۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۳:۳۲
کد خبر: ۷۱۰۱۱۲
معاون فرهنگی حوزه علمیه خواهران قم:

رشته های رسانه هنوز در حوزه ایجاد نشده است

رشته های رسانه هنوز در حوزه ایجاد نشده است
معاون فرهنگی حوزه های علمیه خواهران استان قم گفت: البته رشته‌هایی مانند رسانه نیز از رشته های مورد نیاز در حوزه است که هنوز ایجاد نشده است.

به گزارش سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، فاطمه یاوری، معاون فرهنگی حوزه علمیه خواهران استان قم در گفت‌وگویی در رابطه با ضرورت فرا گرفتن دروسی مانند کلام، تفسیر، منطق و...عنوان کرد: دروسی مانند کلام، فلسفه، تفسیر و... همانند اسکلت یک ساختمان هستند که همیشه ثابت است؛ اما در هر برهه ای از زمان، رو بنای مقتضیات زندگی متناسب با آن برهه از زمان تغییر می‌کند؛ مثلا با توجه به مقتضیات زمان گاهی از سنگ و گاهی از آجر برای نما ساختمان استفاده می‌شود اما اسکلت ساختمان ثابت است.

وی با اشاره به اینکه شالوده این درس ها مهارت استدلال کردن و استخراج فتوا و حکم شرعی، فهم نظر شارع مقدس در مسائل مختلف کلامی، اقتصادی، احتماعی، سیاسی و... است، اظهار کرد: اینکه آیا همه طلبه ها باید در حد کمال این دروس را فرا بگیرند یا خیر؟ باید پاسخ داد خیر.

یاوری ادامه داد: صد سال قبل نیز آقای میلانی این تفکیک را در حوزه‌های علمیه ایجاد کردند و حوزه های علمیه را به سه قسمت تفکیک کردند تا عده‌ای دروس اجتهادی، عده‌ای دروس تبلیغی و عده‌ای دروس متناسب برای آموزش و تدریس را فرا بگیرند.

معاون فرهنگی حوزه های علیمه خواهران استان قم بیان کرد: رشته هایی مانند مشاوره، تبلیغ تخصصی، تربیت دینی کودک و نوجوان و... رشته هایی هستند که با توجه به نیازهای روز جامعه در حوزه علمیه ایجاد شده اند؛ مثلا در رشته مشاوره حدود ۵۰ طلبه خانم در مراکز مختلف قم مشغول به خدمات مشاوره ای هستند؛ البته رشته‌هایی مانند رسانه نیز از رشته های مورد نیاز در حوزه است که هنوز ایجاد نشده است.

وی در رابطه با تاثیرات رشته های مورد نیاز جامعه تصریح کرد: مراکز مختلف وابسته به حوزه در رشته های مختلف در حال تربیت طلاب مستعد و توانمند هستند؛ مثلا موسسه امام خمینی (ره) در تربیت بالغ بر ۵۰۰ روانشناس در حد دکتری وارد شد؛ همچنین ۱۰۰ طلبه در رشته اقتصاد و... پرورش داده که الان در حال ارائه خدمات در مراکز مختلف کشور هستند. همین طور سایر مراکز و مدارس علمیه تعداد زیادی معلم مبلغ در مدارس در حال خدمت هستند.

وی ادامه داد: اقبال مردم هم برای استفاده از مشاورین مذهبی افزایش پیدا کرده است؛ برای مثال یکی از فارغ التحصیلان رشته مشاوره بیان می‌کرد که در نمایشگاهی در تهران با اینکه بهترین پزشکان روانشناسی حضور داشتند؛ اما صف مشاروه های حوزوی طولانی‌تر بود؛ زیرا مردم به سمت مشاوره های مذهبی تمایل پیدا کرده‌اند؛ چون به این درک رسیدند که علاوه بر تخصص در مشاوره، رعایت موازین شرعی و اصول دینی هم مهم است.

یاوری ادامه داد: طلاب دروس فن سخنوری مناسب منبر و خطابه را فرا می گیرند؛ اما نیاز است که مهارت‌های تخصصی تبلیغ نوین را برای گفت‌وگو با آحاد مختلف جامعه را نیز فرا بگیرند؛ البته کارهایی در این زمینه انجام شده است اما به گونه‌ای نبوده است که همه طلبه ها از آن بهره ببرند.

وی اظهار کرد: در رویداد مبینا سعی شده است که طلاب در کنار درسی که برای فهم دین فرا می گیرند یک هنر به روز مانند فیلمبرداری، گویندگی و... را هم فرا بگیرند که در بلند مدت نیز تبدیل به تیم رسانه ای حوزه علمیه شوند تا بتوانیم خروجی های محتوای حوزوی داشته باشیم.

ارسال نظرات