۱۱ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۷:۰۰
کد خبر: ۷۱۱۰۲۰
حجت الاسلام لیالی:

سیره حکمرانی رهبری، همان سیره امام راحل است

سیره حکمرانی رهبری، همان سیره امام راحل است
استاد حوزه و دانشگاه گفت: حکمران باید حکیم باشد و ما در این چهل سال مدیریت رهبری تدبیر و حکمت را دیدیم و با این تدبیر بسیاری از حوادث و فراز و نشیب‌ها در کشور را پشت سر گذاشته ایم؛ بر همین اساس تبیین سیره حکمرانی مقام معظم رهبری بسیار مهم و ضروری است.

حجت الاسلام محمد علی لیالی عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی در گفت و گو با خبرنگار گروه سیره امامین انقلاب خبرگزاری رسا، با اشاره به اهمیت تبیین سیره حکمرانی مقام معظم رهبری گفت: تبیین سیره حکمرانی حضرت آیت الله العظمی امام خامنه‌ای از دو جهت مبانی فکری- معرفتی و سیره عملی در حکمرانی بسیار مهم و ضروری است.

وی با اشاره به اینکه سیره معرفتی رهبری در حکمرانی همان سیره امام و مؤلفه‌های ایشان است، ابراز کرد: امام خمینی(ره) بر جمهوریّت و اسلامیّت نظام اسلامی و ساختارهایی که بر اساس اسلامیّت نظام برمی‌خیزد و مردم‌سالاری دینی تأکید داشتند و رهبر معظم انقلاب نیز این سیره و راه را ادامه داده اند.

حجت الاسلام لیالی با تأکید بر اندیشه مقام معظم رهبری بر همراهی مشروعیّت و مقبولیت نظام اسلامی اظهار کرد: طبیعتاً تمام آنچه که به عنوان مؤلفه‌های مبانی فکری و نظری انقلاب اسلامی محسوب می‌شود و در گفتمان حضرت امام راحل وجود داشت، در سیره فکری و معرفتی اندیشه مقام معظم رهبری هم وجود دارد.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی با اشاره به ضرورت پاسداشت و حفاظت از اسلامیت نظام سیاسی، مقبولیت، جمهوریت و رأی مردم تصریح کرد: فهم سیره عملکردی و عملی رهبری در حکمرانی قابل توجه است؛ به این دلیل که فهم سیره حکمرانی به این مهم است که ببینیم چه حوادث، چه وقایع و چه فتنه هایی در جامعه ایجاد شد که مقام معظم رهبری براساس این حوادث و فتنه ها توانست مدیریت عالمانه و مجاهدانه‌ای در عرصه مدیریت و حکمرانی جامعه داشته باشد.

وی با اشاره به حوادث برآمده از انتخاب دولت ها اظهار کرد: اصل سیره حکمرانی امام دفاع از دولت ها بود از این جهت که برخواسته از رأی مردم است، هر چند مقام معظم رهبری انتقاداتی به دولت ها وارد می‌کنند اما جواز نقد و انتقاد به معنای توهین و جسارت به دولت ها نیست.

استاد حوزه و دانشگاه افزود: دولت ها برآمده از رای مردم هستند و هر چند انتقاد و نقد به خودی خود مشکلی ندارد اما انتقاد به معنای جدال و براندازی دولت ها نیست بلکه انتقاد باید مشفقانه و مصلحانه باشد.

حجت الاسلام لیالی با تاکید بر مدیریت و تدبیر رهبر معظم انقلاب در فتنه ها و حوادث کوی دانشگاه، فتنه روزنامه های زنجیره ای، مجلس ششم، فتنه 88 و دخالت آمریکا در کشور عراق در عصر صدام و شکل گیری طالبان خاطرنشان کرد: تاریخ نشان داده است که در تمامی این حوادث و فتنه‌ها، رهبر معظم انقلاب با تدبیر حکیمانه خود کشور را از فراز و نشیب ها نجات داده است مثلاً سال 88 عده‌ای به بهانه انتخابات به خیابان ها ریختند و به دنبال ابطال انتخابات بودند که رهبر انقلاب فرمود انتقاد درست، اما حق ابطال انتخابات و رأی مردم را ندارید.

وی با اشاره به اینکه تدبیر و مدیریت مقام معظم رهبری در بحران ها تدبیر حکیمانه ای بود، اظهار کرد: حکمران باید حکیم باشد و ما در این چهل سال مدیریت رهبری، تدبیر و حکمت را دیدیم و با این تدبیر بسیاری از حوادث و فراز و نشیب ها در کشور را پشت سر گذاشته ایم.

حجت الاسلام لیالی در پایان با بیان اهمیت تبیین بیانیه گام دوم ابراز کرد: بیانیه گام دوم به عنوان یک سند بالادستی در افق پیش رو در عرصه های مختلف مورد توجه قرار دهیم و بایستی در جهاد تبیین از دستاوردهای بسیار زیاد انقلاب در عرصه های سیاست، اقتصاد، فرهنگ و جایگاه انقلاب امروز در منطقه و تحولات جهان را برای جامعه خصوصاً نسل جوان بازگو کنیم.

ارسال نظرات