۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۰۷:۴۷
کد خبر: ۷۰۹۴۳۶

پرگابالین یک داروی ضداضطراب

پرگابالین یک داروی ضداضطراب
پرگابالین یا لیریکا یک داروی ضدتشنج و ضداضطراب است. این دارو برای درمان صرع، دردهای عصبی، اختلال اضطراب فراگیر و غیره استفاده می‌شود. این دارو اعتیادآور است و نباید بدون تجویز پزشک استفاده شود.

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از جام جم آنلاین، پرگابالین یک داروی ضد تشنج است که برای تسکین درد بیماری‌هایی همچون زونا و آسیب نخاعی هم مورد استفاده قرار می‌گیرد. پرگابالین یک داروی نسخه‌ای است و شما نمی‌توانید آن را بدون تجویز پزشک تهیه کنید.

لیریکا برای درمان برخی مشکلات و بیماری‌ها مورد تایید سازمان غذا و داروست، اما نباید از این دارو در موارد دیگر استفاده شود. در ادامه برخی از این بیماری‌ها و مشکلات را بررسی خواهیم کرد.

۱. درد عصبی دیابتی

نوروپاتی دیابتی، نوعی درد است که در نتیجه عوارض دیابت اتفاق می‌افتد. نوروپاتی دیابتی یک بیماری پیشرونده است، به این معنی که علائم با گذشت زمان بدتر می‌شود.

افراد مبتلا به دیابت سطح بالایی از گلوکز (قند) در خون خود دارند. با گذشت زمان، سطح بالای قند خون می‌تواند به اعصاب شما آسیب برساند. اعصاب شما به بدن شما کمک می‌کند حرکت کند، ارتباط برقرار کند و یا حتی نفس بکشد!

نحوه عملکرد پرگابالین برای درمان درد عصب دیابتی کاملا مشخص نیست. اما تصور می‌شود که ممکن است توانایی مغز شما برای احساس درد را کاهش دهد.

۲. فیبرومیالژیا

فیبرومیالژیا یک بیماری مزمن است که می تواند باعث عوارض زیر شود:

مسائل شناختی، مانند مشکل در تمرکز و یادآوری خاطرات
خستگی عمومی (کمبود انرژی)
درد در استخوان‌ها و عضلات
مشکلات خواب

علت فیبرومیالژیا مشخص نیست. هیچ آزمایشی برای تشخیص آن وجود ندارد و علائم آن اغلب شبیه علائم سایر شرایط است.

به همین دلیل، فیبرومیالژیا اغلب به اشتباه تشخیص داده می‌شود و درمان آن دشوار است. همچنین مشخص نیست پرگابالین چگونه برای درمان فیبرومیالژیا عمل می‌کند. اما تصور می‌شود که ممکن است توانایی مغز شما برای احساس درد را کاهش دهد.

۳. درمان زونا

زونا یک عفونت ویروسی است که توسط همان ویروسی ایجاد می‌شود که باعث آبله مرغان (ویروس واریسلا زوستر) می‌شود. هر فردی که آبله مرغان داشته باشد در معرض خطر ابتلا به زونا در مقطعی از زندگی خود قرار دارد. علائم زونا عبارتند از:

بثوراتی شبیه به آبله مرغان
تاول‌های پر از مایع
سوزش مداوم، درد مبهم و یا دردی که کوبنده است و به صورت دوره‌ای تکرار می‌شود.

مطالعات نشان می‌دهد که مصرف پرگابالین همراه با استامینوفن، می‌تواند تا حد زیادی درد این بیماری را کاهش دهد.

۴. درمان درد عصبی ناشی از آسیب نخاعی

حرکت و احساس هر فرد به عملکرد طناب نخاعی بستگی دارد. هر گونه آسیب به هر قسمت از نخاع می‌تواند عملکرد فرد را برای همیشه تحت تاثیر قرار دهد. برخی از علل احتمالی ضایعه نخاعی عبارتند از آسیب‌های ورزشی، تصادفات وسیله نقلیه و جراحات ناشی از گلوله.

همانطور که اشاره کردیم پرگابالین ۷۵ با کاهش توانایی مغز برای درک درد، درد ناشی از آسیب نخاعی را کاهش می‌دهد.

۵. صرع و تشنج

صرع یک اختلال در سیستم عصبی مرکزی است که معمولا با تشنج‌های پی در پی مشخص می‌شود. پرگابالین برای درمان صرع جزئی، معمولا همراه با دیگر داروها مصرف می‌شود. این دارو با کاهش فعالیت الکتریکی غیر طبیعی در مغز، تشنج را متوقف می‌کند.

۶. مدیریت درد مزمن نوروپاتیک بزرگسالان

درد نوروپاتیک نوعی درد مزمن است که معمولاً با ابتلا به بیماری، عفونت یا آسیب‌دیدگی به وجود می‌آید. پرگابالین با تأثیر بر پیام‌های درد که از مغز و پایین ستون فقرات عبور می‌کنند، درد ناشی از آسیب نوروپاتیک را مسدود می‌کند.

۷. درمان اضطراب

اضطراب یکی از شایع‌ترین اختلالات است که بیشتر مردم به آن دچار هستند. پرگابالین مغز شما را از ترشح مواد شیمیایی که باعث ایجاد احساس اضطراب در شما می‌شود، باز می‌دارد. ناگفته نماند این دارو برای کنترل اضطراب کوتاه مدت تجویز می‌شود.

۸. دیسک کمر

خط اول درمان برای دیسک کمر، داروهای ضد التهابی و غیراستروئیدی است، اما اثرات آن‌ها بسیار کم است و نمی‌توان آن‌ها را به عنوان یک درمان کننده بلند مدت به شمار آورد.

کپسول پرگابالین نیز مانند داروهای ضد التهابی می‌تواند اثرات کوتاه مدت دیسک کمر را از بین ببرد. تصور می‌شود این دارو با تاثیر بر مغز، درد دیسک کمر را کاهش می‌دهد.

عوارض جانبی

اگر بعد از مصرف این دارو متوجه عوارض جانبی جدی شدید، باید بلافاصله به اورژانس مراجعه کنید. عوارض جانبی این دارو عبارتند از:

تورم صورت، دهان، لثه‌ها، زبان، گلو و لب‌ها
کهیر و تاول در قسمت‌های مختلف بدن
افسردگی و اضطراب شدید
مشکل در خواب
رفتار پرخاشگرانه
مشکلات قلبی که با علائمی مانند تورم دست و پا، و درد قفسه سینه مشخص می‌شود.
سرگیجه و خواب آلودگی
مشکل در تنفس
تنفس آهسته و کم عمق
اسهال
مشکلات نعوظ
افزایش وزن
تاری دید
سردرد

منبع: دکترتو

ارسال نظرات