۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۶:۴۴
کد خبر: ۷۰۹۶۶۵

گزارشی از همایش گرامیداشت روز ارتباطات و روابط عمومی

گزارشی از همایش گرامیداشت روز ارتباطات و روابط عمومی
همایش گرامیداشت روز ارتباطات و روابط عمومی با هدف بررسی شیوه‌های روزآمدی و توانمندسازی روابط عمومی‌ها در قم، در مجتمع فرهنگی امامزاده سید علی(ع) برگزار شد.

به گزارش خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، همایش گرامیداشت روز ارتباطات و روابط عمومی با هدف بررسی شیوه‌های روزآمدی و توانمندسازی روابط عمومی‌ها در قم، در مجتمع فرهنگی امامزاده سید علی(ع) برگزار شد.

در این همایش حجت‌الاسلام عباس اسکندری مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قم، سید محمد تقی شاهچراغی استاندار قم، احمد حاجی‌زاده معاون سیاسی امنیتی و اجتماعی استاندار، محسن امیدیان معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار و علی فردوسی مدیرکل روابط عمومی و امور بین‌الملل استانداری قم سخنرانی کردند.

نوبت اول همایش، شامل سخنرانی احمد حاجی‌زاده معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی و محسن امیدیان معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار و همچنین علی فردوسی مدیرکل روابط عمومی و امور بین‌الملل استانداری قم سخنرانی کردند و برخی از روابط عمومی‌های ادارات نیز به بیان دیدگاه‌های خود پرداختند.

احمد حاجی‌زاده معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار قم طی سخنانی با اشاره به اینکه باید نقاط قوت و امید به جامعه تزریق شود، خاطرنشان کرد: هنر روابط عمومی‌ها این است که از ظرفیت رسانه‌ها به خوبی استفاده کنند؛ البته اشکال وارد است که برخی مدیران آنگونه که باید به روابط عمومی‌ها بها داده نمی‌شود.

علی فردوسی مدیرکل روابط عمومی استانداری نیز در این همایش اظهار کرد: در دوره‌های آموزشی ویژه روابط عمومی ها، باید شیوه‌ها و اصول تولید محتوا به مدیران روابط عمومی آموزش داده شود، در واقع فرآیندهای تولید، جایگاه مسئله و شیوه طراحی پیام باید به این دسته از مدیران آموزش داده شود آنها بتوانند بین شیوه‌های دسته‌بندی و قالب‌بندی محتوا تمایز قائل شوند تا بتوانند در نهایت، مدیریت کار را در این حوزه بر عهده بگیرند.

وی مهندسی پیام را یکی از مهمترین کارکردهای روابط عمومی‌ها برشمرد و افزود: مدیران روابط عمومی نباید پست‌های متعدد سازمانی را بر عهده بگیرند یا بر عهده آنها گذاشته شد، زیرا جایگاه روابط عمومی بالاتر از این مسائل است.

در ادامه محسن امیدیان معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار سخنرانی و با بیان اینکه هیچ مشکلی در تامین کالاهای اساسی نداریم ابراز کرد: البته اگر ولع خرید و انبار کالا بیش از نیازهای روزانه و هفتگی ادامه داشته باشد، تمام تلاش و توجه دولت معطوف به تامین این کالاها خواهد شد در حالیکه با مدیریت امور توسط روابط عمومی‌ها و رسانه‌ها، می‌توان این روند را به تدریج کاهش داد.

وی به پیوست‌های طرح اقتصادی دولت اشاره و خاطرنشان کرد: در حال حاضر مردم برای خرید کالاهای مختلف هجوم آورده‌اند زیرا انتظار تورم شدید در دیگر کالاها دارند بنابراین روابط عمومی‌های مختلف ادارات باید برای تبیین موضوع و صداقت دولت با مردم حرف بزنند همچنین درخواست داریم روابط عمومی‌ها، افراد و آدم‌های مرجع در جامعه را به صورت ویژه مورد توجه قرار دهند و با توجیه آنها، همراهی طیف‌های گسترده‌تری ازمردم را رقم بزنند.

نوبت دوم این همایش به سخنرانی مدیرکل اوقاف و استاندار قم و همچنین بیان انتقادات و پیشنهادات از سوی هفت نفر از روابط عمومی‌ها اختصاص داشت.

/

روابط عمومی‌ها تنظیم‌کننده روابط میان مدیران و ارباب رجوع هستند

حجت‌الاسلام عباس اسکندری در این همایش اظهار کرد: روابط عمومی‌ها در شرایط کنونی کشور، راهگشا و چاره‌ساز خواهند بود هر چند هنوز جایگاه درخور خود را به دست نیاورده‌اند.

وی افزود: در زمانی که دولت حاضر برای حل مشکلات مردم وارد میدان شده، روابط عمومی‌ها می‌توانند در تبیین و حتی سیاست‌گذاری‌ها نقش مهمی ایفا کنند.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قم با بیان اینکه کار روابط عمومی‌ها نباید منحصر در تولید گزارش و خبر باشد گفت: در حقیقت روابط عمومی ها می‌تواند نقش تنظیم‌کننده روابط میان مدیران و ارباب رجوع را بر عهده بگیرند.

وی ادامه داد: یک روابط عمومی حرفه‌ای و روزآمد، باید مخاطبان، مشتریان و مراجعه‌کنندگان را از بدو ورود به یک نهاد یا سازمان مورد حمایت و راهنمایی قرار دهند و تا پایان کار با او همراه باشند.

حجت الاسلام اسکندری با تاکید بر اینکه مدیران دستگاه‌های اجرایی باید جایگاه رفیع‌تر و موثرتری را برای روابط عمومی‌ها در نظر بگیرند و حمایت لازم را هم داشته باشند گفت: در حال حاضر این رویه در اوقاف استان قم حاکم است و از روابط عمومی خواسته‌ایم هر کاری که به صلاح پیشبرد اهداف این اداره کل است انجام دهد.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قم اضافه کرد: امروز نیازمند شعار و شعار دهنده نیستیم، کسی ولایی و انقلابی و مردمی است که گرهی از کار جامعه باز کند وگرنه کسی که گرهی بر کار مردم بیفزاید، هر چقدر هم شعار دهد کسی قبول نمی‌کند که او یک مدیر ولایی و مردمی باشد.

/

روابط عمومی‌ها مرکز ثقل احیای عدالت سازمانی هستند

آقای سید محمد تقی شاهچراغی در ادامه این همایش اظهار کرد: پیشنهاد من این است که جلسات فصلی با حضور روابط عمومی ادارات برگزار شود و هدف از آن هم مسائل آموزشی، انتقال تجربیات و بررسی پیشنهادات و انتقادات باشد.

وی افزود: معاون توسعه و منابع انسانی استانداری نیز این مسئولیت را داشته باشد که با استفاده از ظرفیت سازمان برنامه بودجه و بودجه، اداره کل اقتصاد و دارایی و برخی سازمان‌های دیگر، موضوع اعتبارات و ظرفیت‌های مورد استفاده را پیگیری کند.

استاندار قم با بیان اینکه مدیران کل ادارات و دستگاه‌ها نیز از طریق استانداری توجیه خواهند شد گفت: در بحث اعتبارات نیز معاونت توسعه و منابع انسانی ابتدا موضوع ساختارها را ارزیابی کند و سپس پیشنهادات لازم برای بهبود امور را ارائه دهد.

وی ادامه داد: گاهی ممکن است بر اساس قوانین و ساختارهای اداری، امکان تصویب عنوان مدیریت برای روابط عمومی وجود نداشته باشد اما به لحاظ انشایی، جایگاه مدیریت برای این واحد در نظر گرفته شود و روابط عمومی‌ها به عنوان یک مدیر در جلسات حضور داشته باشند.

شاهچراغی خاطرنشان کرد: بخشی از کارکنان  ادارات دولتی، قراردادی هستند که این موضوع را با رئیس جمهور مطرح کردیم و مقرر شد همراه با برخی دیگر استان مورد بررسی قرار بگیرد؛ سازمان امور اداری و استخدامی ادله‌ای برای عدم استخدام این نیروها دارد ولی به دنبال این هستیم که با توجه به موافقت رئیس جمهور، مسئله را به سرانجام برسانیم و تلاش‌ها در این زمینه ادامه دارد.

استاندار قم با بیان اینکه مدل قراردادی در جذب نیرو چندان مناسب نیست گفت: در حقیقت در حق نیروهایی که سال‌هاست به صورت قراردادی فعالیت می‌کنند جفا شده است بنابراین در تلاش هستیم موضوع را پیگیری کنیم.

وی با تاکید بر مسئله آموزش و توانمندسازی روابط عمومی‌های ادارات و دستگاه‌ها در سطح استان خاطرنشان کرد: برای پویایی روابط عمومی نیازمند اصلاح کاستی‌ها و پر کردن خلأها هستیم که شامل ساختار، نیروی انسانی و اعتبارات است، همچنین باید به مسئله توانمندسازی و مهارت‌آموزی توجه داشت که به وسیله انتقال تجارب می‌توان به این مهم دست یافت.

نماینده عالی دولت در استان قم افزود: سومین کاری که باید انجام داد تا شاهد پویایی روابط عمومی‌ها باشیم، کنش‌گری فعال است.

وی با بیان اینکه مدیریت ارشد استان به دنبال توانمندکردن روابط عمومی‌ها نیز بوده است تصریح کرد: روابط عمومی‌ها باید زبان مردم باشند نه اینکه صرفا به سخنگوی مدیران تبدیل شوند.

شاهچراغی گفت: بسیاری از مشکلات به دعواهای بین دستگاهی باز می‌گردد و حتی برخی از آنها به خاطر تصمیم‌های درون استانی شکل می‌گیرد بنابراین اگر به خدمت به مردم باور داشته باشیم، خیلی از این مشکلات حل خواهد شد.

استاندار قم با تاکید بر اینکه روابط عمومی‌ها باید انتقادات مردم را هم بیان کنند افزود: مدیران هم باید به این مسئله ایمان بیاورند که اگر انتقادی از داخل به آنها صورت گرفت، واکنش مثبتی داشته باشند و در راستای رفع آن حرکت کنند.

وی تصریح کرد: آنچه گفته می‌شود باید منطبق بر کار انجام شده و واقعیت‌های میدانی باشد؛ شبکه‌ای مردمی هم داریم که اطلاع‌رسانی ادارات در مورد اقداماتشان را رصد می‌کنند و به اطلاع مدیریت ارشد استان می‌رسانند.

شاهچراغی با بیان اینکه فساد سیستمی در ادارات وجود ندارد اما فساد موردی بعضا دیده می‌شود گفت: لازم است از طریق فرهنگ‌سازی رسانه‌ای و اجتماعی، فساد و ناکارآمدی ریشه‌کن شود و پاک‌دستی و انجام وظیفه را جایگزین آن کرد.

نماینده عالی دولت در استان قم، روابط عمومی‌ها را مرکز ثقل احیای عدالت و نماد کارآمدی اداری دانست و تصریح کرد: در حقیقت می‌تواند روابط عمومی‌ را پرچمدار پیشرفت تلقی کرد به شرطی که با سلامت و در راستای رفع نقاط ضعف تلاش کند.

/

روابط عمومی‌ها طرح جراحی اقتصادی را برای مردم تبیین کنند

 آقای محسن امیدیان معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار قم در این همایش اظهار کرد: سال 1400 را در شرایطی پشت سر گذاشتیم که حدود 16 هزار میلیارد دلار صرف پرداخت یارانه کالاهای اساسی شده بود در حالیکه پیش‌بینی قانون بودجه، 8 میلیارد دلار بود.

وی افزود: بر این اساس حدود 400 هزار میلیارد تومان برای تامین کالاهای اساسی هزینه شد در حالی که تمام یارانه‌های پرداختی یک ماهه مردم ایران حدود 3 هزار میلیارد تومان است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار قم با اشاره به افزایش 40 تا 100 درصدی قیمت جهانی غلات و دانه‌های روغنی عنوان کرد: به این ترتیب برای تامین یارانه کالاهای اساسی حدود 20 تا 22 میلیارد دلار لازم بود.

وی ادامه داد: واقعیت این است که هر کس ارز 4200 تومانی گرفت، کمتر برای رفاه حال مردم تلاش کردند و بیشتر پوششی برای دیگر کارهایشان بوده است، مثلا فردی 2 میلیارد و 400 میلیون دلار ارز گرفت تا بازار لبنیات را مدیریت کند ولی این امر محقق نشد زیرا شاهد بودیم هنوز برخی تعهدات خود را انجام نداده است.

امیدیان با بیان اینکه کالاهای اساسی با ارز ترجیحی به کشور وارد می‌شدند ولی به قیمت ارز آزاد در اختیار مردم قرار می‌گرفت گفت: در عین حال شاهد قاچاق کالاهای وارد شده به خارج از کشور بودیم.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار قم ادامه داد: دولت قبل ابتدا به 25 قلم کالا ارز 4200 تومانی اختصاص داد ولی به تدریج 18 قلم را حذف کرد و موجب گرانی بسیاری از کالاها از جمله لاستیک، برنج و ... بودیم اما دولت سیزدهم برای حذف باقیمانده این کالاها، ابتدا با مردم صحبت کرد و سیاست جبرانی را هم در پیش گرفت.

وی با بیان اینکه یارانه واریز شده برای سه دهک پایینی، جبران‌کننده الگوی مصرف آنها خواهد بود گفت: می‌پذیریم که در دهک‌های بعدی، تمام هزینه‌ها شاید جبران نشود.

امیدیان با بیان اینکه پایین‌ترین دهک کمتر از دو میلیون تومان درآمد دارند خاطرنشان کرد: با واریز یارانه‌های جدید، درآمد این قشر حدود 60 درصد افزایش یافته است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار قم به تغییر شیوه پرداخت یارانه نان اشاره و ابراز کرد: در شیوه کنونی، یک چهارم آردی که با یارانه دولتی تامین می‌شود، به خارج از کشور قاچاق می‌شود.

وی تصریح کرد: دولت‌ها معمولا طی سال‌‌های اول و دوم استقرار، از این دست اقدامات انجام نمی‌دهند و به قول معروف به ماه عسل می‌روند ولی آقای رئیسی تاکید داشت که یک روز هم نباید در انجام این جراحی اقتصادی تعلل کرد.

امیدیان به پیوست‌های طرح اقتصادی دولت اشاره و خاطرنشان کرد: در حال حاضر مردم برای خرید کالاهای مختلف هجوم آورده‌اند زیرا انتظار تورم شدید در دیگر کالاها دارند بنابراین روابط عمومی‌های مختلف ادارات باید برای تبیین موضوع و صداقت دولت با مردم حرف بزنند همچنین درخواست داریم روابط عمومی‌ها، افراد و آدم‌های مرجع در جامعه را به صورت ویژه مورد توجه قرار دهند و با توجیه آنها، همراهی طیف‌های گسترده‌تری ازمردم را رقم بزنند.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار قم با بیان اینکه هیچ مشکلی در تامین کالاهای اساسی نداریم گفت: البته اگر ولع خرید و انبار کالا بیش از نیازهای روزانه و هفتگی ادامه داشته باشد، تمام تلاش و توجه دولت معطوف به تامین این کالاها خواهد شد در حالیکه با مدیریت امور توسط روابط عمومی‌ها و رسانه‌ها، می‌توان این روند را به تدریج کاهش داد.

روابط عمومی‌ها باید در جایگاه تصمیم‌سازی قرار بگیرند

علی فردوسی مدیرکل روابط عمومی و امور بین‌الملل استانداری قم در این همایش اظهار کرد: درک جامعی از روابط عمومی در بین روابط عمومی‌های ادارات وجود ندارد.

وی افزود: روابط عمومی باید نهاد تصمیم‌ساز باشد یا اینکه حداقل در تصمیم‌گیری‌ها موثر باشد زیرا عنصری مهم و دارای جایگاه تاثیرگذار در هر سازمانی است.

مدیرکل روابط عمومی و امور بین‌الملل استانداری قم با بیان اینکه به دستگا‌ه‌ها ابلاغ شده حق ندارند بدون هماهنگی استانداری، مدیران روابط عمومی را منصوب یا عزل کنند گفت: دلیل ابلاغیه مذکور این است که باید از نظر حرفه‌ای افرادی که در مدیریت روابط عمومی هستند تایید شوند.

وی ادامه داد: در دوره‌های آموزشی باید شیوه‌ها و اصول تولید محتوا به مدیران روابط عمومی آموزش داده شود، در واقع فرآیندهای تولید، جایگاه مسئله و شیوه طراحی پیام باید به این دسته از مدیران آموزش داده شود آنها بتوانند بین شیوه‌های دسته‌بندی و قالب‌بندی محتوا تمایز قائل شوند تا بتوانند در نهایت، مدیریت کار را در این حوزه بر عهده بگیرند.

فردوسی، مهندسی پیام را یکی از مهمترین کارکردهای روابط عمومی‌ها برشمرد و افزود: مدیران روابط عمومی نباید پست‌های متعدد سازمانی را بر عهده بگیرند یا بر عهده آنها گذاشته شد، زیرا جایگاه روابط عمومی بالاتر از این مسائل است.

مدیرکل روابط عمومی و امور بین‌الملل استانداری قم عنوان کرد: روابط عمومی‌ها باید امکانات و اختیارات لازم برای تحقق انتظارات ملی و استانی را از مدیران کل خود مطالبه کنند.

ارسال نظرات