۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۲:۳۳
کد خبر: ۷۰۹۳۸۷
دکتر نجفی‌برزگر:

شبکه دانشگاه‌های مجازی جهان اسلام قطب اصلی علم و فناوری دنیا خواهد شد

شبکه دانشگاه‌های مجازی جهان اسلام قطب اصلی علم و فناوری دنیا خواهد شد
دکتر نجفی‌‍ گفت: با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته و به پشتوانه همکاری‌های علمی اعضا، شبکه دانشگاه‌های مجازی جهان اسلام در آینده‌ی نزدیک قطب اصلی علم و فناوری دنیا خواهد بود.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری رسا، دکتر کریم نجفی‌‍ برزگر دبیرکل شبکه دانشگاه‌های مجازی جهان اسلام طی سخنانی در این رویداد بین‌المللی ضمن ارائه گزارشی از فعالیت‌ها، دستاوردها و ظرفیت‌های این سازمان بین‌المللی علمی و دانشگاهی اعلام کرد: ریل‌گذاری بسیار مناسبی به‌منظور تقویت همکاری‌های علمی و دانشگاهی میان اعضای صورت گرفته است که امیدواریم با تصویب آیین‌نامه جامع همکاری و راه‌اندازی نخستین فروشگاه آنلاین بین‌المللی محصولات دانش‌بنیان علم و فناوری، شبکه دانشگاه‌های مجازی جهان اسلام قطب اصلی ارتباطات راهبردی علم و فناوری دنیا باشد.

وی در ادامه با اشاره به اهمیت آماده‌سازی و تصویب برنامه و بودجه سال‌های ۲۰۲۲ و ۲۰۲۳ این سازمان افزود: شبکه دانشگاه‌های مجازی جهان اسلام نقش مهمی را در ارتباط دهی، ارائه زیرساخت، حمایت از دانش و فناوری هوشمند دارد که تمامی فعالیت‌ها در ۴ سال گذشته مطابق اساس‌نامه با بودجه خودبسنده انجام پذیرفته است که در صورت پرداخت حق عضویت‌ها، بی‌شک حمایت از پروژه‌های موجود در دانشگاه‌ها، افزایش خواهد یافت.

دکتر نجفی‌برزگر همچنین طراحی و برنامه‌ریزی به‌منظور گذار دبیرخانه شبکه دانشگاه‌های مجازی جهان اسلام از فاز تقویت زیرساخت‌ها به فاز توسعه خدمات را مهم ارزیابی کرد و با اشاره به راه‌اندازی نخستین فروشگاه آنلاین بین‌المللی محصولات دانش‌بنیان علم و فناوری تصریح کرد: پروژه برنامه‌ریزی و طراحی این وب‌سایت به همت یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان عضو شبکه دانشگاه‌های مجازی جهان اسلام با سرمایه‌ای بالغ بر ۱۰۰ هزار یورو کار کارشناسی در مراحل ابتدایی است که بهره‌برداری از آن علاوه بر تقویت اقتصاد دانش‌بنیان کشورهای اسلامی، پشتیبانی مالی از پروژه‌های علمی و دانشگاهی و نیز توانمندسازی و رفع محرومیت لجستیکی در مناطق کم‌برخوردار را به همراه خواهد داشت.

وی بهره‌برداری از درگاه تبادلات ارزی شبکه دانشگاه‌های مجازی جهان اسلام را یکی دیگر از اقدامات صورت گرفته در دبیرخانه این سازمان بین‌المللی علمی و دانشگاهی دانست و گفت: با آغاز به‌کار این درگاه ارزی، تبادلات مالی دانشگاه‌های عضو شبکه دانشگاه‌های مجازی جهان اسلام همانند تسویه حق عضویت دانشگاه‌ها، شهریه دانشجویان خارجی، هزینه دوره‌ها و پروژه‌های علمی مشترک و... تسهیل شده است.

دکتر نجفی‌برزگر با اشاره به استقبال صورت گرفته توسط دانشگاه‌ها و موسسات آموزشی از سامانه جامع شبکه دانشگاه‌های مجازی جهان اسلام نیز گفت: این سامانه به همت یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان عضو شبکه دانشگاه‌های مجازی جهان اسلام با سرمایه‌گذاری معادل ۲۰۰ هزار یورو طراحی گردیده و فعالیت خود را با هدف هوشمندسازی و تقویت زیرساخت‌های الکترونیک آموزشی دانشگاه‌های کشورهای اسلامی آغاز کرده است.

وی ادامه داد: این پلتفرم که از توانمندی برگزاری کلاس‌ها و آزمون‌های آنلاین، انتشار کتب و محتوای آموزشی الکترونیک و نیز برگزاری رویدادهای آنلاین در سطح ملی و کشورهای اسلامی بهره‌مند است و توجه به مقوله امنیت اطلاعات و حریم خصوصی کاربران از ویژگی‌های آن به‌شمار می‌آید.

دکتر نجفی‌برزگر طراحی اپلیکیشن جامع آموزشی شبکه دانشگاه‌های مجازی جهان اسلام را یکی دیگر از تلاش‌های صورت گرفته در زمینه‌ی هوشمندسازی آموزش توصیف کرد و گفت: با اعلام فراخوان بانک اطلاعاتی ارزشمند این اپلیکیشن در حال تکمیل است که امیدواریم بزودی از آن رونمایی کنیم.

دبیرکل شبکه دانشگاه‌های مجازی جهان اسلام همچنین برگزاری همایش تامین مالی با الگوی اسلامی و نخستین همایش قرآن کریم و تمدن نوین اسلامی در کنار توسعه نرم‌افزاری، سخت افزاری، توسعه ارائه خدمات به اعضا و پذیرش اعضای جدید را از برنامه سال جاری این سازمان برشمرد و خاطرنشان کرد: اتخاذ رویکرد توسعه محور در استفاده از همه ظرفیت‌های آموزش مجازی مهارت‌محور به منظور تقویت ارتباطات میان نخبگان، اندیشمندان، دانشگاه‌ها و کشورهای اسلامی و توانمندسازی جهان اسلام به‌ویژه نقاط کم‌برخوردار همواره سرلوحه فعالیت‌های دبیرخانه شبکه دانشگاه‌های مجازی جهان اسلام خواهد بود.

وی در پایان ضمن اشاره به تدوین برنامه راهبردی و اجرایی سه ساله و هفت ساله شبکه دانشگاه‌های مجازی جهان اسلام گفت: در راستای عمق بخشی و ایجاد پیوست‌های تخصصی کارشناسی به اقدامات جاری، کمیته‌های تخصصی شورای عالی راهبردی تشکیل شده است و امیدواریم که بتوانیم گام‌های مهم و راهبردی را در راستای تحقق اهداف و رسالت‌های شبکه دانشگاه‌های مجازی جهان اسلام برداریم.

سومین مجمع عمومی شبکه دانشگاه‌های مجازی جهان اسلام با حضور روسا و نمایندگان ارشد دانشگاه‌های ۵۷ کشور اسلامی به میزبانی دانشگاه علامه اقبال پاکستان در شهر اسلام آباد در حال برگزاری است.

گفتنی است شبکه دانشگاه‌های مجازی جهان اسلام یکی از شبکه‌های کمیته دائمی همکاری‌های علمی و فناوری کشورهای عضو سازمان همکاری‌های اسلامی کامستک می‌باشد که میزبانی از آن با جمهوری اسلامی ایران است. این شبکه پایگاهی مهم و غنی برای تقویت و توسعه آموزش عالی همگانی در بستر مجازی فناوری اطلاعات محسوب می‌گردد که باهدف تحقق عدالت در عرصه دانش و اندیشه و تعمیق و تثبیت آموخته‌ها و توانمندسازی آموزشی، پژوهشی، فرهنگی و مهارتی دانشجویان، اساتید، دانشگاه‌ها و نخبگان جهان اسلام فعالیت می‌کند./۹۸۸/

ارسال نظرات