۱۶ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۷:۵۱
کد خبر: ۷۱۱۴۰۹

عادتی که باعث آسیب شدید می شود

عادتی که باعث آسیب شدید می شود
پزشکان تاکید می‌کنند که به تعویق انداختن زمان اجابت مزاج می‌تواند به روده‌ بزرگ آسیب بزند.

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از جام جم آنلاین، این‌که چند بار در روز باید برای اجابت مزاج به دستشویی برویم، شاید پرسش بسیاری از ما باشد؛ پرسشی که جستجو در سایت‌های معتبر پزشکی هم ما را به پاسخ روشن و یکسانی به آن نمی‌رساند.

با این حال متخصصان سلامت هشدار می‌دهند: اگر از آن دسته افرادی هستید که در مواقع احساس نیاز به این کار، خودشان را نگه می‌دارند تا بچه‌ها به رختخواب بروند، سریال مورد علاقه‌شان تمام شود، مقاله‌شان را بنویسند یا حتی میز شام را جمع کنند، احتمالا باید نگران سلامتی‌ خود باشید.

باید گفت به تعویق انداختن زمان اجابت مزاج می‌تواند سلامت روده‌ ها را به خطر بیاندازد.

نکته این‌جا است که میزان درست دفعات اجابت مزاج برای هر فردی متفاوت است و حتی در این مورد هم یک نسخه را نمی‌توان برای همه پیچید.

بر اساس اعلام سرویس سلامت بریتانیا (NHS)، میزان دفعات اجابت مزاج در بیشتر افراد بزرگسال از چند بار در روز تا حتی یک بار در طول ۳ یا ۴ روز می‌تواند متفاوت باشد و یکی از دلایل مهم این تفاوت، مدت‌ زمان انتقال غذا و هضم آن است. یعنی مدت‌ زمانی که طول می‌کشد تا مواد غذایی غیرقابل هضم برای خارج شدن از بدن شما آماده شوند.

مشکل اینجاست که ما بزرگسال‌ها پس از پشت سر گذاشتن دوره خردسالی و با بالا رفتن سن یاد می‌گیریم میل به دفع را در خود سرکوب کنیم و این معمولا به این دلیل است که همیشه امکان به‌موقع دستشویی رفتن فراهم نیست.

هرچند کنترل مناسب و به موقع بر دفع، نشانه سلامتی است اما برخی از ما بیش از حد لزوم این کنترل را انجام می‌دهیم و فقط به این بهانه که در زمان مناسبی برای رفتن به دستشویی نیستیم، این ضرورت را نادیده می‌گیریم.

به همین سبب بسیاری افراد در نهایت دچار یبوست، درد شکم، عادات غیرقابل پیش‌بینی روده و نفخ و باد آن می‌شوند.

پزشکان تاکید دارند که بهترین پیشگیری و حتی درمان این است که به‌موقع دستشویی برویم و خود را نگه نداریم. این به‌ویژه برای کسانی می‌تواند خطرناک باشد که بدنشان گوارش آهسته‌ای دارد.

عادت به عقب انداختن زمان مدفوع به این معنی است که مواد زاید باقی‌مانده از غذای شما بیش از آنچه باید در بدن شما می‌ماند و این موضوع در کنار جابه‌جایی و انتقال کُند مواد غذایی در بدن و مشکلات ناشی از آن، کیفیت زندگی شما را به‌ شدت پایین می‌آورد.

همچنین گوارش کُند می‌تواند با بروز بیماری‌های جدی مانند سرطان روده، سنگ کیسه صفرا، پولیپ روده بزرگ و بواسیر (هموروئید) مرتبط باشد.

اگر می‌خواهید عادت‌های روده و فرایند هضم و دفع خود را بهبود ببخشید، بهتر است به رژیم غذایی‌تان فیبر و مایعات بیشتر اضافه کنید و ورزش منظم داشته باشید.

منبع: ایسنا

ارسال نظرات