۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۲۱:۳۴
کد خبر: ۷۰۸۸۱۳

تحولات اخیر جنگ اوکراین و روسیه

تحولات اخیر جنگ اوکراین و روسیه
نماینده دائم روسیه در سازمان ملل با اشاره به اینکه غرب در حال "جنگ نیابتی" با روسیه است، گفت: «اوکراین تنها بعنوان عرصه‌ رویارویی با روسیه مورد نیاز است و مقامات کی‌یف نباید دچار توهم شوند که غربی‌ها با پمپاژ سلاح، به فکر کمک به اوکراین هستند.»

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، در اروپا نیز این واقعیت درک شده است که تنها برنده ادامه مناقشه کنونی پیرامون اوکراین، آمریکاست که به جای کمک به حل و فصل آن، به تشدید درگیری‌ها دامن می‌زند.

کلر دالی، نماینده پارلمان اروپا، روز پنجشنبه، در حاشیه نشست عمومی پارلمان در استراسبورگ ابراز تأسف کرد که ایالات متحده بیشترین سود را از درگیری‌های نظامی بین روسیه و اوکراین دارد، در حالی‌که اروپا باید بهای سنگینی برای این بحران بپردازد.  به عقیده وی، آمریکایی‌ها وضعیت کنونی را فرصتی برای باز کردن بازارهای جدیدی می‌دانند تا صنایع نظامی آنها "روزهای خوشی را سپری کند".

به گفته این مقام پارلمانی اروپایی، منفعت واشنگتن در دامن زدن به این مناقشه به منظور تضعیف روسیه است و همین مسئله دلیل اصلی حل نشدن بحران اوکراین است. دالی یادآور شد که برخی از مقامات ایالات متحده می خواهند شاهد ورشکستگی کل صنایع در برخی کشورها مانند آلمان باشند تا دیگر رقیب تجاری قدرتمندی برای آنها در اروپا وجود نداشته باشد.

چند روز قبل نیز نشریه آمریکایی "هیل" (The Hill) گزارش داد که افزایش لفاظی‌های ضدروسی از سوی دولت ایالات متحده، حل و فصل بحران اوکراین از طریق مذاکره را دشوار کرده است. این مجله یادآور شد که واشنگتن می‌تواند تمام تلاش خود را برای بازگرداندن مذاکرات به مسیر درست انجام دهد، اما برعکس، لوید آستین، رئیس پنتاگون، در جریان سفر اخیرش به کی‌یف، اظهاراتی تحریک آمیز در مورد تمایل به تضعیف هر چه بیشتر روسیه تا حد ممکن بیان کرد.

پیش از این، جفری ساکس، استاد اقتصاد دانشگاه کلمبیا نیز در مصاحبه‌ای ابراز عقیده کرد که کاخ سفید در حال فریب مقامات اوکراینی در راستای منافع ژئوپلیتیکی خود است و این مسئله با خودداری طرف آمریکایی از کمک به حل و فصل اوضاع پیرامون اوکراین از طریق گفتگو تایید می‌شود.

در ماه آوریل نیز مقاله‌ای در روزنامه "گلوبال تایمز" چین منتشر شد که یادآور شد: مقامات واشنگتن روی درگیری درازمدت در اوکراین به نفع خود حساب کرده‌اند، برای اینکه ایالات متحده از این مناقشه در جهت منافع سازندگان تسلیحات آمریکایی استفاده میکند که سهام آنها به طرز محسوسی در حال رشد است و همچنین وضعیت بحرانی کنونی سود ژئوپلیتیکی مشخصی در رابطه با کنترل اقدامات اروپا و ناتو تحت لوای وجود "تهدید از جانب روسیه" برای ایالات متحده دارد.

ارسال نظرات