۱۱ خرداد ۱۴۰۱ - ۲۰:۵۶
کد خبر: ۷۱۰۹۹۱

مصرف بی رویه دمنوش ها ممنوع است

مصرف بی رویه دمنوش ها ممنوع است
چند سالی است که استفاده مکرر از دمنوش های گیاهی به حدی زیاد شده که پای شان را به کافه ها هم باز کرده اند اما واقعا دمنوش ها نمی توانند عوارض جانبی داشته باشند؟

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از جام جم آنلاین، چند سالی است که استفاده مکرر از دمنوش های گیاهی به حدی زیاد شده که پای شان را به کافه ها هم باز کرده اند اما واقعا دمنوش ها نمی توانند عوارض جانبی داشته باشند؟
سید مورید علویان فلوشیپ گوارش و کبد و متخصص بیماری های داخلی یکی از همین پزشکان است و توصیه هایی در مورد استفاده از گیاهان با خواص دارویی دارد.

دمنوش های مظلوم نما

باید به مصرف کننده ایرانی که این روزها اشتیاق زیادی به داروهای گیاهی نشان می دهد، خبر داد که داروهای گیاهی هم مانند داروهای شیمیایی عوارضی دارند و از قضا این عوارض می توانند خطرناک تر هم باشند و در مواردی حتی منجر به مرگ مردم هم بشوند.

نکته دیگر این است که خیلی از داروهای شیمیایی که مردم به دلیل شیمیایی بودن از آنها ترس دارند، ریشه گیاهی دراند، چرا که طب امروز برخاسته از طب قدیم است.

عوارض این داروها چطور می تواند خطرناک تر باشد؟

از این جهت که عوارض داروهای شیمیایی به دلیل مشخص بودن فرمول شان و آزمایش هایی که به طور مشخص روی هر کدام از آنها انجام شده تا حد زیادی قابل پیش بینی هستند و پزشکی که یک دارو را تجویز می کند، علم مواجهه با عوارض آن را هم دارد اما وقتی یک داروی گیاهی که از سوی بیماران استفاده می شود و آنها بعد از مواجهه با عوارض آن به پزشک مراجعه می کنند، او اولا به درستی نمی داند که چه اتفاقی افتاده و ضمنا راه های جلوگیری از بروز عوارض یا متوقف کردن آنها را هم به درستی نمی داند و نیاز دارد که تلاش بیشتری بکند و آزمایش های مختلفی تجویز کند تا بفهمد مشکل از کجاست.

ضمن این که خیلی از مردم داروهای گیاهی را از محل مناسب تهیه نمی کنند و معلوم نیست عطاری که این گیاه را در اختیارشان گذاشته آن را با چه چیزهای دیگری مخلوط کرده و همین موضوع هم مزید بر علت می شود و پزشکان به سختی می توانند اتفاقی که افتاده را تشخیص بدهند و مدیریت کنند.

داروهای تان را قاطی نکنید

داروهای گیاهی هم باید تجویز بشوند و همان طور که یک پزشک هنگام تجویز داروهای شیمیایی، به وضعیت بدن بیمار و مشکلات دیگر او توجه می کند، کسی که گیاه دارویی مصرف می کند هم باید حواسش باشد که کدام گیاهان با شرایطش جور در نمی آید.

شما هم هر کدام از شرایط زیر را دارید، گیاهان دارویی ممنوعه ای برای تان وجود دارد. این هم دیگر گفتن ندارد که اگر باردار هستید یا قصد بارداری در آینده نزدیک را دارید، هیچ کدام از گیاهان دارویی را بدون مشورت با پزشک مصرف نکنید.

منبع: بهداشت نیوز

ارسال نظرات