۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۵:۲۳
کد خبر: ۷۱۰۰۰۲
مشاور وزیر آموزش و پرورش خبر داد؛

ایجاد قرارگاه برای اجرایی سازی سند تحول در آموزش و پرورش

ایجاد قرارگاه برای اجرایی سازی سند تحول در آموزش و پرورش
پارسانیا گفت: باید حرکت ما به سمت و سوی گفتمان سازی سند تحول سوق داده شود و خانواده‌ها، معلمان و مدیران مدارس به سمت گفتمان سازی سند تحول کشیده شوند.

به گزارش خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، علی پارسانیا مشاور وزیر آموزش و پرورش و دبیر قرارگاه اجرایی‌سازی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش در یکصد و سی و سومین جلسه مجمع شورای تخصصی حوزوی شورای عالی انقلاب فرهنگی که در ساختمان شورای حوزوی شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد، با اشاره به اینکه چند ماهی است قرارگاهی با نام اجرایی سازی سند تحول (نه اجرای سند) راه اندازی شده است خاطر نشان کرد: دلیل ایجاد این قرارگاه این است که قرار نیست ساختاری موازی با ساختار سال های قبل دوباره شکل بگیرد و الحمدلله در سه ماه گذشته با توجه به مطالعات و مصاحباتی که با متولیان اجرایی سند تحول داشتیم به یافته های خوبی دست پیدا کرده ایم.

مشاور وزیر آموزش و پرورش در ادامه افزود: یکی از یافته ها این است که اساساً در ده سال گذشته جایی وجود نداشته است که اجرایی شدن این سند را پیگیری و دنبال کند و حداقل در وزارتخانه آموزش و پرورش نیز جایی را نداشتیم که اجرای سند را دنبال و پیگیری کند؛ اما با تأسیس این قرارگاه این مشکل برطرف شده و ان شاءالله در جهت اجرایی سازی سند تحول حرکت خواهیم کرد.

دبیر قرارگاه اجرایی‌سازی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش علت اجرا نشدن سند تحول را نرم افزاری دانست و اظهار داشت: متاسفانه ما در مبانی نظری سند با خلأهایی مواجه هستیم؛ چراکه ما فلسفه تربیت را نوشته‌ایم؛ اما به فلسفه تحول نپرداخته ایم و معلوم نیست که سند تحول در یک نظام اجتماعیِ زنده ای مثل آموزش و پرورش باید چه اصولی داشته باشد؟ و یا با چه رویکردی می‌توان این سیستم را متحول کرد.

مشاور وزیر آموزش و پرورش در ادامه یکی دیگر از یافته ها را رویکرد ابلاغی دولت به سند تحول در ۱۰ سال گذشته دانست و افزود: در این ده سال، بیشتر سعی شده بود که با آیین نامه ها، قوانین و بخشنامه­ ها، تحول ایجاد شود؛ در حالی که باید رویکرد ما رویکرد تبلیغی- اقناعی باشد و از رویکرد ابلاغی خارج شود.

وی در ادامه افزود: باید حرکت ما به سمت و سوی گفتمان سازی سند تحول سوق داده شود و خانواده‌ها، معلمان، مدیران مدارس، کارشناسان ستادی و حتی مدیران ارشد وزارتخانه آموزش و پرورش نیز باید به سمت گفتمان سازی سند تحول کشیده شوند.

دبیر قرارگاه اجرایی‌سازی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش الگوسازی از قهرمانان تربیتی کشور را لازم و مهم دانست و تاکید کرد: ما بحمدالله در کشورمان، حتی در نقاط دور افتاده، کسانی داریم که فعالیت های قهرمانانه انجام می دهند اما شناخته شده در بین مردم نیستند و لازم است از قهرمانان فرهنگی موجود کشور الگو سازی شود.

مشاور وزیر آموزش و پرورش پای کار آمدن رسانه ملی در گفتمان سازی سند تحول کشور را مهم و تاثیرگذار خواند و افزود: ما بارها مشاهده کرده ­ایم که وقتی رسانه ها در رشته‌های ورزشی مثل وزنه برداری، کشتی و فوتبال پای کار آمدند توانستند از آن افراد برای مردم الگو بسازند و باید در زمینه های فرهنگی نیز رسانه ها نقش آفرینی کرده و الگوهای فرهنگی را به مردم معرفی کنند.

دبیر قرارگاه اجرایی‌سازی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش در پایان عدم تعامل ستاد با صف را یکی از آسیب‌های سند تحول دانست و اظهار داشت: با وجود زحمات زیادی که در ستاد کشیده می‌شود؛ اما نتیجه این تلاش ها در صف دیده نمی‌شود و تحول خاصی در مدارس نُمود پیدا نمی کند.

ارسال نظرات