۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۴:۵۷
کد خبر: ۷۰۹۱۵۴
سرپرست حوزه علمیه خواهران استان قم خبر داد؛

تحصیل ۳ هزار طلبه در مدارس علمیه خواهران استان قم

تحصیل ۳ هزار طلبه در مدارس علمیه خواهران استان قم
سرپرست حوزه علمیه خواهران استان قم، در نشست خبری پذیرش حوزه علمیه خواهران، از فرصت ثبت نام برای حضور در آزمون ورودی این نهاد حوزوی تا ۳۰ اردیبهشت ماه ۱۴۰۱ خبر داد.

به گزارش سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، خانم زهرا عزیزاللهی، سرپرست حوزه علمیه خواهران استان قم، در نشست خبری پذیرش حوزه علمیه خواهران، با بیان اینکه مقام معظم رهبری از حوزه خواهران و خواهران طلبه به عنوان پدیده یاد کرده اند، اظهار داشت: ایشان همچنین در تعبیر دیگری می فرمایند: «حوزه خواهران پدیده جدیدی است و جامعه به زنان فقیه نیاز دارد» که این سخنان حاکی از اهمیت حوزه های علمیه خواهران است.

وی با بیان اینکه آنچه حوزه‌های علمیه خواهران دنبال می کند، تربیت طلبه‌ مهذّب، بابصیرت و کارآمد است، افزود: تحقّق این هدف مهم در دنیای امروز با هجمه‌های مختلف فرهنگی، در صورتی به نحو احسن ممکن خواهد شد که ما درصد ورودی‌ها و متقاضیان بالایی داشته باشیم.

سرپرست حوزه علمیه خواهران استان قم با بیان این مطلب که هر اندازه ثبت نام و حضور خواهران علاقه‌مند به حوزه بیشتر شود، ثمره آن به‌گزینی طلاب است، ادامه داد: حوزه علمیه خواهران استان قم از بازوهای مختلف از جمله سفیران رضوان برای جذب طلبه استفاده کرده و می‌کند، ولی نگاه ما به رسانه‌ها در تبلیغ و جذب حداکثری نگاه متفاوتی است تا جایگاه حوزه خواهران به خوبی تبیین شود.

خانم عزیزاللهی خاطرنشان کرد: متاسفانه در سال‌های اخیر جایگاه حوزه خواهران به خوبی برای مردم تبیین نشده و عمدتا از خروجی فعالیت‌های ما پرسش می‌کنند که مقام بحث خود را دارد ولی اولین و مهم ترین اتفاق و هدف در حوزه خواهران، تربیت مادران عالمه جامع است که هر کدام مربی یک خانواده باشند، زیرا وجود مادران مؤمنه و عالمه، جامعه را به سمت اهداف عالی سوق می‌دهد.

وی در ادامه با بیان اینکه ثبت نام برای پذیرش طلبه در حوزه های علمیه خواهران از ۱۵ فروردین ماه آغاز شده و تا ۳۰ اردیبهشت ماه ادامه خواهد داشت، گفت: البته احتمال تمدید این زمان نیز وجود دارد که بعد از اتمام ثبت نام، آزمون متمرکزی در ۲۱ تیرماه ۱۴۰۱ برگزار خواهد شد و پذیرفته شدگان در آزمون به مرحله مصاحبه راه پیدا می کنند.

سرپرست حوزه علمیه خواهران استان قم با اشاره به تعداد طلاب در حال تحصیل و فاغ التحصیل در مدارس علمیه خواهران استان قم، بیان داشت: در حال حاضر سه هزار طلبه در حوزه خواهران استان قم شامل مدارس علمیه قم، آران و بیدگل و کاشان مشغول تحصیل هستند و قریب به ۲۸۰۰ نفر نیز طلبه فارغ‌التحصیل داریم.

وی اظهار کرد: در حال حاضر چهار مدرسه ما سطح ۴ را با رشته‌های فقه و اصول، تفسیر و کلام، تاریخ، ادبیات عرب، مشاوره، تربیت دینی و حکمت متعالیه در حال اجرا دارد، همچنین در سطح سه هفت مدرسه مشغول به فعالیت هستند و تعداد مدارس علمیه سطح ۲ نیز ۱۰ مدرسه می باشد.

خانم عزیزاللهی با بیان این که پذیرش طلاب برای سطح ۲ از مقاطع سیکل و دیپلم انجام می شود، افزود: پذیرش در سطوح ۳ و ۴ نیز با آزمون و مصاحبه از طلاب سطوح قبل انجام می شود.

وی ادامه داد: امسال ظرفیت پذیرش در سطوح ۲، ۳ و ۴ برای استان قم به طور متوسط حدود ۲۵۰ تا ۳۰۰ نفر است و با توجه به افزایش مدارس سطح ۳ و ۴ تعداد پذیرفته شدگان نسبت به سال گذشته بیشتر خواهد بود.

سرپرست حوزه علمیه خواهران استان قم در پاسخ به پرسش یکی از خبرنگاران درباره تعداد زیاد واحدهای درسی حوزه نسبت به دانشگاه، گفت: در دانشگاه در مقطع کارشناسی ۱۳۷ واحد وجود دارد و در حوزه خواهران هم برای این مقطع، ۱۹۰ واحد در نظر گرفته شده است و این اختلاف با توجه به اهداف حوزه و نوع محتوا و رسالت طلاب، خیلی زیاد نیست.

وی تصریح کرد: در شورای سیاستگذاری حوزه های علمیه خواهران و معاونت آموزش مرکز بحث نظام جامع آموزش حوزه خواهران در دستور کار و مطرح است که یا واحدها کاهش پیدا کند و یا با ترکیبی از آموزش حضوری و مجازی زمینه برای گرایش بیشتر طلاب خواهر فراهم شود.

خانم عزیزاللهی با بیان اینکه ماهیت طلبگی ابتدا تبلیغ، سپس پژوهش و آموزش است، بیان داشت: تاکنون تعداد ۵۰۰ طلبه ما جذب تدریس در سراسر کشور شده‌اند و ۵۰۰ مبلغه فعال داریم؛ همچنین ۲۰۰ مبلغ معلم هم جذب آموزش و پرورش شده‌اند و در بخش پژوهش نیز خواهران برگزیده زیادی در جشنواره های مختلف به ویژه جشنواره علامه حلی داریم؛ در ضمن ورود خواهران به کارهای اجرایی و مدیریتی در عرصه امور مربوط به بانوان و به خصوص در حوزه‌های خواهران نیز توسعه یافته است.

ارسال نظرات