۰۷ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۶:۳۶
کد خبر: ۷۱۰۷۲۳

ردپای موساد در عملیات‌های تروریستی در جهان

ردپای موساد در عملیات‌های تروریستی در جهان
کارشناسان معتقدند ترور‌های هدفمند به مهم‌ترین و متداول‌ترین شکل حمله نظامی صهیونیست‌ها بدل شده و از آن‌ به عنوان ابزاری سیاسی برای حذف موانع پیش رو یاد می‌شود.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری رسا، پنجشنبه گذشته روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز در گزارشی فاش کرد رژیم صهیونیستی به ترور شهید «صیادخدایی» اعتراف کرده است.

براساس این گزارش، مقامات صهیونیستی به شرکای آمریکایی خود اطلاع دادند که ترور سردار صیادخدایی کار عوامل این رژیم بوده است. انتشار این خبر بار دیگر بر وجود حملات تروریستی و حذف فیزیکی افراد برجسته در کارنامه سیاه این رژیم صحه می‌گذارد. حملاتی که به طور خاص توسط آژانس‌های مختلف امنیتی و اطلاعاتی تل آویو و به منظور حذف افراد برجسته انجام می‌پذیرد.

کارشناسان معتقدند ترور‌های هدفمند به مهم‌ترین و متداول‌ترین شکل حمله نظامی صهیونیست‌ها بدل شده و از آن‌ به عنوان ابزاری سیاسی برای حذف موانع پیش رو یاد می‌شود. در پژوهشی که در سال ۲۰۰۶ انجام شد، آمده است که «قتل‌های هدفمند» رژیم صهیونیستی با قصد قبلی، پیش بینی شده و به صورت عمدی برای حذف افراد منتخب صورت می‌گیرد. این اصطلاح پس از حملات تروریستی رژیم صهیونیستی در سرزمین‌های اشغالی رایج شد. در اوایل انتفاضه دوم، این رژیم نخستین رژیمی بود که به طور علنی سیاست «تحلیل» و «قتل هدفمند» را ترسیم کرد.

آمار‌ها نشان می‌دهند بین سال‌های ۲۰۰۲ تا ۲۰۰۸، حداقل ۳۸۷ فلسطینی در نتیجه کشتار‌های هدفمند رژیم صهیونیستی به شهادت رسیده اند. اکثر این عملیات‌ها در کرانه باختری صورت گرفته و غزه را به «بزرگترین آزمایشگاه ترور‌های هوایی در جهان» تبدیل کرده است. ۲۹ سپتامبر ۲۰۰۱، ارتش رژیم صهیونیستی ۱۳ فعال سیاسی را در کرانه باختری ترور کرد. سال بعد نیز ۳۵ فلسطینی را به شهادت رساند. ۷۲ نفر دیگر نیز در سال ۲۰۰۲ به فهرست شهدای ترور اضافه شدند. اما ماجرا به اینجا ختم نشد و سال‌های بعد نیز شاهد انبوهی از حملات تروریستی صهیونیست‌ها در اقصی نقاط جهان بودیم. علاوه بر فرماندهی عملیات‌های تروریستی در سرزمین‌های اشغالی، عملیات‌های شناسایی و حذف افراد تاثیرگذار نیز در دستورکار نهاد‌های امنیتی این رژیم قرار دارد که به بخشی از آن‌ها اشاره خواهیم کرد.

ردپای موساد در عملیات‌های تروریستی در جهان

ساز و کار موساد در ترور افراد برجسته

تیراندازی مرگبار در مالزی که منجر به جان باختن «فادی محمد البطش»، دانشمند ۳۵ ساله فلسطینی شد، سیاست سازمان جاسوسی رژیم صهیونیستی در قتل هدفمند افراد برجسته را مورد توجه قرار داد. البطش که دکترای مهندسی برق داشت و در زمینه سیستم‌های قدرت و صرفه جویی در انرژی کار می‌کرد به دست عوامل موساد ترور شد.


به گفته «رونن برگمن»، روزنامه‌نگار تحقیقی اسرائیلی، قتل این دانشمند فلسطینی همه ویژگی‌های عملیات موساد را در برداشت. برگمن در گفتگو با الجزیره می‌گوید: «این واقعیت که عوامل موساد از موتورسیکلت برای کشتن هدف خود استفاده کردند، قبلاً نیز در عملیات‌های دیگر این سازمان مورد استفاده قرار گرفته بود. این سناریو مشابه نشان‌دهنده نقش سازمان جاسوسی اسرائیل در ترور این دانشمند را پررنگ می‌کند.»

هنگامی که واحد تخصصی موساد پرونده خود را درباره هدف موردنظر تکمیل می‌کند، یافته‌های خود را با روسای کمیته خدمات اطلاعاتی که متشکل از روسای سازمان‌های اطلاعاتی این رژیم است، در میان می‌گذارد. اغلب نخست وزیر، یک یا دو وزیر دیگر را در تصمیم گیری برای تایید عملیات دخالت می‌دهد که یکی از این دو نفر، وزیر جنگ است. پس از اخذ تاییدیه، عملیات برای برنامه ریزی و اجرا به موساد برمی گردد که بسته به هدف ممکن است هفته ها، ماه‌ها یا حتی سال‌ها طول بکشد.

واحد «قیصریه» موساد چه کاری انجام می‌دهد؟

قیصریه یک شعبه عملیاتی مخفی در موساد است که مسئول به کارگیری و اداره جاسوسان این رژیم عمدتاً در کشور‌های عربی و سراسر جهان است. این واحد در اوایل دهه ۱۹۷۰ تاسیس شد و یکی از بنیانگذاران آن جاسوس معروف اسرائیلی، «مایکل هراری» بود. قیصریه از شبکه گسترده جاسوسی خود در کشور‌های عربی و خاورمیانه برای جمع آوری اطلاعات و نظارت بر اهداف فعلی و آینده استفاده می‌کند.

این واحد که در عبری به نام «کیدون» (به معنای سرنیزه) شناخته می‌شود، متشکل از قاتلان حرفه‌ای و متخصصین ترور و خرابکاری است. اعضای کیدون اغلب از شاخه‌های نظامی از جمله ارتش یا نیرو‌های ویژه جذب می‌شوند. موساد نه تنها رهبران و فعالان فلسطینی، بلکه اشخاص سوری، لبنانی، ایرانی و اروپایی را نیز هدف قرار داده است. تا سال ۲۰۰۰ که آغاز انتفاضه دوم در سرزمین‌های اشغالی فلسطین بود، رژیم صهیونیستی بیش از ۵۰۰ عملیات ترور انجام داده بود که منجر به شهادت بیش از ۱۰۰۰ نفر از جمله افراد و ناظران شد. از آن زمان تاکنون، تل آویو حداقل ۸۰۰ عملیات دیگر را با هدف ترور افراد غیرنظامی و نظامی حماس در نوار غزه و دانشمندان تاثیرگذار در اقصی نقاط جهان انجام داده است.

ردپای موساد در عملیات‌های تروریستی در جهان

افراد سرشناس ترور شده به دست عوامل موساد

همانطور که پیشتر اشاره شد، تعداد افراد ترور شده به دست عوامل سازمان جاسوسی رژیم صهیونیستی رقم بزرگی را نشان می‌دهد که لکه ننگینی بر کارنامه این رژیم است. در میان افراد ترور شده، اسامی سرشناسی به چشم می‌خورد. «سید عباس موسوی»، دبیرکل اسبق حزب‌الله لبنان که طی یک عملیات هوایی شهید شد، «احمد یاسین»، بنیانگذار جنبش مقاومت اسلامی (حماس) و ریاست مجمع اسلامی غزه، «فتحی شقاقی»، بنیان‌گذار جهاد اسلامی فلسطین، «عبدالعزیز رنتیسی»، جانشین شیخ احمد یاسین، «عماد مغنیه»، از فرماندهان نظامی حزب‌الله لبنان، «محمود المبحوح»، از رهبران حماس، تنها بخشی از اسامی موجود در فهرست شهدای ترور هستند.

«سمیرا موسی»، «سمیر نجیب»، از دانشمندان هسته‌ای مصر، «سعید بدیر» دانشمند علوم ارتباطات و «یحیی المشد»، دانشمند دیگر این کشور نیز به دست عوامل موساد به شهادت رسیدند. طی هفته های گذشته نیز «شیرین ابوعاقله» خبرنگار شبکه الجزیره در فلسطین، هنگام پوشش خبری تجاوزات عناصر ارتش رژیم صهیونیستی در کرانه باختری، به ضرب گلوله یکی از عناصر این رژیم کشته شد.

رژیم صهیونیستی همچنین در ترور چند دانشمند هسته‌ای ایران از جمله «مسعود علی‌محمدی»، «مجید شهریاری»، «مصطفی احمدی روشن»، «داریوش رضایی نژاد» و «محسن فخری‌زاده» دست داشته است. روزنامه انگلیسی زبان ایندیپندنت در مقاله‌ای تحت عنوان «کشنده‌ترین ترورکنندگان جهان» از موساد با نام «ماشین قاتل بی‌رحم اسرائیل» نام برده‌است و با برشمردن ترور‌ها گفته‌است که «در همه این ترور‌ها امضای سرویس مخفی اسرائیل دیده می‌شود.»

ردپای موساد در عملیات‌های تروریستی در جهان

در تازه‌ترین اقدام تروریستی رژیم صهیونیستی، سردار شهید «حسن صیادخدایی» عصر روز یکشنبه (۱ خرداد) بدست ۲ موتورسوار و با شلیک ۵ گلوله، در داخل ماشین خود مقابل منزل مسکونی‌اش به شهادت رسید. سرلشکر «حسین سلامی» فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی درباره ترور شهید صیادخدایی از سوی عوامل استکبار جهانی گفت: هر اقدامی از سوی دشمن، با پاسخ قاطع مواجه خواهد شد.

سرلشکر سلامی با تاکید بر اینکه جمهوری اسلامی ایران دشمن را به حال خود رها نمی‌کند، افزود: حساب ما با دشمنان پابرجاست و قوی‌تر و مستحکم‌تر می‌شود؛ خون شهید صیادخدایی بی‌پاسخ نخواهد ماند.

به گفته سخنگوی وزارت خارجه کشورمان، جمهوری اسلامی ایران یکی از قربانیان جنایات تروریستی در طول بیش از ۴ دهه گذشته بوده است. تروریست‌های کوردل با تصور باطل خود تلاش دارند مانع حرکت ملت بزرگ ایران در تحقق آرمان‌های متعالی خود شده و باعث ایجاد وقفه در مسیر عزت‌طلبانه مردم شوند، غافل از این‌که خون شهیدان ضامن بقا و تعالی این ملت و کشور است./۹۸۸/

ارسال نظرات