۱۴ دی ۱۴۰۰ - ۱۲:۵۳
کد خبر: ۶۹۹۱۸۸
مدیر کل امور تهذیب و پرورش حوزه علمیه خواهران قم مطرح کرد؛

اهمیت تربیت در مدارس علمیه / کارهای فرهنگی باید ریشه ای و ماندگار باشد

اهمیت تربیت در مدارس علمیه / کارهای فرهنگی باید ریشه ای و ماندگار باشد
اصفهان ـ حجت الاسلام رجبی گفت: ریشه و بنیاد کار فرهنگی تربیت است و ما باید به مسأله تربیت، شبکه سازی و پاسخگویی به نیازهای فکری و معنوی جامعه بیاندیشیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حجت الاسلام آرش رجبی، مدیر کل امور تهذیب و پرورش حوزه علمیه خواهران قم، صبح امروز در جمع معاونان فرهنگی مدارس علمیه خواهران اصفهان، با اشاره به روایتی از امام محمدباقر(ع) گفت: امام محمد باقر(ع) به جابر فرمودند: بخدا قسم من محزون هستم و قلبم مشغول است، جابر عرض کرد چه چیزی باعث اندوه شما شده است؟ فرمودند: ای جابر کسی که در قلب او دین خداوند در قلب او خالصانه وارد بشود قلب او از اشتغال به غیر خداوند رها خواهد شد.

مراقبه انسان را از اشتغال به غیر خدا باز می‌دارد

وی در ادامه افزود: مراقبه عاملی است که قلب انسان را از اشتغال به دنیا رها خواهد کرد. آیت الله شاه آبادی می‌فرمودند که مراقبه بذر سعادت و خوشبختی است، مراقبه یعنی خویشتن بانی و خودکنترلی کردن. علامه حسن زاده آملی می‌فرمودند مراقبه یعنی کشیک نفس را کشیدن و از خود محافظت کردن، چرا که ما گوهری در وجود خود داریم که هیچ چیزی جز محبت خداوند قابل معامله نیست.

حجت الاسلام رجبی با اشاره به ابعاد شخصیتی سردار شهید حاج قاسم سلیمانی، اظهار کرد: سردار سلیمانی واقعا صادقانه به پیشگاه خداوند آمد، مراقبت داشت و در سلوک شخصی و جهادی و خانوادگی اهل مراقبه بود و کسی که اهل مراقبه باشد همه عصرهای زندگی او را در بر خواهد گرفت.

مدیر کل امور تهذیب و پرورش حوزه علمیه خواهران قم ادامه داد: مراقبه باید در همه ابعاد زندگی فردی و اجتماعی انسان جاری باشد، سردار سلیمانی به مردم حتی مخالفین با نگاه پدرانه و مهرورزانه نگاه می‌کرد، حتی کسانی که پوشش مناسبی نداشتند و نوع فکر و گرایش سیاسی و اعتقادی آنها متفاوت بود مورد مهرورزی ایشان قرار داشتند.

شهید سلیمانی اهل مراقبه بود

وی با بیان اینکه انسان باید برای حل مسائل و معضلات تلاش کند، تصریح کرد: شهید سلیمانی اهل مراقبه بود و صادقانه به پیشگاه حضرت حق آمد و مخلصانه حرکت می‌کرد و تمام فعالیت ایشان برای رضای خداوند فارغ از اهداف سیاسی و فردی و سازمانی و شغلی بود.

حجت الاسلام رجبی خاطرنشان کرد: افرادی نظیر حاج قاسم سلیمانی جایگاه خود را سکویی برای پرواز و نزدیک شدن به خداوند می‌بینند و اهمیتی نمی‌دهند که دیگران کار آنها را می‌بینند یا نمی‌بینند، ولو اینکه عده ای هم با آنها مخالفت کنند یا همراهی نکنند و اینطور است که خداوند آنها را می‌پذیرد.

مدیر کل امور تهذیب و پرورش حوزه علمیه خواهران قم گفت: کار درست و صادقانه در متن عالم هستی که قانون خداوند بر آن حاکم است ماندگار و ضبط خواهد شد و این سنت خداوند متعال است که کار خوب را بالا خواهد برد و کار خوب مانند بذری که کاشته شده در یک بزنگاهی آنچنان بالا خواهد رفت که انسان شگفت زده خواهد شد و ثمره خودش را در هنگامه خود به اذن الله خواهد داد.

وی در ادامه افزود: به تعبیر امام خمینی قلب انسان‌های دیگر چقدر ارزش دارد که بخاطر آن بخواهیم کاری انجام بدهیم؟ در این دنیا ما هستیم و خداوند و جایگاه های سازمانی و شغلی تنها باید سکوی پرش ما به سمت خداوند باشد و هیچکدام از پست ها و جایگاه‌ها جز اینکه ما را به خدا برساند فی نفسه ارزشی ندارد.

حجت الاسلام رجبی خاطرنشان کرد: هدف انسان الهی رسیدن به خداوند متعال و جلب رضایت خداوند است و پاداش او نیز بهشت خواهد بود. هرکسی به کمتر از خداوند رضایت بدهد خسارت خواهد دید و هیچ چیزی ارزش این را ندارد که ما قلبمان مشغول به غیر از خداوند باشد و اگر چنین شود همه ما سعیدانه زندگی خواهیم کرد و شهیدانه از دنیا خواهیم رفت.

کارهای فرهنگی باید ریشه ای و ماندگار باشد

مدیر کل امور تهذیب و پرورش حوزه علمیه خواهران قم اظهار کرد: هرکسی تعریفی از کار فرهنگی دارد و عده ای هم گمان می‌کنند که کار فرهنگی انجام می‌دهند، با گذر 43 سال از پیروزی انقلاب اسلامی خیلی زود باید سراغ کارهای ریشه‌ای و ماندگار می‌رفتیم و باید از کارهای مقطعی که ماندگار نیستند دست بکشیم.

وی ادامه داد: مخاطب ما اگر درمان خود را پیدا نکند، مرجع‌های دیگری در جامعه وجود دارد که بسادگی مردم را جذب می‌کنند که عمده این مراکز در فضای مجازی فعال و مشغول به کار هستند و همین مسأله ضرورت برنامه ریزی و فعالیت بیشتر را برای ما می‌طلبد و همه ما در این زمینه باید تلاش جدی داشته باشیم و بیاندیشیم که چه کاری برای ما درست است و لازم است انجام بدهیم.

حجت الاسلام رجبی با اشاره به اینکه مناسبت‌های یک قالب برای کارهای فرهنگی است اما هر کار مناسبتی کار فرهنگی محسوب نمی‌شود، تصریح کرد: ریشه و بنیاد کار فرهنگی تربیت است و ما باید به مسأله تربیت، شبکه سازی و پاسخگویی به نیازهای فکری و معنوی جامعه بیاندیشیم. مدرسه علمیه یک ظرف و پلتفرم است که انواع و اقسام محتوا را می‌توان در آن بارگزاری کرد و باید از این ظرفیت به درستی استفاده کنیم.

نقش اساتید و مسؤولان حوزه علمیه در تربیت طلاب

مدیر کل امور تهذیب و پرورش حوزه علمیه خواهران قم عنوان کرد: دو گروه در این فضای تربیتی اثر گذار هستند، یک گروه مدیران و معاونان و کارکنان و گروه دیگر اساتید هستند که مواجهه مستقیم با طلاب دارند و این دو گروه در تربیت طلاب نقش بسیار مهمی دارند، لذا اولا باید کسانی که ایفای نقش مدیریتی می‌کنند اهتمام به خودسازی داشته باشند.

وی در ادامه اظهار کرد: هر قدر در عرصه تربیتی خود را محور خودسازی و تعلیم نفس قرار بدهیم در تعلیم و تربیت نفوس هم موفق خواهد بود. کسی که معلم نفس خود است تکریم او واجب‌تر از کسی است که تنها به سراغ تعلیم دیگران رفته است و همه باید این مهم را در هر سمتی که هستیم در دستور کار خود قرار بدهیم.

حجت الاسلام رجبی با اشاره به ظرفیت‌های ویژه مدارس علمیه برای ایجاد حلقه های تربیتی در عرصه‌های مختلف، تصریح کرد: معاونت فرهنگی در مدارس علمیه نقش بسیار راهبردی و مهمی در تکمیل فعالیت‌های آموزشی دارد، اهداف عاطفی و رفتاری در ارتباط و مواجهه با شبکه ای که در مدارس شکل گرفته است از سوی معاونت فرهنگی باید شکل بگیرد و یک اهتمام در عرصه تربیت باید ایجاد بشود که جز همت مدیران و معاونین مدرسه محقق نخواهد شد./1304/پ202/

متین فیروزآبادی
ارسال نظرات