۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۲۳:۴۴
کد خبر: ۷۰۹۶۲۷

مسائل قانونی که مالک و مستاجر باید قبل از عقد قرارداد بدانند

مسائل قانونی که مالک و مستاجر باید قبل از عقد قرارداد بدانند
یک وکیل پایه یک دادگستری نکات مهمی را که مالک و مستاجر باید پیش از امضای قرارداد اجاره خانه باید بدانند را تشريح کرد.

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از محمد مهاجری وکیل پایه یک دادگستری در گفتگو با خبرنگار گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو، اظهار کرد: با توجه به فصل گرما و لزوم راه‌اندازی وسایل سرمایشی مثل کولر، یکی از بحث‌هایی که ممکن است بین مالک و مستاجر ایجاد چالش کند، مسئله هزینه‌های این چنینی است.

وی اضافه کرد: بر اساس قانون بین مالک و مستاجر، اگر هزینه‌ها جزئی و برای بهبود استفاده مستاجران از وسایل خانه هستند باید از طرف خود مستاجر پرداخت شوند و بر عهده خود مستاجر است.

این وکیل پایه یک دادگستری خاطرنشان کرد: هزینه‌هایی چون تعویض پوشال کولر و مواردی از این دست که کم هزینه‌ هستند بر عهده مستاجر است اما مواردی چون هزینه تعویض قطعاتی دینام و ... که هزینه‌های بالاتری دارند بر عهده خود صاحبخانه است. 

مهاجری همچنین تصریح کرد: از آنجا که مستاجر از نظر حقوقی امین به شمار می‌رود و در حقوق گفته می‌شود که فرد امین مسئولیت ندارد مگر در مواردی که تقصیری متوجه او باشد و اگر دینام کولر توسط شخص دیگری به سرقت برود، هزینه بر عهده خود مالک است و مسئوليت خرید مجدد دینام کولر بر عهده صاحبخانه است.

وی در ادامه اضافه کرد: قید کردن مواردی چون تعمیر خرابی‌های وسایل مختلف مثل پکیج، کولر و ... که بر عهده چه کسی باشد اهمیتی ندارد و هر کدام قوانین مربوط به خود را دارد.

این وکیل پایه یک دادگستری یادآور شد: سرویس‌های سالیانه وسایلی مثل آبگرمکن، پکیج و ... بر عهده خود مستاجر است و لازمه انتفاع و کمال انتفاع است ولی اگر قطعاتی باید تعویض شود هزینه آن بر عهده مالک و صاحبخانه است.

مهاجری تاکید کرد: اگر قطعه‌ای نیاز به تغییر و تعمیر دارد باید با هماهنگی قبلی مستاجر با مالک انجام شود و مستاجر حتما باید پیامک ارسال کند که بعد هم قابلیت اثبات و استفاده داشته باشد.

ارسال نظرات