۱۷ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۹:۵۵
کد خبر: ۷۱۱۳۸۰

مانع اصلی مذاکرات روسیه و اوکراین غرب است

مانع اصلی مذاکرات روسیه و اوکراین غرب است
وزیر امور خارجه روسیه گفت: غرب مانع از مذاکره اوکراین با روسیه می‌شود و تاکید کرد: کی‌یف به محلی برای معامله توسط واشنگتن و متحدانش بدل شده است.

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از جام جم آنلاین، سرگئی لاوروف طی مصاحبه‌ای با رادیو و تلویزیون جمهوری صرب بوسنی (صربسکا) افزود: غرب به اوکراین اجازه مذاکره نمی‌دهد. دو ماه پیش به نظر می‌رسید که اوکراین پیشنهادی برای حل درگیری ارائه کرده است، اما غرب مانع از ادامه این روند توسط اوکراینی‌ها شد و آنها موضع خود را سخت‌تر کردند.

او گفت: اوکراین یک ابزار برای چانه زنی است؛ ابزاری که اساسا توسط ایالات متحده و انگلیس دستکاری می‌شود. ناتو و اتحادیه اروپا که مدت‌ها پیش استقلال خود را از دست دادند، کاملا مطیع آنها هستند.

وزیر خارجه روسیه تصریح کرد:آنها از اوکراینی‌ها به عنوان ابزاری استفاده می‌کنند تا کشور ما را مهار یا همانطور که اکنون می‌گویند آن را فرسوده کنند و روسیه را در میدان جنگ شکست دهند.

این مقام روسی خاطرنشان کرد: چنین سخنانی از سوی جوزپ بورل، رئیس سیاست خارجی اروپا، بوریس جانسون، نخست وزیر انگلیس و برخی از سیاستمداران در آمریکا گفته شد که «روسیه و پوتین باید در میدان نبرد شکست بخورند».

لاوروف در ادامه گفت که صدها افسر اطلاعاتی آمریکایی و انگلیسی به مدت ۱۰ سال است که در اوکراین کار می‌کنند.

وی افزود: من فکر می‌کنم آنها ۱۰ سال است که آنجا هستند و ساختمان‌های عظیمی را در آژانس‌های رسمی اوکراین اشغال کرده‌اند.

وزیر خارجه روسیه همچنین تأکید کرد که ایالات متحده و انگلیس زمانی که تصمیم گرفتند پرتابگرهای موشک دوربرد را در اختیار اوکراین قرار دهند، مسیر پرخطری را انتخاب کردند.

لاوروف گفت: می‌بینید که چگونه سلاح‌های سبک و سنگین به اوکراین پمپاژ می‌شود. اکنون آمریکایی‌ها موشک‌انداز تهیه می‌کنند. انگلیسی‌ ها فوراً به آمریکا ملحق شدند و ظاهراً منتظر تایید واشنگتن بودند. آنها می‌گویند که اکنون پرتابگرهای موشک در اختیار اوکراینی‌ها قرار خواهند داد. این کار خطرناکی است.چنین اقداماتی از سوی واشنگتن و لندن می تواند منجر به کشته شدن تعداد بیشتری از اوکراینی ها شود.

به گزارش ایسنا، جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا، پیش از این بسته کمک نظامی جدیدی به اوکراین شامل پرتابگرهای راکت دوربرد را اعلام کرده بود.

وزیر امور خارجه روسیه همچنین درباره تاثیر تحریم‌های غرب بر کشورش ضمن اشاره به اینکه بازارهای نفت از دستورات و هوس‌های سیاسی پیروی نمی‌کنند، تاکید کرد که سود روسیه از صادرات انرژی در چند وقت اخیر به میزان قابل توجهی افزایش یافته است.

وی گفت: با توجه به سطح قیمت‌ها که نتیجه سیاست غرب است، زیرا همیشه تقاضا برای سوخت وجود دارد. تقاضا برای آن قطع نخواهد شد. ما هیچ ضرری نکردیم بلکه برعکس، امسال سودی که از صادرات منابع انرژی به دست می‌آوریم به میزان قابل توجهی افزایش خواهد یافت.

این مقام روسی خاطرنشان کرد که روسیه بازارهای بیشتری برای فروش منابع انرژی دارد و حجم فروش در این مناطق در حال افزایش است.

ارسال نظرات