۱۴ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۰:۲۸
کد خبر: ۷۱۱۳۲۴
حجت الاسلام حقانی:

روشنگری تحریف اندیشه‌های امام راحل، جهاد تبیین است

روشنگری تحریف اندیشه‌های امام راحل، جهاد تبیین است
باید کسانی که اهل شناخت تحریف اندیشه‌های امام راحل هستند، برای مردم روشنگری کنند که گفته‌های تحریف کنندگان با مبانی و اندیشه‌های امام خمینی (ره) ناسازگار است.

اشاره: آیا شخصیّت‌ها را هم می‌شود تحریف کرد؟ بله. تحریف شخصیّت‌ها به این است که ارکان اصلی شخصیّت آن انسان بزرگ، یا مجهول بماند، یا غلط معنا شود، یا به‌صورت انحرافی و سطحی معنا شود؛ همهٔ اینها برمی‌گردد به تحریف شخصیّت. شخصیّتی که الگو است، امام و پیشوا است، رفتار او، گفتار او برای نسل‌های بعد از خود او راهنما و رهنمود است، اگر تحریف شود زیان بزرگی به‌وجود خواهد آمد.» (بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی، 14/013/1394).

اولین کسی که دست به تحریف تاریخ زد شیطان بود و از آن زمان تاکنون همواره تحریف وجود داشته است که بت پرستی یک نوع تحریف بود که در برابر توحید و خداپرستی ایجاد شد؛ به عنوان مثال در دوران رسالت رسول اکرم (ص) بت پرستان قریش زمانی که نتوانستند بعثت را خدشه دار کنند مسجد ضرار را به وجود آوردند و بعد از رحلت ایشان نیز به طورکلی تحریف را عملی کردند که آثار آن تاکنون نیز پابرجا است.

امروزه عده ای در داخل کشور و در کنار دشمنان نظام از روش های مختلفی به تحریف رهبر کبیر انقلاب اسلامی، امام خمینی(ره) می پردازند که تحریف شخصیت، تحریف خط، مکتب، اندیشه و راه امام خمینی (ره) و تحریف عملکردها و موضع گیری های ایشان از جمله تحریف هایی است که در سال های گذشته در خصوص امام راحل صورت گرفته است.

در همین راستا خبرنگار گروه سیره امامین انقلاب خبرگزاری رسا، با حجت الاسلام محمد مهدی حقانی استاد سطوح عالی حوزه علمیه قم گفتگویی انجام داده است که در ادامه می خوانید:

باید کسانی که اهلیت تفسیر اندیشه های امام خمینی را دارند، معیار افکار خواص و مردم باشند

رسا- به نظر شما اساساً تحریف به چه معنا است و تحریف اندیشه‌ها یعنی چه ؟

 تحریف یک مسئله جدیدی نیست و سابقه تاریخی بسیاری دارد و زمانی که پیامبراکرم(ص) اسلام را تأسیس کردند و به دیار باقی شتافت و تکلیف آن حضرت این بود که اسلام را تا قیامت بر تمام زمین حاکم کنند و مسیر این کار را نیز این گونه فرمودند که: «إِنِّي تَارِكٌ فِيكُمُ اَلثَّقَلَيْنِ مَا إِنْ تَمَسَّكْتُمْ بِهِمَا لَنْ تَضِلُّوا بَعْدِي كِتَابَ اَللَّهِ وَ عِتْرَتِي أَهْلَ بَيْتِي وَ إِنَّهُمَا لَنْ يَفْتَرِقَا حَتَّى يَرِدَا عَلَيَّ اَلْحَوْضَ» و با این بیان، مسیر حاکمیت اسلام را بیان کردند که همان قرآن کریم و اهل بیت عصمت و طهارت(ع) است؛ اما دشمنان اسلام که در حقیقت، قدرت طلبان، دنیا‌پرستان و هواپرستان هستند، اسلام را مانع سلطه‌گری خود دانستند و به ناچار خود را در وضعیتی مشاهده کردند که باید با اسلام مقابله کنند.

دشمنان برای مقابله با اسلام و انقلاب اسلامی راه های مختلفی را به کار می‌بندند که به صورت کلی می توان راه‌های آنان را به دو صورت صریح و غیر صریح تقسیم کرد. یک راه مقابله آنان، مقابله صریح با اسلام و انقلاب اسلامی است که صراحتاً قرآن را نفی می‌کنند؛ چنانکه در زمان پیغمبرگرامی اسلام نیز این کار به وجود آمد؛ اما طبیعتاً دشمنان در جایی که از راه های صریح جواب دریافت نمی‌کنند، به ناچار باید از راه های دیگری وارد شوند که در ظاهر قرآن را محکوم نکنند، ولی در باطن دست به تحریف آن می زنند؛ یعنی در ظاهر ادعای قرآنی بودن می کنند؛ اما آن را به غلط معنا کرده و تحریف می کنند؛ چنانکه در روایت «إِنِّي تَارِكٌ فِيكُمُ اَلثَّقَلَيْنِ... كِتَابَ اَللَّهِ وَ عِتْرَتِي أَهْلَ بَيْتِي» آن را غلط معنا می‌کنند و مفسر قرآن را که اهل بیت(ع) هستند را یا حذف فیزیکی می‌کنند و یا درجایی که موفق به حذف فیزیکی نشوند، دست به تحریف و تغییر اعتباری و معنایی آن می‌زنند‌ تا به اهداف شوم خود دست پیدا کنند.

بنابراین تحریف، راهکار دوم دشمن است که برای مقابله با حق و اسلام است و سابقه طولانی در تاریخ مبارزه حق و باطل دارد.

در مورد انقلاب اسلامی نیز همین امر صادق است و انقلاب اسلامی توسط شخصیت فقیهی که انقلاب اسلامی را بر پایه اسلام بناگذاری کرده است و مبانی و اندیشه‌های خود را، مبانی و اندیشه های اسلام ناب محمدی(ص) قرار داده است.

کسانی که درصد دشمنی با انقلاب اسلامی هستند، همان کسانی هستند که به دنبال دنیاپرستی و درصدد سلطه بر جهان و غارت آن هستند و طبیعتاً انقلاب اسلامی که انقلابی با اصول و مبانی اسلام است را در مقابل خود می دانند و برای مقابله با آن دست به هرکاری می زنند که ابزار تحریف اصول و مبانی انقلاب اسلامی یکی از راه های مقابله آنان با انقلاب اسلامی است.

دشمنان انقلاب اسلامی با اتخاذ چنین روش هایی، به دنبال مقابله با انقلاب اسلامی و تحریف مبانی و اندیشه های آن هستند تا مبانی و اندیشه های انقلاب را غلط تفسیر کنند که طبیعتاً دامنه تحریف، داخل جبهه حق نیز کشیده می‌شود و ممکن است برخی ها دانسته یا نادانسته با اهداف دشمن همیاری کنند و مبانی و اندیشه های امام خمینی(ره) را تحریف کنند.

باید کسانی که اهلیت تفسیر اندیشه های امام خمینی را دارند، معیار افکار خواص و مردم باشند

رسا- ابعاد مختلف تحریف اندیشه امام راحل را چگونه می‌توان شناسایی کرد و بیشترین عامل بازدارنده از تحریف اندیشه امام خمینی(ره) را چه عاملی می دانید؟

ما باید دو نکته را جدی بگیریم؛ یکی اینکه مبانی و اندیشه های امام خمینی(ره) مفسر دارد و به فضل الهی در انقلاب اسلامی مبانی امام به قوت خود باقی است و بحمدالله دشمنان انقلاب اسلامی نتوانسته اند امام راحل را نه حذف فیزیکی کنند و نه حذف شخصیتی که در صدر اسلام اتفاق افتاد؛ اما نباید غافل شد که دشمنان اسلام هنوز درحال مقابله با انقلاب اسلامی و اصول و مبانی آن است.

به نظر من راهکار مقابله جدی با آنان این است که مبانی اسلام و انقلاب اسلامی را از اهل خود دریافت کنیم و کسانی که اهلیّت ندارند نباید معیار افکار خواص و افکار عمومی شوند.

علاوه براین باید مبانی و اندیشه های امام خمینی(ره) به عنوان بنیانگذار انقلاب اسلامی به مقدار نیاز تبیین و بازخوانی شده و بر روی آن پافشاری شود؛ چراکه مبانی و اندیشه های امام راحل یکسری محکماتی دارد که اگر تبیین شده و بازخوانی و حاکم شود، طبیعتاً بر سایر مسائل نیز تأثیر می‌گذارد و محل شبهه ها را برطرف خواهد کرد.

به عنوان مثال اصل «استکبار ستیزی» یکی از محکمات مبانی امام خمینی(ره) است که نمی توان در آن خدشه وارد کرد و به قدری مطالب در این باره زیاد است که هیچ شک شعبه ای در آن وجود ندارد؛ همچنین در مسائلی مثل دفاع از مظلوم، عدالت، مبارزه با فساد، ساده‌زیستی مسئولان و حاکمیت احکام اسلامی در کشور به شکل حداکثری از جمله محکمات مبانی و اندیشه های امام راحل است که غالباً در فرمایشات رهبر معظم انقلاب اسلامی(مدظله العالی) نیز در روزهای ۱۴ خرداد سال‌های گذشته بیان شده و می شود که خطوط اصلی اندیشه های امام را بیان می‌کند.

بنابراین بیان محکمات مبانی و اندیشه های امام خمینی(ره) هم برای نسل جوان و هم برای عموم مردم و محور قراردادن ولایت فقیه و فرمایشات رهبر معظم انقلاب اسلامی به عنوان مفسر بیانات امام راحل می تواند بهترین راهکار مقابله با تحرف اندیشه های امام خمینی(ره) باشد.

باید کسانی که اهل شناخت تحریف اندیشه های امام راحل هستند، برای مردم روشنگری کنند و به خوبی تبیین نمایند که گفته‌های تحریف کنندگان با مبانی و اندیشه‌های امام خمینی(ره) ناسازگار است. باید طرفداران اسلام ناب و طرفداران واقعی خط اصلی انقلاب اسلامی، دائماً دست به روشنگری زده و دست تحریف کنندگان اصول و مبانی امام راحل را رو کنند و اهداف و اغراض آنان را به مردم بیان کنند.

باید کسانی که اهلیت تفسیر اندیشه های امام خمینی را دارند، معیار افکار خواص و مردم باشند

رسا- چرا با تحریف کنندگان اندیشه های امام راحل برخوردهای مقتضی صورت نمی گیرد؟

به نظر من برخورد اصلی با تحریف کنندگان، همان برخورد نرم افزاری است؛ یعنی کسانی که به مبانی اسلام و اندیشه های امام راحل معتقد هستند باید حق را روشن به مردم بیان کرده و برای مردم تبیین کنند و دشمنان و عناصر داخل آنان را به مردم بشناسانند.

رسا- در پایان اگر نکته‌ای جهت تکمیل بحث دارید بفرمایید.

نکته‌ای که باید بر آن تاکید شود، اهمیت و مسئله حفاظت از مبانی و اندیشه های امام راحل و جلوگیری از تحریف توسط دشمنان انقلاب اسلامی است؛ چراکه دشمنان اسلام و بشریت تمامی راه های ممکن را علیه جمهوری اسلامی ایران به کار بسته اند که از جمله آنها حمله نظامی، ایجاد ناامنی، تحریم های سیاسی و اقتصادی است و در تمامی این راه‌ها به بن بست رسیده اند.

باید کسانی که اهلیت تفسیر اندیشه های امام خمینی را دارند، معیار افکار خواص و مردم باشند

 الحمدالله در طول این ۴۰ سال اقتدار جمهوری اسلامی ایران زیاد شده است و وضعیت ما با دشمنان قابل مقایسه نیست؛ چرا که دشمن نسبت به گذشته خود به شدت تضعیف شده و نظام جمهوری اسلامی ایران نسبت به ابتدای شکل گیری خود، به شدت قوی تر و با ثبات تر شده است؛ به گونه ای که تنها راهی که برای آنان باقی مانده است این است که دست به تحریف انقلاب اسلامی زنند و درصدد هستند تا کاری کنند که مردم و نخبگان در جمهوری اسلامی از مبانی اسلامی و انقلابی خود، دست بردارند.

تمام امید دشمنان بر این است که خودِ داخلی ها دست از مبانی انقلاب اسلامی بردارند که اگر این اتفاق بیفتد، نظام به دست خود مردم شکست خواهد خورد و دیگر نیازی به حمله های نظامی و اتخاذ تحریم های گوناگون نخواهد بود.

دشمنان برای اینکه بتواند این اتفاق را رغم بزند تا مبانی نخبگان و مردم تغییر پیدا کند یکی از راه های آنان این است که مبانی اندیشه های امام راحل را تحریف کنند که بحمدالله تا به حال نتوانسته اند در نخبگان و نسل جوان ما تاثیر گذاشته و تغییری در اندیشه های آنان به وجود آورند؛ چنانکه در وقایع گوناگونی مثل مراسم تشییع پیکر سردار سپهبد حاج قاسم سلیمانی میتوان به راحتی اعتقاد مردم به مبانی انقلاب اسلامی و آرمان های آن را به خوبی مشاهده کرد.

 

ارسال نظرات