۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۲۱:۲۹
کد خبر: ۷۰۹۱۰۳

وعده های خوش وزارت علوم به حق التدریسی ها

وعده های خوش وزارت علوم به حق التدریسی ها
اساتید حق‌التدریس که مدت‌هاست با مشکلات فراوانی به واسطه نداشتن یک قانون کار شفاف و رسمی از جانب وزارت علوم دست و پنجه نرم می‌کنند، این بار با وعده‌ای خوش روبه‌رو شدند.

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، محیا معصومی – پس از مدت‌ها دوباره ماجرای اساتید حق‌التدریس و پرداخت حقوق و دستمزد آن‌ها به خبری داغ تبدیل شده است. درست در همان زمان که وزارت علوم دولت دوازدهم تمایلی به صحبت و پیگیری حقوق اساتید حق‌التدریس نداشت و آن‌ها را به جای استاد حق‌التدریس، نیرو‌های حق‌التدریسی قلمداد می‌کرد، نمایندگان مجلس شورای اسلامی به ویژه کمیسیون آموزشی‌ها به بررسی موضوع پرداختند، اما متاسفانه با مسئولان وزارت علوم وقت کار به جایی نرسید.

حق‌التدریسی‌ها به ازای هر واحد درسی پول می‌گیرند

ماجرای حق‌التدریسی‌ها و مصائب آن‌ها یک یا دو مورد نبود آن‌ها با وجود آنکه ماه‌ها برحسب نیاز دانشگاه‌ها پا به کلاس‌های درس می‌گذاشتند و تدریس می‌کردند، اما هنگام شرکت در فراخوان‌های جذب اعضای هیئت علمی، مدت تدریس‌شان، سابقه‌ای ویژه یا امتیازی نسبت به دیگران محسوب نمی‌شد و دانشگاه‌ها در امر بیمه و ارائه سابقه کار با آن‌ها همکاری نمی‌کردند به گونه‌ای که وزیرعلوم وقت در پاسخ به این سوال که چرا سابقه تدریس این افراد برای فرآیند‌های جذب اعضای هیئت علمی اولویت و امتیاز محسوب نمی‌شود، بیان کرد: این دسته از افراد پول می‌گیرند و درس می‌دهند بنابراین تدریس آن‌ها سابقه‌ای به حساب نمی‌آید.

 

وعده‌ای قابل توجه از وزارت علوم دولت جدید برای اساتید حق‌التدریس / پراخت دستمزد‌ها به موقع انجام می‌شود؟

 

تا سال گذشته خبری از پرداخت به موقع دستمزد حق‌التدریسی‌ها نبود

این درحالی است که طبق گفته یکی از اعضای انجمن اساتید حق‌التدریس دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی استان البرز به خبرگزاری دانشجو مشخص شد آن‌ها حتی حقوق و دستمزد خود را هم به صورت قسطی دریافت می‌کنند و خبری از تسویه حساب به موقع در ازای واحد‌های تدریس شده هم نیست.

بیشتر بخوانید: «پرداخت قسطی حقوق ناچیز حق‌التدریسی‌ها / وقتی معوقات اساتید از سوی دانشگاه‌ها نادیده گرفته می‌شود»

 

وعده‌ای جدید و دلگرم‌کننده از دولت جدید برای حق‌التدریسی‌ها

اما ماه گذشته محمدباقر قالیباف رییس مجلس شورای اسلامی در توئیتی وعده داد که بساط «حقوق‌های چند ماه یکبار» که فشار‌های غیر قابل تحمل معیشتی بر گروه‌هایی از مردم وارد می‌کند، به طور کامل جمع می‌شود.

رییس مجلس شورای اسلامی درحقیقت طی توئیتی اعلام کرد: «با تصویب مجلس در فرآیند بررسی بودجه ۱۴۰۱ کلیه پرداخت‌های مشابه حقوق و دستمزد مانند حق‌التدریس، حق‌الزحمه، ساعتی، حق نظارت و ... باید به صورت ماهانه پرداخت شود و بساط حقوق‌های چند ماه یکبار که فشار‌های غیر قابل تحمل معیشتی بر گروه‌هایی از مردم وارد می‌کرد، به طور کامل جمع خواهد شد.»

چنین تصمیمی باعث می‌شود تا حق‌التدریسی‌ها نه تنها دیگر منتظر پرداخت معوقات خود نباشند بلکه برای پرداخت به موقع دستمزدشان دلهره و نگرانی هم نداشته باشند، چون همین دانشگاه‌هایی که تاکنون دستمزد‌ها را به صورت قسطی یا دیر و زود پرداخت می‌کردند حال براین اساس موظف شدند مدل پرداخت حقوق و دستمزد اساتید حق‌التدریس خود را به صورت ماهانه انجام دهند. یعنی این قانون از امسال اجرایی می‌شود و حتی طبق اعلام مسئولان وزارت علوم قسمتی از قرارداد‌های حق‌التدریس از اردیبهشت ماهانه واریز خواهد شد.

 

وعده‌ای قابل توجه از وزارت علوم دولت جدید برای اساتید حق‌التدریس / پراخت دستمزد‌ها به موقع انجام می‌شود؟

 

خبر خوش وزارت علوم زلفی‌گل برای مطالبات اساتید حق‌التدریس

البته این صحبت فقط به توئیت و وعده‌های رییس مجلس شورای اسلامی خلاصه نمی‌شود و معاونت اداری و مالی وقت وزارت علوم که در دوره گذشته برابر این ماجرا سکوت کرده بود و درباره پرداختی‌ها و احقاق حق حق‌التدریسی واکنشی نداشت در دوره جدید درباره این موضوع خبر‌های خوبی را مطرح کرده است.

علی خطیبی معاون اداری، مالی و مدیریت منابع وزارت علوم در این باره توضیح داد: طی پنج تا ۶ نیم سال، حق التدریس استادان پرداخت نشده بود و وزارت علوم هم با توجه به دستور رییس جمهوری، قول پرداخت این تعهدات را داد. در هفته پایانی سال گذشته، حدود ۲ هزار میلیارد تومان به دانشگاه‌ها پرداخت و تخصیص همه دانشگاه‌ها ۱۰۰ درصد کامل شد براین اساس قسمت بیشتر مطالبات اعضای هیئت علمی پرداخت شد. با این حال، هنوز برخی دانشگاه‌ها مشکل و مطالبات معوقه دارند که در تلاش برای تأمین اعتبارات هستیم.

خطیبی ابراز امیدواری کرد که بخش‌های اصلی مطالبات حق‌التدریس‌ها تا پایان ۶ ماه نخست امسال به طور کامل پرداخت خواهد شد.

ارسال نظرات