او در توضیح خاطرات نخستین سال معلمیاش میگوید: آموزش در فضای چادر اصلاً کیفیت ندارد بنابراین تصمیم گرفتم برای دانشآموزانم، مدرسه بسازم و با کمک گروههای جهادی موفق به ساخت کلاس درس شدم و این کار را ادامه دادم، هماکنون با همراهی خیران و گروههای جهادی برای دانش آموزانی که در چادر و کپر تحصیل میکنند مدرسه میسازیم و تاکنون 13 مدرسه برای دانشآموزان مناطق روستایی و عشایری احداث کردهام.
این معلم در توضیح مشکلاتی که در دیدار با رئیس جمهور مطرح کرد، میگوید: در سه حوزه فضای فیزیکی مدارس عشایری، سرانه مدارس شبانهروزی و توجه به معلمان عشایری مشکلاتی را بازگو کردم؛ مدارس عشایری بهویژه مدارسی که در نقاط دوره افتاده قرار دارند با کمبودهایی مواجه هستند و به توجه و امکانات ویژه نیاز دارند تا بتوان به دانشآموزان عشایر آموزش بهتری ارائه کرد.
سرانه غذایی مدارس عشایر گرفتار تورم و گرانیها
سرانه غذایی مدارس عشایری مشکل دیگری است که در دیدار با رئیس جمهور خواستار افزایش آن بودم، با توجه به تورم و گرانیهای اخیر واقعاً نیاز داریم سرانه غذایی دانشآموزان عشایر افزایش یابد بیشتر این دانشآموزان ساکن مناطق دورافتاده و صعبالعبور هستند و باید از آموزش آنها حمایت لازم را انجام داد.
امیری معتقد است، بخشی از کارورزی معلمان مدارس عشایر در دانشگاه فرهنگیان باید به گونهای باشد که ساعاتی از آن را در محیط واقعی مدارس عشایر تدریس کنند هماکنون دانشجویانی که از دانشگاه فرهنگیان فارغالتحصیل میشوند ساعت کارورزی در مدارس عشایری ندارد و یکباره با کلاسهای چند پایه روبرو میشوند در برخی مواقع شش پایه دوره ابتدایی به اضافه پیشدبستانی و در مجموع هفت پایه تحصیلی را همزمان در یک کلاس تدریس میکنند.
مهدی تنده معلم که در مدارس دولتی عادی و شاهد در شهرستانهای استان تهران مشغول به تدریس است در دیدار با رئیس جمهور به بیان مسائل و مشکلاتی پرداخت.
او میگوید: دولت باید به موضوع تعلیم و تربیت همانند مسائل دیگر اولویت دهد؛ در دیدار با رئیس جمهور به موضوع انتصابات صحیح و انتخاب افراد شایسته در وزارت آموزش و پرورش اشاره کردم همچنین ایجاد تحول در آموزش و پرورش یک برنامه ملی است و باید شخص رئیس جمهور در رأس مدیریت تحول قرار بگیرد، تحول باید از گلوگاهها آغاز شود همچون مردمیسازی آموزش و پرورش به جای آموزش و پرورش دولتی و بروکرات یا خصوصیسازی منفعتجو، جهش در کیفیت دانشگاه فرهنگیان با اصلاحات اساسی در برنامه درسی و بازسازی هیئت علمی دانشگاه، رتبهبندی مدارس براساس شاخصهای تحولی و استقرار نظام سنجش و ارزیابی نظام آموزش و پرورش، گفتمانسازی ضرورت تحول در بدنه وزارت آموزش و پرورش و در میان معلمان و مردم و بازنگری برنامه درسی با رویکرد تلفیقی و کاربردی.
ضمن خدمتهای ناکارآمد معلمان
این معلم درباره مشکلات آییننامه رتبهبندی معلمان متذکر شد: معیارهای ناکارآمد مانند تعیین دوره ضمن خدمت در رتبهبندی فرهنگیان باید اصلاح شود؛ رتبهبندی معلمان شامل شایستگیهای عمومی با 300 امتیاز، شایستگیهای تخصصی، شایستگیهای حرفهای و تجربه است آنچه در دیدار با رئیس جمهور اشاره کردم موضوع دورههای ضمن خدمت معلمان بود که ذیل شایستگیهای تخصصی تعریف شده است.
مشکلات مدارس دولتی مطرح شد؟
هماکنون دورههای ضمن خدمت فرهنگیان به صورت آنلاین و بر روی سایت برگزار میشود و برخی معلمان شرکت در این دوره را به افراد دیگری میسپارند تا به جای آنها امتحان دهند همچنین برخی دورههای تعیین شده اصلاً به درد معلمان نمیخورد در چنین شرایطی 100 امتیاز برای دورههای ضمن خدمت در رتبه بندی معلمان تعیین شده است.
وی درباره اینکه آیا در دیدار با رئیس جمهور درباره اوضاع نامناسب کیفیت آموزش در مدارس دولتی اشاره ای نکردید؟ مطرح کرد: با توجه به فرصت اندکی که برای صحبت کردن بود بنده صرفاً به کلیات اشاره کردم و در بحث تحول بنیادین یکی از گلوگاههای تحول را رتبه بندی مدارس براساس شاخصهای تحولی اعلام کردم یعنی باید به مدارس امکانات خوبی اختصاص دهیم و آنها را رتبه بندی کنیم اما به صورت جزئی وارد مشکلات مدارس دولتی نشدم البته برخی همکاران به اقتصاد آموزش و پرورش و وضعیت مدارس اشاره کردند.