۰۸ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۵:۰۰
کد خبر: ۷۱۰۷۶۰
ردای سرخ (۶)؛

شهادت حاج آقا مصطفی و عصر بیداری ملت ایران

شهادت حاج آقا مصطفی و عصر بیداری ملت ایران
شهادت حاج آقا مصطفی در حقیقت عصر بیداری و حرکت را رقم زد، گویی این رخداد تازیانه‌ای برای بیداری و حرکت مردم شد.

به گزارش خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، در دوازدهم ماه رجب سال ۱۳۴۹ قمری مصادف با دوازدهم آذر ماه ۱۳۰۹ شمسی در شهر مقدس قم در جوار کریمه اهل بیت حضرت معصومه سلام الله علیها در خانه پاک و بی آلایش دانشمند و مجتهدی بزرگ از فضلای حوزه علمیه، حضرت امام خمینی رحمت الله علیه فرزندی دیده به جهان گشود که بعدها منشاء تحولات عظیمی در تاریخ ایران شد، این نوزاد را به مناسبت نام جدِ شهیدش «سید مصطفی» مصطفی نامید.

ایشان در سن ۲۱ سالگی در سال ۱۳۳۱ شمسی مشغول درس خارج شد و خارج فقه از محضر آیت الله العظمی بروجردی استفاده کرد و در همان سال با دختر آیت الله حاج شیخ مرتضی حائری ازدواج کرد و درس خارج اصول را هم در نزد پدر بزرگوار خویش امام خمینی آغاز کرد و پس از درگذشت آیت الله العظمی بروجردی گذشته از اصول در درس فقه امام خمینی هم شرکت می کرد و تا پایان عمر درس فقه پدر را ترک نکردند و از فیوضات آن بزرگوار بهره برد.

ایشان علاوه بر مقام و درجه ای که در اجتهاد و فقه و اصول داشت در علوم معقول و فلسفه و کلام نیز متبحر بود، آیت الله شهید سید مصطفی خمینی پس از تکمیل علوم لازم به تدریس پرداخت و به مدت ۱۰ سال در حوزه علمیه نجف اشرف خارج اصول تدریس می نمود.

ویژگی های شهید:

بینش سیاسی و درک عمیق از نهضت امام خمینی، درایت و شجاعت، روح پر صلابت، تبعیت بی چون و چرا از ولایت، عبادت و ارادت خاص به خاندان پیامبر از ویژگی های شاخص این شهید بزرگوار است.
شهید آیت الله سید مصطفی خمینی همچنان که در تلاش‌های علمی کوشا بود در مبارزات سیاسی نیز شرکت بسیار فعالانه داشت و این نبود جز بدین سبب که ایشان در مکتبی بزرگ شده بود که سیاست با آن عجین شده و عین دیانت محسوب می شد، از این رو از همان روزهای نخست که پدر بزرگوارش حضرت امام در این راه قدم نهاد با کمال جدیت و تلاش در کنار ایشان حرکت کرد.

ایشان درباره پیوند دین و سیاست می فرمود:

قوانین اسلامی سعادت بشر را در عرصه ها برمی آورد زیرا اسلام برای تمام مرحله ها و زوایای گوناگون زندگی در امور فردی و اجتماعی برنامه دارد، اسلام دین دنیا و آخرت است، اسلام بشر را تنها به آخرت فرا نمی خواند، بلکه دین سیاست بزرگی است که همه سعادت های جزئی، کلی، دنیوی و اخروی را در بر دارد.

شهادت:

سرانجام رژیم شاهنشاهی شب یکشنبه در اول آبان ۱۳۵۶ شمسی این قهرمان علم و مبارزه و فرزند شایسته و بزرگ امام خمینی (ره) در حالی که ۴۷ بهار از عمرش می‌گذشت به گونه مرموزی به شهادت رساند، با شهادت حاج آقا مصطفی در حقیقت عصر بیداری و حرکت فرا رسید، گویی این رخداد تازیانه‌ای برای بیداری و حرکت مردم شد.

پس از شهادت حاج آقا مصطفی خمینی در سراسر ایران صدها مجلس ترحیم در مساجد و مدارس حوزوی و نیز دانشگاه های داخل و خارج برگزار شد و از رهگذر این مجالس دل ها متوجه نجف گشت و امام خمینی به عنوان رهبر انقلاب دوباره توجه تمامی جامعه ایران را به خود معطوف ساخت.

از دیگر پیامدهای شهادت حاج آقا مصطفی خمینی می‌توان به گسترش نفوذ و محبوبیت امام خمینی، تثبیت رهبری ایشان، آشکار شدن ماهیت ضد اسلامی رژیم شاه، بیداری روز افزون مردم، زمینه سازی قیام ۱۹ دی مردم قم، سرعت یافتن انقلاب اسلامی، ایجاد وحدت و یکپارچگی میان نیروهای مخالف رژیم شاه و اثرگذاری در جنبش مقاومت اسلامی فلسطین و لبنان اشاره کرد که به تقویت روحیه جهاد و مبارزه بر ضد رژیم پهلوی شاه انجامید.

ارسال نظرات