۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۲۱:۳۰
کد خبر: ۷۰۹۰۹۸

اقتصاد ایران در راستای تحولی عظیم

اقتصاد ایران در راستای تحولی عظیم
شهردار تهران با اشاره به اینکه در آستانه تحول بزرگ هستیم، گفت: امروز نیازمند شکل گیری تمدن نوین اسلامی هستیم.

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل ازخبرنگار اجتماعی خبرگزاری دانشجو، علیرضا زاکانی شهردار تهران در نخستین نشست خبری خود با اشاره به این که کشور در آستانه یک تغییر و تحول بزرگ قرار گرفته و امروز نیازمند الگوسازی برای شکل گیری تمدن نوین اسلامی هستیم، افزود: تمام تلاش دشمن این است که از شکل گیری و ارائه الگویی مبتنی بر آرمان‌ها جلوگیری کند؛ بنابراین توجه به ابعاد انقلاب و ضرورت‌های تحول در کشور ضروری و کمک به ساختن الگو امری حیاتی و واجب است.

شهردار تهران با اشاره به اینکه در شرایط جراحی بزرگ اقتصادی هستیم، گفت: کاری که سالیان گذشته کسی جرات اجرای آن را نداشت در حال انجام است و کمک به دولت، مجلس، قوه قضاییه و ... امری قطعی است.

همه تلاش ما برای پیشرفت و آبادانی است

زاکانی بیان داشت: همه تلاش شهرداری برای ساختن شهر پیشرفت مردم و آبادانی شهر است و ما توفیق داریم در این مسیر خدمت رسانی کنیم. البته ۶ ماهه اول دوره ساماندهی امور بود و امسال کار‌های کوتاه مدت و سال بعد و پس از آن کار‌های میان مدت و پس از آن کار‌های بلند مدت صورت می‌گیرد.

شهردار تهران گفت: کسانی‌که برای القای ناکارآمدی نظام اسلامی تلاش می‌کنند در واقع به همان افرادی کمک می‌کنند که علاقه‌ای به ثبات و پا برجایی ایران و انقلاب اسلامی ندارند. اگر علاقه‌مند به ایران، اسلام و آسایش و رفاه مردم هستیم باید به تحول در کشور کمک کنیم.

شهردار تهران بیان داشت: دشمنی‌های بسیاری در این ۴۳ سال برای ممانعت از استمرار مسیر انقلاب انجام شده است. امروز نیز دشمنان تلاش می‌کنند نگذارند این الگو تشکیل شود و انقلاب را در مقام شعار و حرف خلاصه کنند؛ لذا توجه به ابعاد و تغییر و تحول در کشور، ضرورت و تلاش برای ساختن این الگو امری حیاتی است و هر کسی به این کار کمک کند به تسریع آرمان‌های انقلاب و ساخت این تمدن کمک کرده و هر کس در این مسیر سنگ اندازی کند، آب در آسیاب دشمن می‌ریزد.

۹۰ کلان پروژه را دنبال می‌کنیم

وی در ادامه گفت: شهرداری تهران ۹۰ کلان پروژه را دنبال می‌کند و ۴۸۵ پروژه در دست اقدام خواهیم داشت.

زاکانی بیان داشت: گفتمان شهرداری، گفتمان پیشرفت و شعار تهران در این دوره، تلاش و سرزندگی با مدیریت مشارکتی با نخبگان، موثرین و مردم است تا بر هم انباشتگی مشکلات امروز با فکر و توان آن‌ها برطرف شود.

امسال۳۲۵۰ اتوبوس به ناوگان حمل و نقل عمومی افزوده می‌شود

شهردار تهران با اشاره به اینکه ۲ هزار ۲۲۵ دستگاه اتوبوس تحویل شهرداری شده که کمتر از یک سوم آن مربوط به مالکیت شهرداری بود و این اتوبوس‌ها نیاز به بازسازی داشته اند، گفت: این عدد جوابگوی حمل و نقل مسافر نبوده و بنابراین برای خرید ۱۷۵ دستگاه اتوبوس قرارداد بستیم و تا امروز ۱۲۰ دستگاه وارد مدار شده است.

وی افزود: ۵۰۰ دستگاه را نیز از طریق تعویض مخازن گاز وارد مدار می‌کنیم. البته برای افزودن ۳۲۵۰ دستگاه اتوبوس دیگر تا پایان سال جاری برنامه ریزی کرده ایم که ۲ هزار دستگاه از طریق وزارت کشور و ۹۰۰ دستگاه آن به شهر تهران با قدرالسهم ۲۰ درصد پرداخت هزینه از طرف شهرداری اختصاص دارد؛ ۱۴۰۰ دستگاه را در قانون بودجه تعهد کردیم که بازسازی کنیم و بخشی از آن نیز مجوز گرفتیم که یا واردات داشته باشیم یا از طریق داخل تامین کنیم که تعداد آن ۱۰۰۰ مورد است. برای فعالیت ۵۰ دستگاه اتوبوس برقی هم قرارداد بستیم.

وی بیان داشت: در حوزه تاکسیرانی از طریق مشارکت با بخش خصوصی نوسازی ۷۸ هزار تاکسی -که بالغ بر ۵۰ درصد آن فرسوده است- و ۶ هزار ون - که ۹۸ درصد آن فرسوده است - را دنبال می‌کنیم.

زاکانی با بیان اینکه ۷۵ درصد سفر‌ها از طریق خودرو‌های شخصی انجام می‌شود گفت که باید این سهم را جایگزین کنیم.

اقدامات لازم برای رفع کمبود واگن مترو

شهردار تهران در باره کمبود وسایل حمل و نقل عمومی گفت: برنامه‌ها و طرح‌های کوتاه مدت و میان مدت و بلند مدتی در این زمینه در حال تدوین است و می‌خواهیم در کوتاه مدت تاکسی‌ها را توسعه ببخشیم و در میان مدت به حوزه مترو توجه داشته باشیم.

وی با بیان اینکه ۷ خط مترو در تهران وجود دارد که ۱ هزار واگن کمبود وجود دارد، گفت: دو سوم واگن‌های تهران نیازمند بازسازی است.

به گفته وی برای تامین واگن‌های مورد نیاز قراردادی به میزان ۲ هزار میلیارد تومان تنظیم شده تا بتوانیم ۷۰۰ دستگاه از این واگن‌ها را بازسازی کنیم. اما محدودیت ارائه خدمت در خطوط فعال داریم. باید به طوری با ظرافت پیش برویم تا آسیب به خدمات امروز ما نزند.

شهردار تهران در زمینه تامین منابع حمل و نقل عمومی گفت: بخشی از آن از محل طلب شهرداری از دولت است. بخشی هم از طریق سرمایه گذاری باید حاصل شود.

وی ادامه داد: بعد از تغییر و تحول در مدیریت مترو گزارشی به دستم رسید مبنی بر اینکه میزان بخشی از اقلام حیاتی مترو مانند چرخ در انبار در حد صفر است. برهمین اساس ۲ قرارداد را از جمله قرارداد ۸۰۰ میلیاردی با بانک را دنبال کردیم که این قرارداد از سه هفته پیش عملیاتی شد.

زاکانی افزود: از طریق کارگزاری شهرداری نیز این موارد را دنبال کردیم. مجموعه چرخ‌های مورد نیاز مترو در حال انتقال به تهران است.

کمک ۷۷ میلیون یورویی دولت برای خرید واگن

وی گفت: برای نوسازی، دولت مکلف بود ۱۰۵۰ دستگاه را نوسازی کند. البته از سال‌ها پیش ۶۳۰ دستگاه توسط چینی‌ها نوسازی شده بود، اما سهم ۱۵ درصد آن پرداخت نشده بود که در تفاهم با دولت از طریق تهاتر با نفت این مشکل حل شد.

وی با بیان اینکه ۱۰۵ دستگاه نیز از طریق قطار ملی تامین می‌شود، گفت که پس از مذاکرات با دولت قرار شد ۷۷ میلیون یوروی مورد نیاز آن را دولت تامین کند.

وی در ادامه گفت: ناظر به ساعات کاری اداری که باید شناور شود ما نیز این پیشنهاد را داشتیم و در شهرداری هم برای ماه آینده سه شیفت صبح و بعداز ظهر و شب فعالیت واهیم داشت. کار‌های اداری در شیفت صبح به صورت صددرصدی و بعد از ظهر نیز ۴۱ درصد کار‌های اداری و در شیفت شب خدمت و رفت و روب شهر انجام می‌شود.

شهردار تهران افزود: در بحث مفاسد موضوعات در حال پیگیری است تا با کسانی که مفسده کردند مواجهه قانونی صورت بگیرد.

متعهد به ساخت ۱۸۰ هزار واحد هستیم

وی در پاسخ به سوالی درباره نهضت مسکن سازی توضیح داد: در بحث مسکن تعهد ما ۱۸۰ هزار واحد در سال است، اما مسکن یک ساله ساخته نمی‌شود و جنس مسکن حداقل دوساله است. از این میزان ۱۱۷ هزار واحد در قاعده جهش مسکن و تفاهم با وزارت راه انجام می‌شود تا بافت فرسوده و ناپایدار و زمین‌های راکد شهری را وارد چرخه کنیم. الباقی را باید از طریق تسهیلات تسهیل کنیم و برای این کار قرارگاه تشکیل دادیم و در آن قدرالسهم ۲۲ منطقه مشخص شده است.

زاکانی افزود: از ۳۱ هزار صدور پروانه در سال ۹۰ به حدود ۵۰۰۰ هزار پروانه در سال ۱۴۰۰ رسیده است. باید در این زمینه قبول مسئولیت کنیم، اینکه چقدر از این مسکن‌ها استیجاری و چه میزان ملکی می‌شود بستگی به شرایط و قدرالسهم شهرداری و وزارت راه دارد.

در تهران بن بست مشکلات نداریم

وی با تاکید کرد: در تهران هیچ بن بستی نداریم، هرچند مشکلاتی داریم، اما این مشکلات و موانع هیچکدام راه ما را نبسته و امید ما را قطع نکرده است.

زاکانی گفت: ما تراکم فروشی نمی‌کنیم و برای خودمان خط قرمز می‌دانیم، اما به دنبال ساخت و ساز هستیم، چون اگر ساخت و ساز را رونق ندهیم تهران بر روی مردم خراب می‌شود.

متعهدیم ۱۸۰ هزار واحد مسکونی در تهران بسازیم

وی با اشاره به اینکه ما متعهدیم ۱۸۰ هزار واحد مسکونی در تهران بسازیم، گفت: ما تاکید داریم در بازار ساخت و ساز نقش آفرین باشیم، چون براساس قانون اساسی ورود شهرداری‌ها به بازار مسکن تکلیف شده است.

شهردار تهران بلند مرتبه سازی در شهر در برخی پهنه‌ها را مجاز دانست و ابراز داشت: آن برج‌هایی که عمدتا در حال ساخت است، بر مبنای صدور پروانه‌های قبلی بوده است و تاکید می‌کنم بلندمرتبه سازی تا ۱۱ طبقه مجاز است و برخی پهنه‌های شهر امکان بلندمرتبه سازی دارد، اما باید مسیر کمیسیون ماده ۵ را دنبال کنند.

به دنبال نوسازی شهری و ساخت و سازیم

وی افزود: به شدت به دنبال نوسازی شهری و ساخت و سازیم. چون مسکن در تهران تبدیل بلای جان مردم است و دوسوم حقوق هر شهروند خرج مسکن می‌شود.

زاکانی گفت: ما به‌دور از تراکم فروشی شهر را به سمت نوسازی پیش می‌بریم، چون نیاز به فراهم آوردن شرایط ایمنی و نقش آفرینی در مسکن ساخت و ساز است.

پرونده ساختمان‌های ناایمن را با جدیت دنبال می‌کنیم

شهردار تهران گفت: به دنبال تسهیلات جهت رونق مسکن هستیم و بر همین اساس راه اندازی قرارگاه مسکن را داشته‌ایم. قبول مسوولیت کرده‌ایم و کار‌ها در حال انجام است.

وی در پاسخ به پرسشی درباره ساختمان علاالدین بیان داشت: در دوره آقای قالیباف یک طبقه ساختمان علاالدین را تخریب کردند چرا که ناایمن بود، اما در دوره بعد از آن مجوز دو طبقه ساخت گرفت در حالی که یک طبق قبلی نیز کشش نداشت و در این دوره رای ماده ۳۸ قبلی لغو شد و به نفع شهرداری حکم صادرشده است.

وی تاکید کرد: پرونده ساختمان‌های ناایمن را به شدت دنبال می‌کنیم. به سادگی نمی‌توان از کنار این موضوع عبور کرد.

آخرین وضعیت پرونده رسا تجارت

وی در پاسخ به پرسشی درباره پرونده رسا تجارت گفت: اقداماتی از قبل انجام شده و مجدد این شکایت را فعال کردیم و سیر قضایی آن در حال انجام است.

شهردار تهران یادآور شد: آنچه ناظر به ماست، این است که حق و حقوق شهر را از طلبی که داریم پس بگیریم.

وی با اشاره به اینکه تمام حق و حقوق مربوط به آن را لیست کرده‎ایم و انشالله به زودی خبر خوشی برای مردم در پی داشته باشد، افزود: یک سری پرونده از سابق مانده بود که آن‌ها را دنبال کردیم تا سره را از ناسره تفکیک کنیم.

شهردار تهران گفت:عمده مسائل آن به صورت شکلی است و بخش محدودی از آن مربوط به سواستفاده است.

زاکانی تصریح کرد: در برخی موارد، چون جنبه مفسده انگیزی وجود ندارد، به صورت تخلفات رسیدگی می‎گردد.

خط قرمز ما فساد است

وی بیان داشت: پرونده ۴۰۰ نفر از افرادی که پرونده تخلفات داشتند، بسته خواهد شد، گفت: خط قرمز ما فساد است و مدیر باید جرات اقدام داشته باشد.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار فارس درخصوص قرارگاه اجتماعی و برنامه‌های آن برای حل کودکان کار گفت: باید درباره قرارگاه‌ها با توجه به اینکه مدیریت ما مدیریت مشارکتی است توضیحی ارائه دهم، مدیریت قرارگاهی به این معنی که مسئولین مرتبط با یک موضوع دور هم جمع شوند تا هدف محقق شود.

آسیب‌های اجتماعی زیبنده تهران نیست

وی ادامه داد: آسیب‌های اجتماعی شهر تهران زیبنده این شهر نیست و یکی از آن‌ها معتادان متجاهر است که ۱۴ مجموعه فعال شدند تا این معضل برطرف شود. در این زمینه بخشی از این معتادان با آغاز کار قرارگاه به کمپ ماده ۱۶ منتقل شده و برخی از کمپ‌ها در حال بازسازی و نوسازی است.

زاکانی تاکید کرد: این افراد بعد از ۳ ماه رها نمی‌شوند و با مشخص شدت هویت بیومتریک‌شان، سم زدایی و بازسازی شخصیت، خانواده هایشان را هم پیگیری می‌کنیم.

وی افزود: ما برای ایجاد شغل معتادان بازپروری شده هم برنامه داریم، و آن‌ها را به عنوان عنصر فعال بر می‌گردانیم.

زاکانی با بیان اینکه در مدیریت شهری گذشته می‌گفتند معتادان متجاه زیستی متفاوت دارند و باید رها شوند و این تفکر باعث تبدیل جمعیت آن‌ها به ۲۱ هزار نفر شد، به طوریکه در جای جای تهران این جمعیت قابل مشاهده بود، گفت: ۳۰۰ خانه قرمز در تهران وجود داشت که شناسایی شده است.

شهردار تهران درباره برنامه شهرداری برای ساماندهی کوکان کار و خیابان نیز گفت: ۴ هزار کودک کار و خیابان، در تهران فعال هستند که قرار شد در قالب یکی از ۳ کارگروه رسیدگی به آسیب‌ها دنبال شود، بزودی کارگروه کولی کتفی پسماندی ها، کارگروه خانواده معتادین و زندانیان تشکیل می‌شوند، چون نباید خانواده‌های آسیب دیده بی سرپرست بمانند و در معیشتشان گیر کند و قرار شد طی ۲ هفته پیش نویس اولیه‌اش را تهیه کنند.

برنامه‌ریزی‌ها در قرارگاه جمعیت

وی همچنین در پاسخ دیگر خبرنگار فارس درباره قرارگاه جمعیت گفت: ما توسعه تهران را با هویت‌های مختلف دنبال می‌کنیم که یکی از این محورها، محور خانواده است و شرایط کشور در زمینه جمعیت بحرانی است و با ایجاد فرهنگ سازی ومشوق‌هایی که در قالب قرارگاه جمعیت تعیین می‌شود کمک خواهیم کرد و شرح این اقدامات در آستانه هفته جمعیت بیان می‌شود.

اقدامات درباره پرونده املاک نجومی

زاکانی در پاسخ به پرسشی درباره بررسی پرونده‌های املاک نجومی و پرونده یاس اظهارداشت: وظیفه شهرداری درباره پرونده یاس شکایت بود که مجدد شکایت شد. اداره حقوقی شهرداری درحال پیگیری این موضوع است. وظیفه دیگر شهرداری در این‌باره استیفای حقوق شهروندان است که شخصاً درحال پیگیری آن هستم.

زاکانی تصریح کرد: مجموعه مالی شهرداری پیگیر این موضوع است و تمامی اقدامات شفاف شده تا حق و حقوق مردم استیفا شود.

به گفته وی پیگیری‌ها در مرحله بسیار خوبی قرار دارد. دستگاه قضایی به پرونده املاک نجومی رسیدگی کرد و نظر خود را اعلام کرد، پس از اعلام نظر دستگاه قضا، شهرداری کار ویژه دیگری انجام نداده است.

شهردار تهران بیان داشت: مدیریت شهری پیشین ۱۴۰۰ نیرو وارد کرده بود و ۲۵۰ نفر به عنوان نیرو‌های ممتاز وارد شده بودند. یک نفر در آزمون از ۱۰۰، نمره ۷ را کسب کرده است؛ با این فرد باید چه کرد؟

شهردار تهران گفت: حدود ۴۰ نفر دارای اشکالات هستند و الباقی در مسیر کاری خود قرار دارند. از سال ۱۳۵۸ که میادین میوه و تره بار پایه گذاری شد، تا زمان ما ۲۶۳ میدان فعال شده بود.

وی گفت: حدود ۲۴ میدان در دوره پیشین فعال شد. ۳۱ بازارچه در پایان سال ۱۴۰۰ توسط شهرداری فعلی فعال شد.

کاهش فاصله شمال و جنوب تهران

زاکانی در مورد دیگر پروژه‌های شهری ابراز داشت: در این چند ماه موفق شدیم پروژه‌های بزرگی را پیش ببریم. مثلا در منطقه یک، ۳ هزار میلیارد تومان احقاق حقوق شد. مسأله ما در این حوزه درآمد شهرداری نیست بلکه جان مردم است.

وی درباره گود برج میلاد توضیح داد: برج میلاد ۵ لکه قابل ساخت و طراحی اولیه ساخت دارد. در این زمینه کارگروهی تشکیل و بنا شد ایده جدید و جایگزینی برای ایده قبلی بیابد تا حداکثر بهره مندی را برای ساخت این مجموعه داشته باشیم تا برج میلاد با همه اجزای جانبی فرهنگی و اقتصادی و رفاهی به بهترین نحوی در خدمت مردم تهران باشد.

زاکانی درباره اصلاح عوارض نوسازی عنوان کرد: این کار را انجام دادیم و در ۵ سرفصل عوارض را تغییر دادیم، این سهم در برخی پهنه‌ها ۴۰ درصد و در برخی از پهنه‌ها صفر است. میانگین آن ۲۰ درصد است. در بحث کاهش فاصله شمال و جنوب در ۹۰ کلان پروژه تعریف شده و این فاصله کاهش پیدا خواهد کرد.

همکاری سپاه با شهرداری از قبل از دوره قالیباف بوده است

زاکانی در پاسخ به پرسشی گفت: اینکه در دوران مدیریت ۱۲ ساله آقای قالیباف ارتباط با سپاه بوده باید بگویم که این ارتباط از قبل از دوره ایشان هم بوده و بعد از آن نیز وجود داشته است.

شهردار تهران تصریح کرد: قرارگاه خاتم در همه دوره‎ها با شهرداری همکاری داشته، زیرا که توان انجام پروژه‎های بزرگ را دارد و همه شهرداران به این مسأله اقبال داشتند.

وی گفت: در برخی کشور‌ها نیز مجموعه‌های قدرتمند اقتصادی وجود دارند که وابسته به مجموعه‌‎های نظامی آن‌ها هستند.

افتتاح سامانه شفافیت از خرداد

وی در ادامه درباره سامانه شفافیت گفت: تمام امور شهرداری اعم از خرید، فروش، پروژه، کارشناسان دادگستری و … به سمت شفافیت پیش می‌رود.

وی با اشاره به اینکه از طریق سامانه‌ها سعی داریم امضای طلایی در شهرداری به صفر سوق داده شود، گفت:مجموعه گسترده‌ای در ابتدای خرداد افتتاح خواهد شد تا شفافیت، ارتباط و تعامل با شهروندان برقرار شود.

مسوول مبارزه با فساد خودم هستم/ به سراغ گردن کلفت‌ها رفتم

وی درباره برخورد با فساد گفت: ما متولی و مسئول شهر هستیم. بنده در گذشته نیز دزد دزد نکردم و به سراغ گردن کلفت‌ها رفتم که هر کسی هم در مقابل ما در دستگاه قضا مدعی شد، مغلوب شده است. نیاز به مصاحبه و اعلام برای مواجهه با فساد ندارم.

وی افزود: بنابراین ما مبارزه با فساد را در بوق و کرنا نمی‌کنیم و وقتی حقی از حقوق به شهر برگشت خبر آن را اعلام می‌کنیم.

شهردار تهران همچنین یادآور شد: شهروند را ۶۰۰ میلیارد قیمت‎گذاری کرده بودند و از قبل در بحث قضایی نیز این موضوع دنبال شد.

در حوزه قضایی نیز حرف ما پیش رفت و منطق پیش روی ما است. ما مکلفیم با فساد برخورد کنیم امروز مسئول این کار هستم.

پیمانکاران موظف به رعایت حداقل حقوق پایه کارگران هستند

شهردار تهران افزود: حداقل حقوق پایه کارگران باید رعایت شود، اما برخی از پیمانکاران این مسأله را رعایت نمی‎کنند، گفت: بنابراین دنبال کردیم که چارچوبی تعیین شود تا حق و حقوق را درست پرداخت کنیم.

وی بیان داشت: افرادی که مستقیم با شهرداری در ارتباطند پرداخت می‎‌کنیم که با این پرداخت مستقیم و متمرکز ۳۰ میلیارد تومان در یک سازمان صرفه‎ جویی شد، اما در مورد کارگران که پرداخت آن‌ها در تعهد پیمانکار است، الزامی برای پیمانکار ایجاد می‎کنیم تا اگر انجام نشد، جریمه شوند.

در هیات دولت به صورت مستقیم ایده‌های شهر تهران بیان می‌شود

وی افزود: هیات دولت محلی است که به صورت مستقیم ایده‌های شهر تهران بیان می‌شود و به صورت مستقیم در معرض تغییر و تحولات کشور قرار می‌گیریم.

شهردار تهران افزود: روز گذشته مصوبه‌ای در هیات دولت داشتیم که بند «۵» آن مربوط به شهرداری تهران بود. این طرح پیشنهاد خود شهرداری بود تا بر این اساس بتواند درصورت وجود سرمایه گذار، نوسازی و افزایش ناوگان را از طریق واردات خودرو هم انجام دهد.

وی گفت: نامه‌ای در گذشته مبنی برتامین ۵۰ هزار دستگاه خودرو ارسال شده بود که موافقت از وزرا را دریافت کردیم و در کارگروه دولت و هیات دولت هم در روز گذشته مصوب شد.

خانه خبرنگاران تاسیس می‌‎شود

وی در ادامه از راه‌اندازی خانه خبرنگاران خبر داد و گفت: از طریق پیوستگی با جامعه خبرنگاران تاسیس خانه خبرنگاران را مدنظر داریم.

وی گفت: باید مسیری را در این راه فراهم کنیم، بنده نیز در زمانی نشریه داشتم و همراه و همکار شما بودم. امیدواریم درآینده نیز همکاری خوبی با هم داشته باشیم.

۱۱ هکتار به فضای سبز خیابان پیروزی اضافه می‌شود

وی بیان داشت: طی تقاهمی که انجام شده ۱۱ هکتار از فضای جنگ افزار سازی خیابان پیروزی تهران به شهرداری تهران واگذار شد که قرار است به فضای سبز تبدیل شود.

وی گفت: ۷۰ هکتار از دوشان تپه نیز به شهرداری خواهد رسید که از این طریق فاصله خیابان پیروزی تا خیابان دماوند را که سال‌ها بسته است را باز کنیم.

طراحی ادامه بزرگراه صیاد به آزادگان با شیوه‌ای نوین

وی درباره تکمیل بزرگراه صیاد افزود: پروژه شهید متوسلیان، ادامه بزرگراه صیاد را به آزادگان می‌‎رساند و طول آن ۹ و نیم کیلومتر است.

وی گفت: طراحی اولیه آن به صورتی است که برای نخستین بار در غرب آسیا با این شیوه انجام می‌شود و حدود ۳ سال زمان می‎برد که توجیه اقتصادی آن فوق‌‎ العاده است.

برنامه برای هویت بخشی به شهر

شهردار تهران در رابطه با برنامه شهرداری برای تغییر چهره شهر و هویت بخشی به آن گفت: تهران جز هویت پایتختی هویت ثانویه ندارد و هویت شهرسازی در تهران گم شده است و هویت فرهنگی و اجتماعی و زیست در تهران قادر و برتر نیست.

وی با بیان اینکه برای نوسازی و ایجاد هویت از چند جهت حرکت می‌کنیم تا ساخت و ساز‌های شهر با هویت درست باشد گفت: انجام این کار چهره شهر را تغییر می‌دهد ما از طریق نوسازی پیرامون فضا‌های ایستگاه مترو می‌توانیم نقاط جدیدی را در شهر ایجاد کنیم همچنین می‌توان با نوسازی شهری در محلات الگو‌های جدیدی را در شهر بسازیم.

وی با اشاره به هویت معماری شهر تهران گفت: تغییرات در سازمان زیبا سازی متجلی کننده هویت‌های متعدد شهری است.

ساماندهی دستفروشان تهران

شهردار تهران با اشاره به جمع آوری دست‌فروشان گفت: برای ساماندهی دست فروشان اقدامات جدی را انجام می‌دهیم و در این میان میادین شهر و غرفه‌ها در حال ساماندهی هستند و به دنبال این هستیم که دست فروشان بتوانند فعالیت خود را انجام دهند.

باید عینک سیاسی را برداشت

زاکانی با اشاره به نقش تحریم‌ها گفت: در حال حاضر با توجه به گشایش‌های اقتصادی معتقد هستم که تحریم‌ها ۲۰ درصد در شهر و فعالیت‌های ما نقش دارند.

وی ادامه داد: ۲۵۰ پله برقی در تهران از مدار خارج شده است و ۱۰۰ مورد آن در گذشته و ۱۰۰ مورد دیگه تا یک ماه آینده به مدار بازمی‌گردد این پله برقی‌ها خارجی است و در اقلام آن‌ها به ما ظلم می‌شود، اما با افتخار میگویم تحریم مانع کار ما نیست بلکه ظلم است.

زاکانی ادامه داد: تحریم‌ها کار ما را کند می‌کنند زمانی که بنده مدیریت را تحویل گرفتم چندین انبار مترو خالی بودند پشت سر من صحبت زیاد است، اما مردم متوجه کار هستند و باید عینک سیاسی را برداشت، زیرا مردم مهم هستند.

ارسال نظرات