۱۶ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۳
کد خبر: ۷۱۱۴۴۰
بنی احمدی:

هیچ فیلمی علیه قتل‌های ناموسی در فرانسه ساخته نمی‌شود

هیچ فیلمی علیه قتل‌های ناموسی در فرانسه ساخته نمی‌شود
مسؤول واحد رسانه معاونت تبلیغ گفت: گروهی از بانوان به کشته شده‌های قتل ناموسی در فرانسه معترض می‌شوند، اما هیچ فیلمی علیه قتل‌های ناموسی در آنجا ساخته نمی‌شود.

اشاره: به دنبال انتخاب زهرا امیر ابراهیمی به عنوان بهترین بازیگر زن جشنواره کن با فیلم "عنکبوت مقدس" اینبار برخی عناصر اصلاح‌طلب و غربگرا بودند که با ذوق زدگی زایدالوصف این انتخاب را حاصل سال‌ها تلاش این بازیگر دانستند! و با این اتفاق یکبار دیگر عدم تفکر راهبردی و بینش متوهمانه و ساده اندیشانه آنها بار دیگر بر همگان عیان شد!

آیا آنها نمی‌دانند فیلم «عنکبوت مقدس» چهره‌ای وحشتناک نه فقط از جمهوری‌اسلامی، بلکه از اسلام و مردم ایران به جهانیان نشان می دهد؟ اسلام را دینی نشان می دهد که تحت تاثیر تعلیماتش، مردان تبدیل به قاتلان سریالی می‌شوند و مردم ایران را کسانی نشان می دهد که این قاتلان سریالی را تشویق می کنند و از این قاتلین قهرمان می سازند؟

از همین رو خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا در گفت و گو با محمد حسین بنی احمدی مسئول واحد رسانه معاونت تبلیغ به این موضوع پرداخته است.

رسا- ارزیابی خود را از جشنواره کن بفرمایید؟

از آنجایی که خواستگاه سینما فرانسه است، همیشه تلاش و کوشش کردند که بگویند جشنواره کن با بقیه جشنواره ها مثل اسکار، گلدن کلاپ متفاوت است و غالباً به جنبه هنری فیلم می پردازد و هنر هنرمندان را مورد ارزیابی قرار می دهد و برای اینکه مخاطب این گزاره را بپذیرد قبل از اکران، فیلم ها را ارزیابی می کنند اما اتفاق امثال از چند جنبه قابل ارزیابی است مثلاً اینکه چه اتفاقی می افتد که فیلمی مثل« عنکبوت مقدس» یا به اسم اصلی آن «شب های مشهد» در این جشنواره جایزه می گیرد.

این فیلم به قدری ضعیف است که حتی جشنواره ای ها نتوانستند از نظر کارگردانی و فیلم نامه ای به آن بپردازند حتی لوح تقدیری در این حوزه هنری به خود اختصاص نداده است و لذا برای اینکه بودجه و هزینه ای که برای این فیلم شده به هدر نرود و بتوانند شانتاژ خبری روی این فیلم داشته باشند از جنبه بازیگری به آن می پردازند و به آن جایزه می دهند.

رسا- یعنی دست های پشت پرده باعث جایزه و دیده شدن این فیلم موهون شده است؟

قطعاً حضور شخصی مثل اصغر فرهادی در هیئت داوران این جشنواره در گرفتن جایزه این خانم تأثیرداشته است چرا که اگر کسی نبود و پیش زمینه ذهنی این خانم در جامعه ایران را نمی دانست قطعاً جایزه برای این مهم هم به خانم امیرابراهیمی نمی رسید، بدون شک توضیحات اصغرفرهادی از گذشته این خانم در ایران برای جایزه و این فیلم تاثیرگذار بوده است.

اصغر فرهادی الگوی سیاه نمایی ها

رسا- جشنواره کن سیاسی است؟

جشنواره کن سیاست زدگی زیاد و عجیبی را در این دوره نشان داده است، در ابتدای افتتاحیه جشنواره پانزده دقیقه تریبون را در اختیار زلنسکی قرار می دهند در حالی که نه جنبه هنری دارد و نه جنبه سینمایی، بله قبلاً استندآپ کمدینی بوده که امروز در مقام ریاست جمهوری است؛ هیچگاه به هیچ ریاست جمهورهای دیگر تریبون داده نشده است و امسال یک ربع تریبون سخنرانی را در اختیار رئیس جمهور اکراین قرار می دهند؟! و بعد از سخنرانی هم حضار چند دقیقه سرپا برای این آقا دست می زنند و به عنوان یک قهرمان تقدیس می شود.

سوال اینجاست چرا جشنواره کن این میزان سیاست زدگی را از خود نشان می دهد؟

ژان لوک گدار مستند ساز و فیلم ساز مطرح فرانسوی که به شخص عصبانی و معترض به سیاست در اروپا و آمریکا مطرح است به میزان شدید سیاست زدگی سینما در جشنواره کن امسال معترض  شده است، روزنامه گاردین میزان پرداخت به حواشی فیلم عنکوب مقدس را مورد انتقاد قرار داده اند، شما ببینید راهپیمایی در حواشی فیلم عنکبوت مقدس اتفاق می افتد که گروهی از بانوان به کشته شده های قتل ناموسی در فرانسه از جشنواره کن پارسال تا امسال انجام دادند، معترض می شوند اما هیچ فیلمی علیه قتل های ناموسی در آنجا ساخته نمی شود اما برای یک قاتل در ایران و با ادعای مذهبی پرداخت می کنند.

رسا-  مسؤولین دولتی و حوزه علمیه چه برخوردی باید از خودشان نشان دهند؟

قطعاً در حال حاضر واکنش ها باید محکوم کردن باشد که خوشبختانه در فضای مجازی از سوی مردم این اتفاق به خوبی افتاده است و مهم تر از مسؤولین نگاه مردم به ساحت مقدس حضرت امام رضا (ع) است که ابراز عشق و علاقه به ساحت قدسی این امام رئوف کردند.

سوال مهم اینجاست که چکاری بایدانجام داد که در آینده شاهد تولید و ساخت چنین فیلم هایی نباشیم؟

متاسفانه الان به خاطر جایزه بردن زر امیرابراهیمی فیلم عنکبوت مقدس پررنگ شده و فیلم برادران لیلا اصلاً دیده نمی شود و کسی حرفی از آن نمی زند در حالی که تولید این فیلم ها تحت سایه اصغر فرهادی و خود شخصیت این کارگردان است، فیلم های سیاه نمایی با حضور اصغر فرهادی از فیلم دربارالی به این طرف رشد کرده است و فیلم هایی با کارگردان های متفاوت در این نوع سبک و فقط برای دیده شدن و شرکت در جشنواره های مختلف ساخته می شود.

چرا باید در دنیا این همه به اصغر فرهادی بها داده شود در حالی که جشنواره اسکار او هم به خاطر کارگردانی اش نیست و به فیلم نامه نویسی او برمی گردد، این آدم در سینمای ایران تحسین و به عنوان یک شخصیت تاثیرگذار معرفی می شود و کارگردان های جوان در ابتدای کار الگویشان اصغرفرهادی قرار می گیرد.

اصغر فرهادی الگوی سیاه نمایی ها

براداران لیلا یک فیلم سیاه نمایی تمام است و سعید روستایی اعلام می کند به من لیست بلندی از سانسورها را داده اند که من ترجیح می دهم فیلم توقیف شود اما سانسور نشود، چرا باید از این دست فیلم ها ساخته شود ما باید پیش از ساخت جلوی اینگونه فیلم ها را بگیریم.

هنرمندان عنکبوت مقدس ایرانی های طرد شده و لندن نشین هستند، فیلم در اردن ساخته می شود اما چرا برادران لیلا در داخل کشور ساخته می شود و این فیلم تاثیرگذاری بیشتری خواهد داشت و سعید روستایی همان آدمی است که وقتی در جشنواره فجر بخاطر فیلم متری شش و نیم به او جایزه دادند پشت تریبون به نظام، نیروی انتظامی، مسؤولین و جشنواره اعتراض کرد، باید جلوی این دست اتفاقات را قبل از وقوع گرفت.

وزرات ارشاد باید به فکر درمان این دست معضلات اجتماعی که در درون خانه خود سینما اتفاق می افتد، باشد.

حوزه نیز مثل همیشه موضع گیری های درست خودش را خواهد داشت و مسؤولان سینمایی هم موضع گیری های خوبی داشته اند و این روند هم ادامه خواهد داشت اما مشکل از جایی دیگری نشأت می گیرد که باید به فکر خشکاندن آن سرچشمه بود.

ارسال نظرات