۱۱ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۷:۵۲
کد خبر: ۷۱۱۰۴۱

نحوه ساماندهی شرکت های بیمه های کشور

نحوه ساماندهی شرکت های بیمه های کشور
گروه استان‌ها ـ پوشش بیمه‌ای دغدغه‌ای است که شاید بسیاری از مردم کشور نگرانی آن را دارند، از افراد جویای کار گرفته تا شاغلانی که توانشان به بیمه و هزینه‌های نسبتاً بالای آن نمی‌رسد.

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از خبرگزاری تسنیم از سمنان، اگر به صندوق‌های بیمه‌ای متعدد در کشور رجوع کنید؛ در خواهید یافت که هرکدام از این صندوق‌ها با رسالت‌ها، مسئولیت‌ها و وظایف و البته جامعه هدف خاصی در کشور تأسیس شده‌اند، از صندوق‌های بیمه بازنشستگی کشوری و لشگری گرفته تا صندوق‌های بیمه نیروهای مسلح و صندوق‌های بیمه همگانی و صندوق بیمه تأمین اجتماعی و صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر.

گرچه در برخی موارد تعدد این صندوق‌ها سبب غیرواقعی شدن آمارها در تعداد اعضا می‌شود و حتی گه‌گاهی صحبت از تجمیع این صندوق‌های بیمه‌گر هم می‌شود؛ اما اگر خوب به شأن تأسیس این صندوق‌ها توجه کنید؛ می‌بینید که جامعه هدف هریک از آنها با دیگری تفاوت دارد و شاید به‌قول امروزی‌ها «هر صندوقی را بهر کاری ساختند!»

اما هرچه هست؛ توسعه چتر بیمه‌ای در کشور و زیرپوشش قرار دادن هرچه بیشتر ایرانیان بر اساس اصل 29 قانون اساسی، هدف مهم و مشترک دولت و صندوق‌های بیمه‌ای است و کسی منکر آن نیست و تعدد صندوق‌های بیمه‌گر سبب می‌شود که اقشار مختلف جامعه به‌فراخور وضعیت شغلی و توان و ظرفیت مالی که در خود می‌بینند؛ امکان عضویت در یکی از این صندوق‌ها و البته برخورداری از مزایای آن را داشته باشند.

اصل 29 قانون اساسی: برخورداری از تأمین اجتماعی از نظر بازنشستگی، بیکاری، پیری، ازکارافتادگی، بی‌سرپرستی، درراه‌ماندگی، حوادث و سوانح، نیاز به خدمات بهداشتی و درمانی و مراقبت‌های پزشکی به‌صورت بیمه و غیره، حقی است همگانی. دولت موظف است طبق قوانین از محل درآمدهای عمومی و درآمدهای حاصله از مشارکت مردم، خدمات و حمایت‌های مالی فوق را برای یک‌یک افراد کشور تأمین کند.

اگرچه هریک از صندوق‌های بیمه‌ای در کشور به‌فراخور مسئولیت و جامعه مخاطبی که دارند؛ مهم باشند؛ اما شاید شما هم با نگارنده هم‌عقیده باشید که بیشترین مخاطبان صندوق‌های بیمه‌ای مربوط به صندوق‌های زیرپوشش وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی است. ازقضا شاید تقریباً همه افراد زیرپوشش و بیمه‌پردازان این صندوق‌ها را اقشار متوسط به پایین جامعه تشکیل دهند که نیازمند توجه و حمایت‌های بیشتر دولت و حاکمیت‌اند.

این صندوق‌ها هم بر اساس رسالتی که به‌عهده دارند؛ می‌کوشند با زیرپوشش قرار دادن تعداد بیشتری از افراد جامعه، آینده‌ای بهتر را برای آنان و خانواده‌هایشان رقم بزنند.

اگر از صندوق بیمه تأمین اجتماعی با جامعه هدف گسترده‌ای که دارد بگذریم؛ به صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر می‌رسیم که قریب به 17 سال است که از تأسیس آن می‌گذرد، صندوقی که قطع زنجیره فقر بین‌نسلی، جلوگیری از گسترش فقر مطلق در جامعه و همچنین توسعه امید به زندگی در جامعه به‌عنوان اهداف تأسیس آن بیان شده است.

این‌که در سطح کلان و در ابعاد کشوری چقدر از اهداف این سازمان یا به‌عبارت بهتر صندوق بیمه‌گر محقق شده است به‌جای خود؛ اما ظرفیت‌ها، مزیت‌های نسبی و البته وضع موجود عملکردی صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر در استان سمنان چگونه است.

آن‌گونه که محمد فرزاد، مدیر صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر در استان سمنان بیان کرده است؛ این صندوق بیمه‌ای بیش از 44 درصد از جامعه مخاطب و هدف خود را زیرپوشش گرفته است.

وی با اشاره به اینکه سعی شده است تا بانک اطلاعاتی کاملی از جامعه هدف صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر در استان سمنان تشکیل شود بیان کرد: بر اساس مطالعات و بررسی‌های صورت‌گرفته حدود 67 هزار نفر در استان سمنان شرایط عضویت در صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر را دارند که از این تعداد تا کنون 36 هزار و 979 نفر به‌عنوان بیمه‌شده اصلی زیر پوشش این صندوق قرارگرفته‌اند، این بدین معنی است که با احتساب خانواده‌های بیمه‌شدگان اصلی، بیش از 100 هزار نفر از خدمات صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر در استان سمنان بهره می‌برند.

بیمه‌ای که برای احشام روستاییان اجباری است؛ اما برای خود آنان اختیاری!

مدیر صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر در استان سمنان با اشاره به اینکه بیشتر مشمولان عضویت و جامعه هدف این صندوق را افراد سه دهک کم‌درآمد جامعه تشکیل می‌دهند بیان کرد: امتیازات بسیار خوبی به‌منظور تشویق جامعه هدف صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر برای عضویت در این صندوق بر اساس قانون پیش‌بینی شده است؛ اما مشکل اینجاست که بیمه‌شدگان صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر در زمره بیمه‌شدگان اختیاری قرار می‌گیرند؛ نه اجباری و این در حالی است که بیمه احشام، وسایل نقلیه و محصولات کشاورزان، روستاییان و عشایر اجباری است.

فرزاد اجباری شدن نوع پوشش بیمه‌ای افراد زیرپوشش صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر را مشوقی مهم برای عضویت هرچه بیشتر مشمولان در آن عنوان و خاطرنشان کرد: باید حمایت‌های حداکثری از افراد زیرپوشش صندوق بیمه کشاورزان، روستاییان و عشایر صورت بپذیرد تا آنها به زندگی در روستاها و شهرهای کوچک خود دلگرم‌تر شوند.

وی از برنامه‌ریزی برای اجرای طرح پوشش بیمه‌ای 10میلیون‌نفری در صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر کشور در آینده نزدیک خبر داد و ابراز امیدواری کرد که با اجرای این طرح، چتر بیمه‌ای برای افراد بیشتری از مردم در استان سمنان و کشور گسترده شود.

بیمه فقط برای آقایان نیست!

مدیر صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر در استان سمنان با اشاره به اهمیت عضویت زنان سرپرست خانوار، به‌ویژه زنان سرپرست خانوار روستایی در صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر عنوان کرد: باید ظرفیت و امتیازات صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر بیشتر برای بانوان سرپرست خانوار معرفی شود و این‌گونه تصور نشود که بیمه فقط برای آقایان است و بس!

فرزاد با تصریح به اینکه سطح سواد بالا و اطلاع‌رسانی مناسب در سال‌های گذشته سبب شده است وضعیت پوشش بیمه‌ای صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر در این استان نسبت به سایر استان‌های کشور مطلوب‌تر باشد اضافه کرد: درحالی که هنوز برخی از استان‌های بزرگ کشور مستمری‌بگیر چندانی ندارند؛ تا امروز در استان سمنان بیش از سه هزار نفر از صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر مستمری دریافت می‌کنند که یک‌هزار و 62 نفر از آنان را بازنشستگان این صندوق تشکیل می‌دهند.

وی با یادآوری شرایط آسان عضویت در صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر عنوان کرد: هر فرد با سن بین 18 تا 50 سال که در روستاها، مناطق عشایری یا شهرهای با جمعیت کمتر از 20 هزار نفر زندگی می‌کند یا اینکه در یکی از حوزه‌های 230گانه بخش کشاورزی (به‌صورت کارآفرین یا شاغل) مشغول به فعالیت باشد؛ می‌تواند به عضویت صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر در آید.

مدیر صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر در استان سمنان اضافه کرد: علاوه بر آن صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر در استان‌های کشور ازجمله استان سمنان با تفاهم‌نامه‌هایی که با دستگاه‌های مختلف ازجمله کمیته امداد امام خمینی(ره)، سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای، وزارت میراث فرهنگی، سازمان بهزیستی، سازمان بسیج مستضعفین و بنیاد تعاون سپاه و دیگر نهادها منعقد شده است؛ جامعه مخاطب آنان را نیز که عمدتاً از اقشار کم‌درآمد هستند زیر پوشش خود قرار می‌دهند.

فرزاد پرداختی بسیار اندک حق بیمه نسبت به سایر صندوق‌های بیمه‌گر را ازجمله مزایای عضویت در صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر عنوان و خاطرنشان کرد: متقاضیان عضویت در صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر در هشت سطح درآمدی تنها با پرداخت 5 درصد از مجموع سطوح درآمدی ماهانه می‌توانند به عضویت این صندوق درآیند و 10 درصد باقیمانده حق بیمه این افراد را نیز دولت می‌پردازد.

ارسال نظرات