۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۰۰:۳۲
کد خبر: ۷۰۸۸۹۹

جهانیان هیچ کمکی برای حل اختلاف روسیه و اوکراین نمی کنند

جهانیان هیچ کمکی برای حل اختلاف روسیه و اوکراین نمی کنند
وزیر امور خارجه چین از برخورد قدرت‌های بزرگ جهانی انتقاد کرد که هیچ کمکی برای حل و فصل بحران اوکراین یا پیشبرد مذاکرات صلح بین مسکو و کی‌یف نکرده و فقط در تلاشند از این بحران برای تضعیف روسیه و مبارزه با این کشور، تا آخرین فرد اوکراینی، استفاده کنند.

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، شورای امنیت سازمان ملل متحد شب گذشته، جمعه، برای نخستین بار از زمان آغاز حمله نظامی روسیه به اوکراین، به اتفاق آرا یک بیانیه درباره وضعیت این کشور تصویب کرد.

در این بیانیه از اقدامات آنتونیو گوترش، دبیرکل این سازمان در خصوص حل و فصل مسالمت آمیز اوضاع پیرامون اوکراین حمایت شده است.

در بیانیه گوترش در این باره گفت: «امروز، برای نخستین بار، شورای امنیت یک صدا برای صلح در اوکراین صحبت کرد. همانطور که بارها گفته‌ام، همه کشورهای جهان باید برای ساکت ماندن سلاح‌ها و حفظ ارزش‌های منشور سازمان ملل، با یکدیگر متحد شود.»

ریچارد میلز، معاون نماینده آمریکا در سازمان ملل نیز گفت: «من فکر می‌کنم که تمامی اعضای شورای امنیت با این بیانیه که به عنوان سند رسمی شورای امنیت منتشر خواهد شد، موافق هستند».

به گفته میلز، شورای امنیت به شدت نگران برقراری صلح و امنیت در اوکراین و منطقه دونباس است. ایالات متحده در ماه مه، ماه جاری میلادی، ریاست شورای امنیت سازمان ملل را بر عهده دارد.

گوترش در آغاز نشست شورای امنیت یادآور شد که تاکنون حدود 500 نفر از مردم غیرنظامی از کارخانه آزوفستال ماریوپل و مناطق اطراف آن در یک عملیات مشترک بین سازمان ملل، کمیته بین المللی صلیب سرخ و وزارت دفاع روسیه از آنجا تخلیه شده‌اند. دبیرکل سازمان ملل ابراز امیدواری کرد که ادامه هماهنگی بین مسکو و کی‌یف تعداد "توقف درگیری‌های بشردوستانه" با هدف خروج غیرنظامیان از شهر ماریوپل را افزایش دهد.

در همین رابطه، وزارت دفاع روسیه شب گذشته، اعلام کرد که طی روز جمعه، 6 ماه مه (16 اردیبهشت ماه)، 51 غیرنظامی، از جمله 11 کودک، از محوطه کارخانه آزوفستال در ماریوپل خارج شده و نجات یافتند.

طبق این گزارش، تمامی مردم غیرنظامی نجات یافته به نمایندگان سازمان ملل و کمیته بین المللی صلیب سرخ تحویل داده شدند تا به مکان‌های انتخابی امن، چه به سمت روسیه و چه به طرف مناطق تحت کنترل کی‌یف فرستاده شده و اسکان موقت یابند. برخی از افرادی که محوطه این کارخانه را ترک کردند، به خبرنگاران گفتند که نیروهای ملی‌گرای اوکراینی به آنها اجازه خارج شدن از این منطقه را نمی‌دادند و ظاهراً این اقدام را تهدیدی برای امنیت آنها توجیه می‌کردند.

وزارت دفاع روسیه پیش از این اعلام کرده بود که برای سه روز - 5، 6 و 7 ماه مه، از ساعت 8:00 تا 18:00 به وقت مسکو، یک کریدور بشردوستانه برای تخلیه غیرنظامیان از محوطه کارخانه آزوفستال باز خواهد شد. اوایل هفته گذشته ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه، دستور داد حمله به کارخانه آزوفستال ماریوپل متوقف شود و این اقدام را به دلیل به خطر افتادن جان نظامیان روسی نامناسب تشخیص داد.

ارسال نظرات