۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۵:۲۹
کد خبر: ۷۰۹۲۳۶
رییس سازمان حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس ارتش مطرح کرد؛

برگزاری آیین گرامیداشت شهدای ارتش/ تقدیم ۴۸ هزار شهید در دفاع مقدس

برگزاری آیین گرامیداشت شهدای ارتش/ تقدیم ۴۸ هزار شهید در دفاع مقدس
سرتیپ فولادی گفت: نخستین آیین گرامیداشت شهدای ارتش با نثار سلام و گل در مرقد مطهر حضرت معصومه و مزار شهید قرنی آغاز می شود.

به گزارش خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، امیر سرتیپ محمدرضا فولادی، رییس سازمان حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس ارتش در نشست خبری نخستین آیین گرامیداشت ۵۶۵ شهید ارتش در استان قم با بیان اهمیت حضور و نقش رسانه‌ها در زنده نگهداشتن یاد شهدا گفت: هدف اصلی کنگره‌های شهدا برانگیختگی مردم و تقویت فضای فرهنگی در سطح شهر و شهرستان است که شما رسانه‌ها در این زمینه فعال هستید.

وی ادامه داد: برترین ویژگی جنگ نشان داده شدن اراده ملت و حضور آن‌ها در عرصه بود که اگر ملت وارد میدان نمی‌شد هرگز نیرو‌های مسلح از جمله ارتش و سپاه قادر نبودند این هجمه بزرگ را پاسخ بدهند.

فولادی با بیان اینکه ۵ میلیون رزمنده در دفاع مقدس حضور داشته‌اند عنوان کرد: جامعه ایثارگری سه میلیونی ارتش نیز در میان 5 میلیون رزمنده در میدان حاضر بود که بیش از ۴۸ هزار شهید از این جامعه سه میلیونی ایثارگر را ارتش تقدیم نظام کرده است.

وی افزود: وقتی بعد از آزادی خرمشهر وارد شدیم، تابلویی را دیدیم که نوشته بود به شهر خرمشهر خوش آمدید؛ جمعیت ۳۶ میلیون نفر که یعنی ۳۶ میلیون مردم ایران در آزادسازی خرمشهر سهیم بودند، آنجا حضور داشتند و کمک کردند.

رییس سازمان حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس ارتش با اشاره به روستای شهید پرور فردو ابراز داشت: یک روستا۵۰۰ رزمنده که ۱۱۸ نفر آن شهید شدند که فقط ۶ تن آنان سرداران لشکر 17 علی ابن ابی‌طالب هستند، وقتی ما چنین روستایی در این استان داریم از اینکه بگوییم ارتش در استان قم ۵۶۵ شهید دارد ابا می‌کنیم.

وی ادامه داد: ارتش۵۶۵ شهید در استان قم دارد که ۷ نفر از این شهیدان پایور و ۴۸۸ نفر وظیفه هستند که البته ۹ نفر از این شهدا خلبان هستند که هر کدام به اندازه یک لشکر کارایی داشتند و از جمله افرادی بودند که همگی قبل از وقوع انقلاب اسلامی ایران به ارتش پیوسته بودند.

فولادی با اشاره به هجمه‌ها علیه نیروهای مسلح و ارتش در ابتدای انقلاب اسلامی اظهار داشت: وقتی انقلاب شد هجمه‌های زیادی علیه ارتش شکل گرفت که برخی ارتش را ناجوانمردانه مورد حمله قرار می‌دادند و ارتش مورد هدف استکبار، نظام طاغوت و گروه‌های منحرف قرار گرفت.

وی ادامه داد: حتی رهبر انقلاب فرمودند هیچ سازمانی مثل ارتش مورد هجمه نبود و اگر قرار می‌گرفت معلوم نبود که بتواند از میان این هجمه‌ها جان سالم به در ببرد؛ خوشبختانه استکبار و نظام طاغوت در این عرصه از ارتش شکست خورد.

رییس سازمان حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس ارتش با بیان اینکه ارتش در انقلاب از فرامین امام خمینی تبعیت کرد خاطر نشان کرد: نیرو‌های مکتبی و مؤمن ارتش از روز اول حرکت و جنبش انقلابی همراه با سران نهضت اسلامی بودند، شهید سپهبد قرنی نیز از جمله همین افراد است.

وی ادامه داد: ما ۹ خلبان شهید از ۱۱۴ خلبان شهید کشور را در قم داریم و ۵۲ خلبان آن مفقود الاثر هستند؛ یعنی یا در پهنه خلیج فارس، یا در فضا توسط پدافند هوایی عراق و یا در زندان‌های رژیم بعث شهید شدند.

فولادی با اشاره به زندگی شهید لشکری عنوان کرد: وی سیدالاسرای ارتش بود که با وجود شکنجه‌های فراوان بعثی‌ها حاضر نشد به دروغ اعتراف کند که قبل از 31 شهریور 59 علیه مواضع عراق پرواز کرده است تا رژیم بعث بتواند در مجامع جهانی بگوید که ایران آغاز کننده جنگ تحمیلی بوده است.

وی افزود: اولین شهید ارتش نیز یک قمی است؛ شهید قاسم حمید در روز اول مهر ۵۹ در دفاع از پایگاه هوایی دزفول به‌عنوان نیروی پدافندی به درجه شهادت رسید.

رییس سازمان حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس ارتش با اشاره به همراهی نهادها و سازمان‌های استانی در برگزاری کنگره شهدای استان قم گفت: کمیته‌های هفده گانه در کنگره شهدا هستند و ارتش هم در کنار بقیه اصناف و سازمان‌ها ۵۶۵ شهید خودش را در قالب ۵ یادواره و یک اجلاسیه یاد خواهد کرد.

وی افزود: نخستین آیین گرامیداشت شهدای ارتش روز پنجشنبه 22 اردیبهشت‌ماه 1401 با نثار سلام و گل در مرقد مطهر حضرت معصومه و مزار شهید قرنی آغاز می‌گردد و از ساعت شش بعد از ظهر شهدای قبرستان شیخان و مزار شهید محمد فراشاهی گلباران خواهد شد.

فولادی با اشاره به برگزاری برنامه‌ای در موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس توضیح داد: ما روز جمعه نیز در برنامه‌ای میزبان گروه اول از خانواده شهدای ارتش در قم خواهیم بود و پیامی نیز از سوی دفتر حضرت آیت الله نوری همدانی صادر خواهد شد، همچنین  ۵ جلد کتاب ستارگان آسمانی که به این ۵۶۵ شهید پرداخته شده است را رونمایی می‌کنیم.

وی افزود: همچنین ما در این مراسم از سردیس شهید فراشاهی که توسط شهرداری آماده شده است رونمایی می‌کنیم؛ امیر سیاری رئیس ستاد و معاون هماهنگ‌کننده ارتش جمهوری اسلامی ایران در این مراسم سخن خواهند گفت و پیش از آن در خدمت سردار دکتر شاهچراغی استاندار محترم قم خواهیم بود.

رییس سازمان حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس ارتش با اشاره به برگزاری پنج یادواره شهدا از سوی یگان‌های مختلف ارتش گفت: فرماندهان این یگان‌ها در این یادواره‌های شهدا سخنرانی خواهند کرد که نشان می‌دهد هیئت رئیسه و فرماندهان ارتش نسبت به خانواده شهدا عنایت خاصی دارند.

محمدحسین کتابی
ارسال نظرات