۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۹:۳۹
کد خبر: ۷۰۸۹۳۶

فعال‌ شدن‌ مکانیسم‌ سپاه‌ هراسی

فعال‌ شدن‌ مکانیسم‌ سپاه‌ هراسی
حالا دیگر جای هیچ تردیدی نیست که دولت بایدن تفاوتی با دولت ترامپ ندارد و با وجود سرو صدای زیاد درباره بازگشت به برجام و علاقه به حل و فصل تعهدات، قصد ندارد به برجام بازگردد و اگر امروز در این نقطه ایستاده‌ایم مسلما به دلیل بی‌عملی رئیس‌جمهور ناتوانی مثل جو بایدن است.

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از جام جم ؛ اما در این چند روز چه اتفاقی ما را به این جمع‌بندی رسانده است؟ درحالی که ما حداقل از آذرماه سال قبل در یک مناقشه دیپلماتیک با آمریکا بودیم، روز چهارشنبه هفته قبل سنای آمریکا طرحی ضد ایرانی را با هدف ممانعت‌ از رفع تحریم‌ها علیه سپاه پاسداران در صورت بازگشت احتمالی دولت جو بایدن به برجام تصویب کرد.

این طرح به رغم ادعای دولت فعلی آمریکا برای بازگشت به برجام با ۶۲ رای مثبت و ۳۳ رای منفی تصویب شده و مشخصا از دولت بایدن می‌خواهد در صورت بازگشت احتمالی به برجام، سپاه همچنان در فهرست موسوم به سازمان‌های تروریستی خارجی باقی بماند. البته مساله اصلی این است که این طرح ضد ایرانی هدف بالاتری هم دارد و آن تلاش برای گنجاندن مسائل فرابرجامی در هرگونه توافق واشنگتن برای بازگشت احتمالی به برجام است.

یعنی همان داستان تکراری برجام‌پلاس که بارها تهران درباره آن و منتفی بودنش اظهار نظر کرده است. این تصمیم جدید آمریکا در حالی است که حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه کشورمان به صراحت گفته بود خروج سپاه از فهرست‌ تحریم‌های آمریکا «از موضوعات اصلی ماست».

او ۶ فروردین این نکته را هم اعلام کرده بود که مقامات ارشد سپاه همواره به ما یادآوری می‌کنند در راستای منافع ملی کشور، هرچه لازم است انجام دهید و موضوع سپاه پاسداران را در اولویت خود قرار ندهید و این ازخودگذشتگی سپاه پاسداران است اما بالاخره سپاه از مجموعه‌های اصلی کشور است و زمانی که می‌گوییم سپاه یعنی حاج‌قاسم سلیمانی و علی‌رغم اجازه مقامات سپاه، این موضوع از موضوعات اصلی ماست. اما نکته قابل تامل درباره این طرح ضد ایرانی که البته به نظر می‌رسد برای دولت بایدن هم غیر الزام‌آور باشد، این است که سنای آمریکا با این طرح می‌خواهد هراس‌افکنی از پیشرفت برنامه بازدارندگی دفاعی ایران را از طریق قرار دادن پیش شرط‌هایی درباره فعالیت‌های موشکی ایران در توافق جدید پیش ببرد؛ اتفاقی که اساسا باعث می‌شود توافق به یک میدان مین علیه ایران تبدیل شود و دستاوردی جز فاکتور هزینه‌های جدید برای تهران نداشته باشد. واشنگتن که از ۲۰ اسفند تاکنون همه طرف‌های برجامی را معطل تصمیم سیاسی خود کرده بود و مذاکرات وین را تا تصمیم‌گیری نهایی عملا‌ در حالت تعلیق قرار داده بود حالا بعد از یک ماه نیم وقت‌کشی با این طرح ضد ایرانی، به میدان بازگشته تا عملا‌ با قرار دادن سپاه در مقابل مردم، سیاست تضعیف نیروهای مسلح جمهوری اسلامی را دنبال کند. البته این همه ماجرا نیست و این طرح ضدایرانی، پله دومی هم دارد،‌ چون مجلس سنای آمریکا همزمان طرح دیگری را هم برای حفظ تحریم‌ها علیه بانک مرکزی ایران با هدف محدود کردن همکاری‌ها با چین تصویب کرد و این بار به آن برچسب مرتبط با تروریسم زده است.

شاید برایتان عجیب باشد اما پله سوم این داستان هم طرحی است که خواستار متوقف کردن توان پهپادی ایران شده؛ ‌یعنی در همین یک هفته‌ که ایران در تعطیلات به سر می‌برد، آمریکایی‌ها پرکار ظاهر شدند و مجلس نمایندگان آمریکا هشتم اردیبهشت ماه هم با ۴۲۴ رای موافق و فقط ۲ رای مخالف این طرح را هم تصویب کرده است.

با این وجود به نظر می‌رسد آمریکایی‌ها در دنیای موازی به سر می‌برند چون بعد از این همه طرح ضدایرانی که حداقل یکی از آنها مستقیما در ارتباط با مخدوش کردن روند مذاکرات است، ند پرایس سخنگوی وزارت خارجه آمریکا به نشست با خبرنگاران آمده و گفته ما همچنان متعهد به بررسی امکان بازگشت متقابل به پایبندی مشترک به برجام هستیم، به این دلیل که بازگشت متقابل به پایبندی به برجام در راستای منافع ماست!

اما اتفاق عجیب‌تر وقتی بوده که سخنگوی وزارت خارجه آمریکا بدون اشاره به زیاده‌خواهی‌های ایالات متحده مدعی شده اگر ایران خواهان لغو تحریم‌های فراتر از توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ است، باید به نگرانی‌های آمریکا فراتر از برجام رسیدگی کند. این موضع هم درحالی است که تهران بارها اعلام کرده است که فقط به دنبال اجرای تعهدات ۲۰۱۵ است و چیزی بیشتر از حق مسلم خود در رابطه با برجام نمی‌خواهد.

با همه این اوصاف مواضع ضد ایرانی سنای آمریکا نشان می‌دهد آنها می‌خواهند با برداشتن فشار و هزینه از روی واشنگتن، سپاه پاسداران را عامل این توقف و ایستایی در مذاکرات نشان دهند و عملا این نهاد مردمی و انقلابی را در مقابل مردم ترسیم کنند.

امین صبحی - دبیر سیاسی روزنامه جام جم

ارسال نظرات