۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۲۳:۳۸
کد خبر: ۷۰۹۱۳۵
عضو هیئت علمی گروه اقتصاد موسسه امام خمینی عنوان کرد؛

نقش اصلاح ساختار و شفافیت اطلاعات نظام اقتصادی در کمک به تولید ملی

نقش اصلاح ساختار و شفافیت اطلاعات نظام اقتصادی در کمک به تولید ملی
توکلی با اشاره به اصلاح ساختار اقتصادی و نظام مالی گفت: باید در اقتصاد شفافیت اطلاعات داشته باشیم تا سفته بازی ها و فرار مالیاتی را شناسایی کنیم.

جواد توکلی عضو هیئت علمی گروه اقتصاد موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) در گفت و گو با خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا با اشاره به طرح تحول اقتصادی دولت گفت: یکی از مشکلات اقتصاد کشور ما ساختارهایی است که به خوبی عمل نکرده اند و عمدتاً اصلاحاتی در آن ها صورت نگرفته و تا زمانی که اصلاحات اساسی در آن ها صورت نپذیرد کارهای ما هم به نتیجه نمی رسد.

وی افزود: ما باید در این تحول ساختاری آسیب شناسی مناسبی از اقتصاد ایران داشته باشیم و اولویت ها را دقیق مشخص کنیم و سپس براساس آن اصلاح صورت بگیرد.

توکلی با اشاره به دیدار اخیر رهبر انقلاب و کارگران ابراز داشت: مقام معظم رهبری براساس آسیب شناسی هایی که از اقتصاد ایران انجام داده اند یکی از مواردی که تاکید بسیاری بر آن داشتند مقوله ساختار تولیدی است که آنچنانکه باید به تولید ملی علاقه ای نشان داده نمی شود و رغبت زاید الوصفی به واردات بی رویه داریم.

عضو هیئت علمی گروه اقتصاد موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی  با تاکید بر اینکه باید در مواردی مثل تولید گندم، تولید دانه های روغنی، نهاده های دامی و ... خودکفا می شدیم اما این اتفاق نیفتاده است، عنوان کرد: ساختار تولید ما دچار مشکل است همچنین ساختار نظام بانکی نیز دچار مشکل می باشد چرا که تولید را تامین مالی مناسبی نمی کند برای مثال در ده سال اخیر نقدینگی بالای صد برابر شده است اما نرخ رشد تولید زیر یک درصد مانده که این نشان می دهد اگر پول را به عنوان خون در رگ های اقتصاد بگیریم این خون به تولید تزریق نشده است.

وی با اشاره به ضرورت تغییر نظام ساختار مالی یادآور شد: نظام مالیاتی ما هم به طور کامل موفق نبوده که بتواند از سرمایه دارها و پولدارهای جامعه خود مالیات بگیرد و به فقرا یارانه بدهد همچنین نظام بودجه ریزی نیز مشکلات خاص خودش را دارد لذا نیازمند تغییر ساختار و سیاست های مالی و ارزی هستیم.

این استاد اقتصاد ادامه داد: با توجه به شرایط فعلی و تاکیدی که رهبر انقلاب بر تولید کردند به نظر باید کاری کرد که تولید داخل جان گرفته و به صرفه باشد و بگونه ای برنامه ریزی در ساختار هدفمندی انجام دهیم تا به جای اینکه یارانه به واردات تعلق بگیرد به سمت تولید سرازیر شود.

وی در پایان با اشاره به اهمیت شفافیت اطلاعات در نظام اقتصادی اظهار کرد: باید در اقتصاد شفافیت اطلاعات داشته باشیم تا سفته بازی ها و فرار مالیاتی ها را شناسایی و در مقابل از اقشار ضعیف جامعه حمایت های بیشتری صورت بگیرد.

ارسال نظرات