۱۵ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۳:۱۲
کد خبر: ۷۱۱۳۷۵
پژوهشگر علوم قرآن و حدیث ابراز کرد؛

امام رضا؛ مسیر هدایت به سوی مهدویت

امام رضا؛ مسیر هدایت به سوی مهدویت
اصفهان - حجت الاسلام ابوالقاسمی گفت: طراحی خداوند برای حضور امام رضا(ع) در ایران زمینه سازی برای ظهور و هدایت عموم خلایق به سوی امام زمان(عج) است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در کاشان، حجت الاسلام محمود ابوالقاسمی در همایش «انتظار و امام رضا(ع) به سوی ظهور» در چهارمین شب از برگزاری جشنواره ملی فرهنگی هنری آه و آهو در کاشان، گفت: امام رضا(ع) مسیر هدایت عموم خلایق به سوی مهدویت است.

وی افزود: طراحی خداوند برای حضور امام رضا(ع) در ایران زمینه سازی برای ظهور و هدایت عموم خلایق به سوی امام زمان(عج) است.

به گفته وی دلیل اینکه امام رضا(ع) از بین تمام ائمه برای هدایت عموم مردم «تمامی افراد خوب و بد حتی کفار و منافقان» و جمیع خلایق برای حرکت و هدایت به سوی امام زمان(عج) است و ظهور انتخاب شد صفت رضا در آن حضرت یعنی اوج رضا نسبت به سایر ائمه است.

حجت الاسلام ابوالقاسمی با اشاره به اینکه هدایت امام رضا(ع) برای همه زمان‌ها و تمام مردم جهان است و نقش آن حضرت فقط برای ایرانی‌ها نیست، افزود: صفت رضا دارای قدرت جذب برای همه و به فرمایش امام جواد(ع) رضا به معنی راضی بودن دوست و دشمن از آن امام رضا(ع) است.

به گفته وی با وجود اینکه امام رضا(ع) دارای تمام مراتب و درجات امامت است، اما فقط برای یک درجه از امامت یعنی امامت بر مردم ماموریت حضور در ایران از طرف خداوند را با تعیین مسیر و هدایت به سوی ظهور پیدا کرد.

پژوهشگر علوم قرآن و حدیث با اشاره به اینکه امام رضا(ع) مسیر هدایت عموم خلایق به سوی مهدویت است، گفت: پایان مسیر دلدادگی به امام رضا(ع) پیشوای دیگران شدن برای رسیدن به محمد(ص) و آل محمد(ص) و ظهور است.

وی افزود: هر کسی خود می‌تواند امام و هدایتگر دیگران در تعیین مسیر و حرکت شود همانگونه که خداوند در قرآن در آیه پنج سوره قصص «وَ نُرِیدُ أَنْ نَمُنَّ عَلَى الَّذِینَ اسْتُضْعِفُوا فِی الْأَرْضِ وَ نَجْعَلَهُمْ أَئِمَّةً وَ نَجْعَلَهُمُ الْوارِثِینَ» می‌فرماید مستضعفان را پیشوایان و وارثان بر زمین قرار می‌دهد.

کارشناس مسائل دینی افزود، گفت: واژه امام و مشتقات آن در قرآن با ۱۲ آیه به معنای امام و مسیر بیان شده است که بالاترین درجه معنای واژه امامت در آیه ۱۲ سوره یاسین «و کل سی احصیناه فی امام مبین» و پایین‌ترین درجه معنای واژه امام در آیه ۷۹ سوره حجر «فانتقمنا منهم و انهما لبامام مبین» آمده است.

حجت‌الاسلام ابوالقاسمی گفت: امام یعنی کسی که برای انسان در زندگی تعیین مسیر و هدایت می‌کند البته گاهی ممکن است شخص و گاهی شیء باشد.

وی با تاکید بر اینکه همه انسان‌ها امام دارند، امام و پیشوای هرکسی متفاوت و هر کسی در قیامت پشت سر امامی که در دنیا انتخاب کرده است حرکت خواهد کرد، گفت: گاهی امام افراد پول، قدرت، شهوت و دلبستگی‌ها است که برایشان تعیین مسیر می‌کند.

به گفته وی امامان ما دو گروه هستند، امامان حق بر اساس آیه ۷۳ سوره انبیا «وَ جَعَلْناهُمْ أَئِمَّةً یَهْدُونَ بِأَمْرِنا» که به راه حق و حقیقت امر می‌کنند و امامان باطل بر اساس آیه ۴۱ سوره قصص «وَ جَعَلْناهُمْ أَئِمَّةً یَدْعُونَ إِلَى النَّارِ» دعوت کننده به آتش و کفر هستند.

حدیث سلسلة الذهب حریم توحیدی رضوی را تعریف می‌کند
حجت‌الاسلام ابوالقاسمی همچنین یادآور شد: حتی امام رضا(ع) با بیان مبسوط حدیث سلسلة الذهب «سخن زنجیره‌ای طلایی و حدیثی که تمام راویان آن از امام معصوم(ع) باشند و گاهی به حدیث قدسی و نقل سخن خدا می‌رسد» در مرو حریم توحیدی رضوی را تعریف کرد که اتصال به امام عامل امنیت است.

همایش انتظار و امام رضا(ع) به سوی ظهور در چهارمین شب برگزاری جشنواره ملی فرهنگی هنری آه و آهو از سری برنامه‌های جشنواره بین‌المللی امام رضا(ع) با آیین تجلیل از پدر شهیدان موحد رستگار و یکی از چهره‌های مبارزاتی انقلاب و دوست امام راحل، مداحی و تبرک مخاطبان جشنواره به پرچم‌های متبرک گنبد امام علی(ع)، امام حسین(ع)، ابالفضل العباس(ع) و حضرت رقیه در دبیرستان ماندگار امام خمینی(ره) کاشان برگزار شد.

شایان ذکر است، رویداد فرهنگی هنری جشنواره ملی آه و آهو کاشان از سری برنامه‌های جشنواره بین‌المللی امام رضا علیه السلام است که هر سال در دهه کرامت «روز اول ذی‌القعده میلاد حضرت فاطمه معصومه(س) تا ۱۱ ذی‌القعده روز میلاد موفور السرور امام رضاعلیه‌السلام» در راستای ترویج فرهنگ و سبک و سیره رضوی با اجتماع هزاران نفری شهروندان ولایت مدار کاشانی و به همت موسسه خادمان حضرت رضا(ع) در کاشان که اعضای آن از خادمیاران رضوی هستند از ۱۱ تا ۲۲ خرداد در دبیرستان ماندگار امام خمینی(ره) کاشان در حال برگزاری است.

لازم به ذکر است، چهاردهمین جشنواره ملی فرهنگی هنری آه و آهو با هدف ایجاد روحیه نشاط معنوی و شادابی اجتماعی، عرض ارادت و توسل به فرزندان موسی بن جعفر(ع)، ترویج سبک زندگی اسلامی با محوریت فرهنگ علوی و سیره رضوی در قالب هشت همایش تخصصی، آیین افتتاحیه، مراسم اختتامیه، جشن ملی زیر سایه خورشید، اجرای یکصد برنامه متنوع و هشت غرفه محتوایی ویژه کودک و نوجوان برگزار می‌شود./۱۳۰۷/

محمد ملک آبادی
ارسال نظرات