۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۲۰:۳۱
کد خبر: ۷۱۰۰۴۷

تاثیر منفی اقدامات یکجانبه قهرآمیز امریکا برای بهره مندی از حقوق بشر

تاثیر منفی اقدامات یکجانبه قهرآمیز امریکا برای بهره مندی از حقوق بشر
گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد در مورد تاثیر منفی اقدامات یکجانبه قهرآمیز بر بهره‌مندی از حقوق بشر در گفتگو با پرس تی وی درباره سفر ده روزه خود به ایران توضیحاتی ارائه کرد.

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از جام جم آنلاین، «النا دوهان» گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد که شاهد پیامد‌های انسانی ناشی از تحریم‌ های آمریکا علیه ایران است طی سفر ده روزه خود به ایران از ۳۰ وزارتخانه و سازمان در کشور بازدید کرد تا به بررسی تأثیرات ناشی از تحریم‌های اعمال شده از سوی آمریکا بر بخش‌های مختلف در ایران بپردازد.

النا دوهان در گفتگو با «پرس تی وی» با بیان اینکه تحریم‌های اعمال شده بر ایران مخرب، ویرانگر و غیر انسانی است، گفت: چالش‌ های اقتصادی ناشی از اعمال تحریم‌های یکجانبه و عدم همکاری‌های بین المللی بر اساس مسئولیت‌های مشترک مانع از آن شده است تا دولت ایران بتواند کمک‌های پایداری را در اختیار آسیب پذیرترین افراد در این کشور قرار دهد.

دوهان گفت: تاریک‌ترین بخش این اقدام شامل این حقیقت می‌شود که همه جمعیت این کشور قطع نظر از ملیتشان تحت تأثیر تحریم‌ های آمریکا قرار گرفته اند حتی شهروندان آن دسته از کشور‌هایی که خودشان این تحریم‌ها را اعمال کرده اند. ایرانی‌ها بیش از همه تحت تأثیر این تحریم‌ها قرار گرفته اند. بر این باورم در شرایط اعمال چنین تحریم هایی، آن‌ها سبب ایجاد شرایط ترس و وحشت می‌شوند. "برای بسیاری از افراد بیمار در ایران تحریم‌ها یک کابوس وحشتناک محسوب می‌شود، زیرا این افراد نمی‌توانند به دارو‌های نجات بخش دسترسی داشته باشند. صد‌ها بیمار مبتلا به تالاسمی و همچنین اشخاص مبتلا به‌ «ای بی» (پروانه ای) با مشکل کمبود دارو در ایران مواجهند. بسیاری از آن‌ها به سبب وجود این مشکل جانشان را از دست می‌دهند.

خبرنگار پرس تی وی پرسید آمریکا می‌گوید تحریم هایش به صورت مستقیم بخش بهداشت و درمان در ایران را هدف قرار نداده است. اما اعمال تحریم‌هایی بر بخش بانکی ایران سبب شده است خرید اقلام پزشکی به کار بسیار پیچیده‌ای تبدیل شود. آیا به معنای فرار آمریکا از مسئولیت هایش در ارتباط با مشکلات کنونی در بخش بهداشت و درمان ایران نیست؟

النا دوهان در پاسخ به این سوال گفت: من در اینجا شاهد دو مشکل هستم. مسئله نخست این که در ارتباط با بخش بانکی باید بگویم شواهدی وجود ندارد که این تحریم‌ها قانونی باشد و دلیلی برای اعمال چنین تحریم‌هایی وجود ندارد و البته این موضوع به خودی خود سبب ایجاد مشکل می‌شود. تأثیرات انسانی ناشی از تحریم‌ها بر بخش بانکی کاملا مشخص است. در ارتباط با با بخش سلامت باید بگویم که به صورت کلی یک مجوز کلی وجود دارد که توسط دفتر دارایی‌های خارجی وزارت خزانه داری آمریکا (اوفک) صادر شده است که بخش بشردوستانه و انسانی را از این تحریم‌ها مستثنی کرده است. اما در واقعیت شاهدیم که چنین چیزی امکان پذیر نیست. به چند دلیل چنین چیزی ممکن نیست. نخست این که انتقال اقلام بشردوستانه باید در بسیاری موارد از دفتر دارایی‌های خارجی وزارت خزانه داری آمریکا (اوفک) مجوز دریافت کند. دریافت مجوز از دفتر دارایی‌های خارجی وزارت خزانه داری آمریکا (اوفک) روندی بسیار طولانی و مستلزم مشاوره با وکلایی است که در زمینه دریافت مجوز اوفک تخصص دارند و این روند اغلب چندین سال طول می‌کشد.

النا دوهان دوران کاری خود به عنوان گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد را در ماه مارس سال ۲۰۲۰ آغاز کرد. او از آن زمان، سفر‌های مشابهی را به چهار کشور دیگر از جمله زیمبابوه و ونزوئلا انجام داده است. از سازمان ملل متحد گزارشگران ویژه سازمان ملل متحد خود را بدون مرز و عاری از تعصب می‌داند به همین دلیل النا دوهان وعده داد گزارش او تحت تأثیر مسائل سیاسی قرار نخواهد داشت.

النا دوهان موارد بی شماری از پیامد‌های انسانی ناشی از تحریم‌های آمریکا علیه ایران را ثبت کرد. او این تحریم‌ها را ابزاری در راستای محقق شدن اهداف سیاسی خواند و این اقدامات را رد کرد. اکنون تهران خانم دوهان را یک گزارشگر و شاهد مستقل تأیید شده در سطح بین المللی می‌داند که شرایط را آنگونه که هست به شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد گزارش می‌دهد.

ارسال نظرات