۱۱ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۲۴
کد خبر: ۷۱۱۰۶۶
آیت الله استادی با انتقاد از تألیفات بازاری:

آیت الله صافی با «منتخب الاثر فی الامام الثانی عشر» شناخته می شود

آیت الله صافی با «منتخب الاثر فی الامام الثانی عشر» شناخته می شود
آیت الله استادی گفت: مولفین را با مهمترین کتابهایشان می شناسند مثلاً شیخ صدوق را با من لایحضرالفقیه و آیت الله صافی را باید با «منتخب الاثر فی الامام الثانی عشر» شناخت.

به گزارش خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، آیت الله استادی در نکوداشت هفتادمین سال تألیف کتاب گرانسنگ «منتخب الاثر فی الامام الثانی عشر علیه السلام» که عصر سه شنبه در ساختمان سابق پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار شد، گفت: مرحوم میرزا ابوالفضل تهرانی صاحب کتاب شفاء الصدور در شرح زیارت عاشورا مطالبی را در کتاب خود آورده که نشان از دل پر او در زمان خودشان از تالیف کتب دارد که به نظر در زمان ما هم چنین است.

وی با اشاره به شروط تالیف و مولف ابزار کرد: تالیف کتاب آداب و شروطی دارد مثلاً تکرار مکررات نباشد، کتاب ناقصی را تکمیل کند، مشکلات سر بسته ای را حل و کتاب خالی از زواید و اضافات باشد همچنین مسائل مختلف را مراعات و نظم و سامانی ببخشد.

استاد درس خارج حوزه علمیه با بیان اینکه اگر در حوزه های علمیه کتابی منتشر می شود باید در شأن حوزه های علمیه باشد، اظهار کرد: صاحب کتاب شفاء الصدور از زمانه خود نالیده است چنانکه در زمان ما هم نمی توانیم به برخی از کتب اعتماد کنیم.

وی با انتقاد از تالیفات بازاری عنوان کرد: اگر قرار بر این است که کتابی منصوب به حوزه باشد باید شرایطی را رعایت کرده باشد که شأنیت حوزه علمیه مراعات شود.

آیت الله استادی افزود: مولفین را با مهمترین کتابهایشان می شناسند مثلاً شیخ صدوق را با من لایحضرالفقیه می‌شناسند، حضرت آیت الله صافی نیز تالیفات فراوانی در حدود ۲۰۰ عنوان دارد اما ایشان را باید با منتخب الاثر شناخت.

وی با تاکید بر اینکه عبارت صاحب حدائق و صاحب جواهر جایگاه و عظمت کتاب و مولف را می رساند، تصریح کرد: صاحب منتخب الاثر نیز نشانه عظمت حضرت آیت الله صافی و اثر فوق العاده ایشان است. 

استاد حوزه علمیه با اشاره به اینکه اهمیت یک کتاب چگونه شناخته می شود، خاطرنشان کرد: از جمله شاخصه های اهمیت یک کتاب انگیزه الهی در قلم مولف، ماندگاری و تتبع با دقت می باشد همچنین یکی از شاخصه های عظمت یک کتاب جلب و جذب علما به خود است و منتخب الاثر از چنین ویژگی هایی برخوردار می باشد.

وی ادامه داد: انگیزه حضرت آیت الله صافی از نگارش این کتب محبت به اهل بیت (ع) و عشق الهی است و هفتاد سال از عمر کتاب ایشان می گذرد اما هیچ گاه کم‌فروغ نگشته و به فراموشی نگراییده است.

ارسال نظرات