۰۵ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۰:۲۴
کد خبر: ۷۱۰۵۴۷

حاشیه نگاری رسا از نخستین کنگره شهدای روحانی

حاشیه نگاری رسا از نخستین کنگره شهدای روحانی
نخستین کنگره شهدای روحانی با استقبال علما و بزرگان حوزه و روحانیت همراه شد که حاشیه های جالب توجهی نیز داشت.

به گزارش خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا کنگره ۴ هزار شهید روحانی کشور در حالی روز چهارشنبه چهارم خردادماه با پیام تصویری رهبر معظم انقلاب، حضور مجازی رییس جمهور و حضور چشمگیر علما و روحانیون برگزار شد که حاشیه‌های جالب توجهی نیز داشت.

فضای مراسم مطابق همه مراسم‌های اینچنینی در سه قسمت خواهران، برادران و مهمانان ویژه چیدمان شده بود. از همان بدو ورود به مصلا فضای جبهه و جنگ بر مجموعه مصلای قدس حاکم است از تصویر بزرگ شهید میثمی که قرآن به دست در گذرگاه ورودی قرار داشته تا عمامه به سر‌هایی که با لباس بسیجی کارت‌های ورود را چک می‌کردند؛ فضای کلی مصلای قدس و شکل حفاظت‌ها حکایت از حضور میهمانان برجسته داشت.

مراسم با تلاوت زیبای قرآن رأس ساعت ۱۰ آغاز شد و در کنار جایگاه تابوت طلبه شهید ۱۶ ساله‌ای که به تازگی تفحص شده بود قرار داشت و تأکید مجری و برگزار کننده جلسه یعنی حجت الاسلام والمسلمین حاجی صادقی نیز بر این امر بود که شهدا میزبان جلسه هستند.

 

حاشیه نگاری رسا از نخستین کنگره شهدای روحانی

این کنگره قرار بود اواخر سال ۹۸ برگزار شود یعنی همان دورانی که بیماری کرونا شروع به همه گیری کرد و مراسم‌ها و همایش ها را یک به یک لغو کرد تا سرانجام چهارم خرداد ماه برای این مراسم تعیین شد؛ البته امسال نیز نزدیک بود آلودگی هوا بار دیگر این مراسم را به تعویق بیاندازد؛ از همین رو پیام رهبر انقلاب در دیدار با اعضای کنگره ۴ هزار شهید روحانی، به تاریخ ۲۳ دی ماه ۹۸ ایراد شده بود.

 

حاشیه نگاری رسا از نخستین کنگره شهدای روحانی

رهبر معظم انقلاب در پیام خود، کتاب لمعه را شاهدی بر حضور «شهادت» در حوزه‌های علمیه معرفی کردند که هر دو نویسنده کتاب لمعه و شرح آن شهید راه خدا هستند؛ در بخش دیگری از پیام رهبر انقلاب نکته‌ای وجود داشت که از نظر نگارنده مهم‌ترین حاشیه این مراسم را رقم زد؛ جضرت آیت الله خامنه‌ای تأکید کردند: «ما از این بُعد نگاه نکنیم که حالا این [شهدای روحانیت]در مقایسه‌ی با بقیّه‌ی اقشار چه جور است؛ این [مسئله‌ی]درجه‌ی دوّم و سوّم است؛ از این بُعد نگاه کنیم که در عالم دعوت الی‌الخیر، شهیدِ روحانی آن کسی است که با جان خودش وارد میدان دعوت شده؛ این خیلی مهم است».

اما در سخنرانی‌ها و مراسم‌های کنگره درجه اول و درجه دوم بودن این نکات اصلا مشخص نبود و بیش از همه به تعداد فزاینده شهدای روحانیت در مقایسه با سایر اقشار تأکید شد و فقط در سخنان رئیس جمهور بر پیش قراول بودن دعوت کنندگان و مبلغان دین خدا در عرصه جهاد تأکید شد.

حجت الاسلام والمسلمین حاجی صادقی با صدای بلند و حماسی از شهدای روحانیت و آمار‌های مربوط گزارشی ارائه داد و پس از آن نیز آیت الله اعرافی با حضور در جایگاه به رسم همیشه خود سخنانش را محور بندی کرد و فرازی از منشور روحانیت امام خمینی(ره) را در آغاز خواند؛ وی به درستی روح انقلاب را تغییر معادلات دانست و مراجع و روحانیت را موتور محرک انقلاب معرفی کرد؛ مدیر حوزه‌های علمیه قاطبه قشر روحانیت را اهل زهد و همراه مردم دانست.

 

حاشیه نگاری رسا از نخستین کنگره شهدای روحانی

بین برنامه‌ها و سخنرانی ها نیز نماهنگ و صوت پخش شد که از ظاهر هر سه صوت پخش شده که با موسیقی همراه بودند به نظر می‌رسید مختص این کنگره آماده شده اند؛ یکی از آن‌ها به صورت اجرای زنده گروه سرود و تواشیح ارائه شد که در معرفی آن نام قاسم صرافان به عنوان شاعر بخش فارسی و فردی دیگر به عنوان شاعر بخش عربی دیده می‌شد، اما به نظر از ارائه بخش عربی سرود صرف نظر شد.

سردار سلامی همچون همیشه کوبنده، با شعار‌های محکم و استناد به آیات قرآن سخنرانی خود را انجام داد و در میانه صحبت‌های خود اشاره‌ای تلویحی به ترور چند روز گذشته شهید صیاد خدایی در تهران داشت و از آن به عنوان ریگی در بیابان یاد کرد که دشمن با این کار‌ها احساس می‌کند فتح الفتوح کرده است؛ در ادامه نیز از انتقام خون تک تک عزیزان و شهدای چنین حوادثی سخن گفت.

 

حاشیه نگاری رسا از نخستین کنگره شهدای روحانی

در اواسط صحبت‌های سردار سلامی همه سالن متوجه شدند که سخنرانی رئیس جمهور به صورت حضوری منتفی است؛ نمایان شدن یک صندلی خالی بر روی نمایشگر بزرگ محل برگزاری مراسم نیز تأییدی بر گمانه حضار شد؛ آیت الله رئیسی در ابتدای صحبت خود مشغله کاری را به عنوان علت اصلی عدم حضور، عنوان کرد و در سخنان خود یادی از شهید اصلانی مشهد داشت؛ نکته جالب توجه سخنان رئیس جمهور توصیف او از شهید اصلانی بود که امثال او را به عنوان اتمام حجت یاد کرد.

 

حاشیه نگاری رسا از نخستین کنگره شهدای روحانی

رییس دولت سیزدهم در پایان نیز با اشاره به عادلانه سازی یارانه‌ها از همراهی مردم و علما در این طرح تشکر کرد و امیدواری جامعه به آینده را راهبرد نظام جمهوری اسلامی دانست که اگر قلم یا قدمی خلاف این رفتار کند در راهبرد دشمن بازی می‌کند.

حاشیه پر رنگ این مراسم نیز پس از صحبت‌های رئیس جمهور رقم خورد و با اتمام آن همه حضار به قصد ترک سالن از صندلی‌ها خود بلند شدند که مجری خبر از ادامه مراسم داد و چندین بار خواهش کرد سالن را به قرار برگردانند تا سه برنامه دیگر ادامه پیدا کند؛ با اینکه هنوز تعدادی از حضار به خصوص در جایگاه مهمانان ویژه بی توجه به مراسم ایستاده بودند مجری مراسم از فاطمه مالامیری دختر اولین روحانی مدافع حرم دعوت کرد تا دل نوشته خود را بخواند. دختری محجبه با قامتی بچه گانه دفتر سیمی به دست روی جایگاه قرار گرفت و دل نوشته خود را خواند؛ وقتی به نام پدرش رسید سر خود را بالا گرفت و خطاب به جمعیت نام پدر با عبارت «حجت الاسلام والمسلمین شهید محمد مالامیری اولین شهید روحانی مدافع حرم» محکم یاد کرد که مورد توجه مجری مراسم نیز قرار گرفت.

 

حاشیه نگاری رسا از نخستین کنگره شهدای روحانی

آیت الله اعرافی و سردار سلامی بر روی جایگاه رفته تا تمبر یادبود مراسم را مهر و امضا کنند، اما توان مُهر تنها به اندازه نقش بستن دایره‌ای بر روی پوستر تمبر بود؛ بلافاصله بعد از امضای تمبر یک کمد محرابی شکل در گوشه جایگاه مورد زوم دوربین‌ها قرار گرفت تا آثار مکتوب کنگره نیز رونمایی شوند؛ آثار پرشماری که اسناد و تولیداتی مخصوص شهدای روحانی را شامل می‌شد در درون این کمد قرار داشتند و با باز شدن درب‌های آن امر رونمایی انجام شد.

 

حاشیه نگاری رسا از نخستین کنگره شهدای روحانی

در میان حاضران بزرگان زیادی بودند که نشان از اهمیت این برنامه بود؛ از جمله آقایان حسینی بوشهری، خاتمی، فیاضی، کعبی، شب زنده دار، سعیدی، موسوی جزایری، محمدی عراقی، میرباقری، حاج علی اکبری، حسینی خراسانی، موسوی فرد، حسینی قزوینی، طباطبایی نژاد، اراکی، آل هاشم و جمعی از روحانیون و ائمه جمعه حضور داشتند.

حجت الاسلام والمسلمین موسوی فرد امام جمعه اهواز نیز به محض ورود به جایگاه ویژه بر روی اولین صندلی نشست و، چون صندلی خالی در آن ناحیه وجود نداشت برای هر تازه واردی بلند می‌شد و صندلی اش را به او می‌داد؛ کم کم صندلی‌های سبزرنگی که معرف همه هستند به کمک جایگاه ویژه آمدند که این‌ها نیز مایه تعارف و تواضع علما قرار گرفتند.

در پایان مراسم نیز تشییع شهید حاضر در مراسم با نوای حجت الاسلام والمسلمین جوشقانیان حسن ختام مراسم قرار گرفت. در اواسط برنامه نیز حجت الاسلام میرزامحمدی روضه خوانی کرد و حال و هوای حاضران را دگرگون.

 

حاشیه نگاری رسا از نخستین کنگره شهدای روحانی

ارسال نظرات