۰۱ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۸:۴۹
کد خبر: ۷۱۰۱۷۸
به همت مرکز ناباروری طهورا راه اندازی می شود؛

انجمن حامیان باروری و افزایش جمعیت

انجمن حامیان باروری و افزایش جمعیت
مدیر گروه تخصصی نازایی مرکز درمانی طهورا گفت: با توجه به اهمیت مساله جمعیت، انجمن «حامیان باروری و افزایش جمعیت» راه اندازی می‌شود.

به گزارش سرویس فرهنگی اجتماعی خبرگزاری رسا، خانم زهرا آزاد، متخصص زنان و زایمان در گفت وگویی خاطرنشان کرد: در حال حاضر کشور با سه بحران اصلی در قالب مشکلات معیشتی و اقتصادی، بحران کم آبی و خشکسالی و کاهش شدید جمعیت مواجه است.

وی افزود: متاسفانه دو بحران اولیه رابطه مستقیم با کاهش جمعیت دارد تا آنجا که بسیاری از متخصصین اعتقاد دارند با توجه به بحران اقتصادی و همچنین کاهش منابع آبی کشور کاهش جمعیت نیز می تواند در کنترل این دو بحران موثر باشد.

این متخصص زنان و زایمان گفت: درحال حاضر میانگین سن جمعیت کشور حدود ۳۱ سال می باشد؛ به این معنا که بر اساس تعاریف علم جمعیت کشور ما در حال حاضر در میانسالی به سر می برد و به همین دلیل مسائل ناشی از پیری جمعیت به صورت مشخص بروز نکرده است.

کاهش شدید جمعیت در طول تاریخ بشر بی سابقه است

وی افزود: اگر بخواهیم میزان جمعیت کشور در حالت تعادل باقی بماند نیازمند آن هستیم که به سطح جایگزینی جمعیت برسیم؛ یعنی از هر ۱۰ زن ۲۱ کودک متولد شود درحالیکه این تعداد در کشور ۱۶ تولد به ازای هر ۱۰ زن می باشد و به همین دلیل است که کشور دچار کاهش شدید میزان جمعیت شده است که به گفته متخصصین علم جمعیت در طول تاریخ بشریت بی سابقه است. در کنار همه موارد کاهش تعداد ازدواج، افزایش سن ازدواج، افزایش سن اولین بارداری در زنان نیز باید مد نظر قرار گیرد.

انجمن حامیان باروری و افزایش جمعیت

آزاد خاطر نشان کرد: هم اکنون میانگین سن ازدواج در خانم ها ۲۵ سال و میانگین سن اولین فرزندآوری ۲۹ سال است با توجه به تفکر فرهنگی اختلاف سنی بین فرزند اول و دوم، به طور معمول فرزند دوم در زمانی متولد می شود که خانم به سن یائسگی نزدیک شده است.

پنجره جمعیتی ایران تا ۱۰ سال دیگر بسته می شود

مدیر گروه نازایی مرکز درمانی طهورا خاطرنشان کرد: طی ۱۰ سال آینده با توجه به افزایش میانگین سنی کشور تعداد بانوان که در سن باروری قرار دارند به شدت کاهش خواهد یافت.

وی ادامه داد: اگر در این مدت اقدامی اساسی صورت نگیرد، اگر هم بخواهیم دیگر نمی توانیم در راستای توسعه و افزایش جمعیت فعالیت داشته باشیم و به اصطلاح علمی «پنجره جمعیتی» کشور بسته خواهد شد و در «تله جمعیتی» گرفتار خواهیم شد که برای ترمیم آن مستلزم گذشت ۵۰ تا ۱۰۰ سال زمان خواهیم بود.

درمان زوج های نابارور یک مسکن سریع الاثر برای کاهش جمعیت

وی درمان زوجین نابارور را به عنوان یک مسکن سریع الاثر برای کاهش جمعیت دانست و افزود: در حال حاضر با چهار میلیون زوج نابارور در کشور مواجه هستیم که درمان آنان می تواند به شدت در افزایش نرخ جمعیت کشور موثر باشد و باید شرایطی مهیا شود که این زوجین هرچه سریعتر در چرخه درمان قرار گیرند.

انجمن حامیان باروری و افزایش جمعیت

آزاد افزود: خوشبختانه از سال گذشته خدمات درمان ناباروری تحت پوشش بیمه قرار گرفته است و زوجین نابارور می تواند تا حدود زیادی نسبت به پوشش هزینه درمان آسوده خاطر باشند اما با این وجود هنوز پرداخت هزینه های درمان ناباروری برای برخی از زوجین طاقت فرساست؛ از این رو در مرکز نازایی و جراحی طهورا تصمیم گرفتیم تا انجمن حامیان باروری و افزایش جمعیت را راه اندازی کنیم.

مدیر گروه نازایی مرکز درمان ناباروری و جراحی محدود طهورا گفت: با تاسیس این انجمن اهداف زیادی محقق خواهد شد اما دو هدف مهم و اساسی برای آن در نظر گرفته شده است.

وی ادامه داد: نخست آنکه حدود ۲۰۰ مرکز در کشور در زمینه درمان ناباروری دایر می باشند و برای پوشش حداکثری درمان زوجین نابارور در راستای افزایش جمعیت نیازمند استفاده از ظرفیت تمام مراکز درمان ناباروری هستیم و دومین هدف به کارگیری و استفاده از ظرفیت خیرین برای درمان زوجین نابارور است که امیدواریم با این اقدام بتوانیم به افراد بیشتری جهت افزایش جمعیت و فرزندآوری کمک کنیم.

ارسال نظرات