۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۰۵:۵۳
کد خبر: ۷۰۹۴۰۱
حجت الاسلام والمسلمین محمدی:

علم اصول می تواند با محافل علمی دنیا زبان مشترک ایجاد کند

علم اصول می تواند با محافل علمی دنیا زبان مشترک ایجاد کند
استاد درس خارج حوزه علمیه قم در خصوص روز بزرگداشت علم اصول گفت: علم اصول فقه توانایی دارد در روش شناسی علوم انسانی به طلاب کمک کند.

به گزارش خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین سیدمحمدصادق محمدی عضو انجمن اصول فقه حوزه علمیه قم گفت: علم اصول یک غرض تدوین و یک غرض ذاتی داشته است و در غرض تدوین انگیزه هایی برای حضور آن بوده است؛ فقه معاصر در قم مطرح شده که جدای از فقه سنتی نیست اما مسائل مستحدثه را دارد که احتیاج بیش از پیشی به علم اصول احساس می شود.

وی افزود: در غرض ذاتی علم اصول، عرصه هایی برای این علم با ارزش گشوده می شود که فراتر از اکنون حوزه های علمیه است؛ علوم انسانی که مورد تأکید رهبر انقلاب بوده نیاز به روش دارد و تعامل حوزه های علمیه با رشته های علوم انسانی راهی غیر از روش شناسی در علوم انسانی ندارد؛ در این مسیر فعالیت های خوبی انجام شده و در مبانی علم انسانی تحقیق شده است.

حجت الاسلام والمسلمین محمدی اظهار داشت: در خصوص مسائل علوم انسانی و کاربردی کردن آن کار جدی صورت نگرفته که علم اصول می تواند در این مسیر کمک کار باشد و می شود از آن برای تدوین علوم انسانی استفاده کرد و حداقل از روش علمی اصول فقه الگو گرفت.

وی با اشاره به درختواره دانشی رشته های حوزه های علمیه که در مدیریت آیت الله اعرافی جهش پیدا کرده است، گفت: تلاش هایی که در زمینه رشته های تخصصی صورت می گیرد، نیازمند روش استنباط بوده که همین علم اصول می تواند راهگشا باشد.

حجت الاسلام والمسلمین محمدی تصریح کرد: دانش های زبانی، هرمنوتیکی و معناشناسی ارتباطی با علم اصول دارد و علم اصول با غرض استنباط تدوین شده است که می تواند در این امور حضور جدی داشته باشد؛ وجه مشترک بین علم اصول و دانش های زبانی مذکور، کار کردن با متن و معنا است.

وی اظهار داشت: بهترین راهی که هیچگونه چالشی به وجود نمی آورد همین علم اصول ما است که می تواند پل ارتباطی عالم تشیع و اهل سنت باشد و جا دارد با غرض اینکه ظرفیت های بسیار بالای فقه شیعه را معرفی کنیم، از علم اصول استفاده کنیم؛ یکی از اساتید مصر به قم آمده بود که از او در انجمن اصول هم دعوت شد و در آن جمع به عمق اصول فقه شیعه و عرضه ضعیف آن تأکید کرد.

رئیس سابق انجمن اصول فقه حوزه گفت: اهل سنت آشنایی با اصول فقه شیعه ندارند و اگر بخواهیم با مجامع علمی دنیا ارتباط برقرار کنیم به اصول فقه احتیاج داریم و این از آن جهت مهم است که در واقع علوم انسانی دنیا برا اساس هرمنوتیک پیش می رود؛ برای ارتباط برقرار کردن با محافل علمی جهان تنها راه، علم اصول است که مشترکاتی ایجاد می کند.

وی با بیان اینکه علم اصول ما با این مشترکات زیاد، می تواند معرف قوت علمی جهان تشیع باشد، اظهار داشت: در این زمینه ها کاری صورت نگرفته است؛ انجمن اصول حوزه کارهای اولیه ای در خصوص ارتباط علم اصول و هرمنوتیک انجام داده و مقالاتی نوشته شده که سه مقاله به چاپ رسیده است؛ لازم است حوزه های علمیه در این عرصه ها است تلاش کنند.

استاد درس خارج حوزه علمیه با اشاره به ایده روز علم اصول گفت: برای اینکه علم اصول را بتوانیم در محافل علمی معرفی کنیم احتیاج به ابزارهایی بود زیرا در داخل کشور هم کسانی هنوز با علم اصول آشنایی ندارند و همچنین هجمه هایی در سال های اخیر در رابطه با علم اصول صورت گرفته است که لازم است برای ارائه قوت علمی اصول فقه تلاش هایی صورت بگیرد.

وی ادامه داد: اگر بخواهیم دوره طلایی علم اصول که از مرحوم شیخ انصاری تا زمان اخیر شکل گرفته را به همین قوت ادامه دهیم باید تلاش کنیم که علم اصول را به خارج از حوزه های علمیه معرفی کنیم از همین رو نیاز به تعیین روزی برای علم اصول هست.

حجت الاسلام والمسلمین محمدی در خصوص برنامه های روز علم اصول گفت: می توان در روز علم اصول فعالیت هایی که مؤسسات برای این علم انجام داده اند سنجیده شود و زمینه سازی برپایی نمایشگاه تخصصی و ارائه تازه های نشر صورت گیرد؛ تلاش در جهت ایجاد گفتمان سازی در عرصه مباحثات و مسائل اصولی با تأکید بر مشارکت اساتید حوزه را می توان در این روز دنبال کرد که باید یک حرکت جدی در این عرصه ها صورت گیرد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: از مراجع تأییدیه ای در خصوص روز علم اصول گرفته شده و متن همه این تأییدیه ها ارائه شده است؛ شیخ انصاری برای ترقی علم اصول تلاش های فراوانی کرده و شخصیت علمی ایشان مورد وفاق همه است که سبب شده روز تولد مرحوم انصاری برای روز بزرگداشت علم اصول انتخاب شود.

گفتنی است وی یکی از برنامه های مهم روز علم اصول را رونمایی از آثار فاخر دانست که در همین راستا تقریرات مرحوم لنگرودی بر دروس شیخ انصاری در اولین پیش نشست آن رونمایی شد.

ارسال نظرات