۱۰ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۳:۰۱
کد خبر: ۷۱۰۹۶۶
ردای سرخ(۸)؛

شهید قدوسی؛ از تأسیس پایگاه فضیلت تا پیشتازی در عدالت اسلامی

شهید قدوسی؛ از تأسیس پایگاه فضیلت تا پیشتازی در عدالت اسلامی
آیت الله قدوسی برای دادگاه ها و دادسراهای انقلاب قوانین و مقررات ویژه تهیه کردند و همواره با مجلس شورای اسلامی در ارتباط بود.

به گزارش خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا،  در دوازدهم مرداد سال ۱۳۰۶ هجری شمسی در شهر نهاوند فرزندی به دنیا آمد که نامش را علی نهادند،پدرش آخوند «ملا احمد» از علمای بزرگ شهر بود که پس از سال‌ها تحصیل در حوزه علمیه نجف و استفاده از درس بزرگانی چون آیت الله میرزا محمد حسن شیرازی، آیت الله میرزا حبیب الله رشتی و آیت الله آخوند خراسانی به درجه اجتهاد نایل شده و به زادگاه خود برگشته بود و به ارشاد مردم می پرداخت.

شهید قدوسی دوران کودکی و نوجوانی را زیر نظر پدر اسلام شناس خویش سپری کرد و با خواندن، نوشتن، تلاوت قرآن و احکام شرعی آشنا شد، سرانجام رویدادی موجب شد که او در سنین نوجوانی راهی حوزه علمیه شود روحانی مبارزه به نام «شیخ خطیب» که با حکومت رضا شاه مخالفت می کرد و بدین سبب زندان هم رفته بود در مسجدی که ملا احمد در آن اقامه نماز جماعت می کرد سخن می گفت؛ روزی در بین صحبت هایش گفت:
دیشب خواب دیدم فرزند کوچک آقا (ملااحمد) مورد لطف حضرت پیامبر (ص) قرار گرفته و حضرت با دست مبارکه خود بر سر او عمامه گذاشته است.
این رویداد موجب شد تا شهید قدوسی در ۱۵ سالگی وارد حوزه علمیه قم شود و در مدرسه فیضیه حجره ای تهیه نماید.

گلی در بوستان حوزه:

علامه طباطبایی با ورود به حوزه علمیه قم فلسفه را در حوزه احیا کرد قدوسی مقدمه‌ای از دروس هیئت و فلسفه را نزد او فرا گرفت، در آن دوره افکار کمونیستی در بین جوانان رسوب پیدا کرده و حزب توده تبلیغات گسترده ای در کشور به راه انداخته بود از همین روی علامه طباطبایی بر آن شد که درسی خصوصی برای شاگردان ممتازش برقرار نمایند تا نخستین هسته مقاومت در برابر افکار الحادی را در حوزه علمیه قم بنیان نهد.

شهید مطهری، شهید بهشتی، امام موسی صدر، شهید صدوقی و برخی دیگر در این جلسات شرکت می کردند که ثمره این کلاس ها کتاب اصول فلسفه و روش رئالیسم نوشته علامه طباطبایی است.
آقای قدوسی روز به روز به علامه طباطبایی علاقه مند تر می شد رابطه شاگرد با استاد آنچنان گرم و صمیمی بود که وی در سال ۱۳۳۴ هجری شمسی با دختر ایشان ازدواج کرد.

شهید آیت الله قدوسی و تحولات در قوه قضاییه

مجاهد پیرو امام:

آیت الله قدوسی با اندیشه های سیاسی امام خمینی به خوبی آشنا بود پس از افشاگری های امام در سال ۱۳۴۱ که علیه لایحه کاپیتولاسیون و دیگر مصوبات خائنانه دولت و مجلس صورت پذیرفت همدوش همفکرانش به پشتیبانی از نهضت اسلامی همت گماشت، شهید قدوسی در دوران مبارزه در حالی که بسیاری از انقلابی آن در زندان های رژیم پهلوی به سر می بردند به خانواده‌های آنان رسیدگی می کرد.

تاسیس پایگاه فضیلت:

آیت الله قدوسی با همفکری برخی از استادان برجسته انقلابی حوزه علمیه در پی تغییرات بنیادین در ساختار اداری و آموزشی حوزه علمیه قم بر آمد و بدین سبب تصمیم گرفت که نقشه خود را ابتدا در مدرسه آغاز نماید و پس از موفقیت در سراسر حوزه های علمیه آن را اجرایی کند.

مدرسه حقانی در سال ۱۳۴۳ با مدیریت آیت الله قدوسی و با همکاری شهید بهشتی، آیت الله مصباح یزدی و آیت‌الله جنتی آغاز به کار نمود آیت الله قدوسی با دعوت از اساتید با تجربه و انقلابی مانند آیت الله مشکینی، آیت الله جنتی و آیت الله محمدی گیلانی بنیه علمی مدرسه را تقویت کرد.

اندک اندک آوازه مدرسه حقانی در همه جا پخش شد و بسیاری از جوانان به این مدرسه روی آوردند و تجمعات انبوه استادان جوان و انقلابی در مدرسه ساواک را به هراس انداخته در واقع مدرسه حقانی پایگاه مبارزان شناخته شده بود ساواک بارها به مدرسه حمله کرد اما به دلیل مدیریت کارآمد آیت الله قدوسی کاری از پیش نبرد.

در آن زمان آموزش زبان انگلیسی در حوزه‌های علمیه مطلوب نبود اما مدیران مدرسه حقانی برای آشنایی طلاب با زبان‌های خارجی به این مهم اقدام کردند بعضی از دروس دانشگاهی مانند جامعه‌شناسی، روان‌شناسی و اقتصاد نیز در این مدرسه از سوی برخی از استادان دانشگاه تدریس می شد.

پیشتازان عدالت اسلامی:

آیت الله قدوسی همراه روحانیت مبارز در برپایی راهپیمایی آن نقش رهبری داشت در کمیته استقبال از امام زحمت های بسیار کشید و پس از پیروزی انقلاب از سوی امام ماموریت یافت در دادگاه های انقلاب به قضاوت بپردازد چه اینکه بسیاری از مسئولان بلند پایه رژیم پهلوی و فرماندهان ارتش و ساواک که در شهادت هزاران نفر نقش داشتند دستگیر شده بودند.

حضرت امام خمینی رحمة الله علیه در سال ۱۳۵۸ آیت الله قدوسی را به دادستانی کل انقلاب برگزید محاکمه ساواکی ها مسؤولان رده بالای رژیم پهلوی و عناصر ضد انقلاب بر عهده دادگاه های انقلاب بود.
آیت الله قدوسی برای دادگاه ها و دادسراهای انقلاب قوانین و مقررات ویژه تهیه کرده بود همواره با مجلس شورای اسلامی در ارتباط بودند همچنین با سعی او کمیسیون ویژه ای در مجلس جهت وضع قوانینی اسلامی برای قوه قضاییه تاسیس شد.

آیت الله قدوسی در دوران پر آشوبی که گروهک های ضد انقلاب فاجعه می آفریدند و لیبرال‌ها به پشتیبانی رئیس جمهور وقت (بنی صدر) در بسیاری از مسئولیت های کلیدی کشور را در دست داشتند به بسامان کردن نظام قضایی کشور پرداخت.

شهادت:

شهادت آیت الله بهشتی و ۷۲ تن از یاران انقلاب اسلامی در هفتم تیر ۱۳۶۰ برای آیت الله قدوسی که بیش از ۲۰ سال با آن آشنایی داشت بسیار دردآور بود هنوز یک ماه از شهادت آیت الله بهشتی نگذشته بود که فاجعه انفجار دفتر نخست وزیری و شهادت رئیس جمهور رجایی و نخست وزیر باهنر ضربه سهمگین بر روح آیت الله قدوسی وارد ساخت.

آیت الله قدوسی در انتظار شهادت بود بسیاری از دوستان قدیمی و صمیمی اش به فیض شهادت نایل شده بودند سرانجام او نیز به آرزوی خود رسید و در صبح شنبه ۱۴ شهریور ماه سال ۱۳۶۰ یک هفته پس از شهادت شهیدان رجایی و باهنر با بمبی که منافقان کوردل در ساختمان دادستانی کار گذاشته بودند به شهادت رسید و به یاران خود پیوست.

ارسال نظرات