۱۶ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۵۷
کد خبر: ۷۱۱۴۴۷
حجت الاسلام والمسلمین مهاجرنیا مطرح کرد؛

بازسازی باورهای توحیدی، ضرورت آینده پژوهی انقلاب اسلامی

بازسازی باورهای توحیدی، ضرورت آینده پژوهی انقلاب اسلامی
حجت الاسلام والمسلمین مهاجرنیا گفت: امروز باید حاکمیت دین را با فهم و نیاز انسان امروز، با تکنولوژی امروز، با داده‌های امروز و بر اساس باور‌های توحیدی احیا کنیم.

به گزارش سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، یازدهمین نشست از هشتمین دوره کرسی‌های آزاداندیشی با عنوان «آینده پژوهی انقلاب اسلامی» به همت مجمع هماهنگی پیروان امام و رهبری استان قم واندیشکده مطالعات انقلاب اسلامی در دانشگاه طلوع مهر قم به صورت حضوری و مجازی برگزار شد.

حجت الاسلام والمسلمین محسن مهاجرنیا در این نشست گفت: راجع به آینده انقلاب اسلامی این سؤال مطرح است که چگونه می‌توانیم اتفاقاتی را رقم بزنیم و ما چه کار می‌توانیم بکنیم؟

وی با طرح این سوال که فرض مطلوب ما راجع به آینده انقلاب اسلامی چیست؟ گفت: مطلوب همه ما این است که همانطوری که امام راحل (ره) فرمود که این انقلاب مقدمه ظهور امام عصر(عج) هست و مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم فرمودند انقلاب اسلامی تا طلوع خورشید ولایت عظمی ادامه پیدا کند.

حجت الاسلام والمسلمین مهاجرنیا سپس با طرح این سوال که اگر الان بخواهیم کاری را شروع کنیم، از کجا باید شروع کنیم؟ گفت: می‌گویند همان چیزی که باعث حدوث و ایجاد شد ه است ، علت بقا هم هست. آن چیزی که انقلاب را ایجاد کرد، باور به حاکمیت الهی بود و اگر ما بخواهیم انقلاب تداوم یابد، باور به حاکمیت الهی را باید احیاء کنیم. بنابراین اصل حاکمیت الهی نقطه شروع نهضت اسلامی است. یعنی روزی که مردم اعتقاد و باور پیدا کردند به خدا، به دین، به توحید و آمدند پشت‌سر یک مرجع تقلید قرار گرفتند و گوش به فرمان شدند. همه این حرف‌ها براساس آن اعتقاد و حرکت پشت سر آن اعتقاد بود.

استاد فلسفه سیاسی حوزه و دانشگاه افزود: آن روز اعتقاد به خداوند، اعتقاد به توحید، و ربوبیّت الهی باعث حرکت شد، اما امروز باور به ربوبیّت و توحید و اعتقادات باعث حرکت ما نیست. ما امروز اعتقاد را داریم ولی حرکت نمی‌کنیم. آن روز وقتی معتقد شدیم که حاکمیت خدا باید بیاید، تا پای مرگ پیش می‌رفتیم. در تظاهرات تا پای جان می‌رفتیم. چرا؟ چون انگیزه اعتقاد به خدا، حرکت و جنبش و انگیزه ایجاد می کرد.

رییس اندیشکده مطالعات انقلاب اسلامی طلوع مهر با طرح این سوال که چرا امروز آن اعتقادات باعث حرکت نمی شود؟ گفت: ما اگر بخواهیم آینده را بسازیم، باید اعتقاد به خدا، اعتقاد به ربوبیّت الهی، اعتقاد به توحید و به قدرت الهی را دوباره در خودمان بازسازی کنیم و بر اساس آن حرکت کنیم. این رمز آینده‌سازی است. دقیقاً این همان چیزی است که باعث پیروزی انقلاب شد.

استاد حوزه و دانشگاه افزود: این اعتقادات به عنوان یک اصل مهم در ابتدای قانون اساسی ما هم آمده است . اصل دوم قانون اساسی می‌گوید: جمهوری اسلامی نظامی است بر پایه اعتقاد و ایمان به توحید، به لا اله الا الله. یعنی همان چیزی که باعث حرکت اولیه انقلاب شد، در قانون اساسی هم اول آن را نوشته‌اند. الآن هم اگر می‌خواهیم انقلاب را باز سازی کنیم و آن را از این وضعیت عبور بدهیم، قطعاً باید این اصل را احیا کنیم.

وی در ادامه گفت: کاروان انقلاب در حال لنگر انداختن است و حرکتش کند شده است، یکی از دلایل جدی‌اش این است که بنیاد و باور توحید‌ی‌اش ضعیف است . چه کنیم که این توحید فعال بشود؟ اعتقاد به وحدانیّت خدا در عرصه زندگی و موتور محرک فعال جامعه شود؟ اقتصاد را درست کند، اخلاق را درست کند، سیاست را درست کند، روابط داخلی و خارجی ما را ترمیم کند، هریک از ما را درست کند و راه بیندازد؟

حجت الاسلام والمسلمین مهاجرنیا در پاسخ این سوال گفت: ما نیاز داریم به بازسازی این اصل مبنایی که خداوند کارگردان همه عالم هست. خدای متعال هم به صورت تکوینی و هم به صورت تشریعی همه کاره عالم است. اگر این باور در زندگی ما آمد، آن موقع هست که تأثیرگذار می‌شود. آن موقع هست که بر اساس آن یک انقلاب بزرگ راه می‌افتد و این انقلاب بزرگ دیگر نمی‌تواند اینجا لنگر بیندازد و این انقلاب با شتاب بیشتری حرکت می کند.

وی افزود: این اصل مهم در چند جای قانون اساسی‌ آمده تا این موتور را روشن نگه دارد. در اصل دوم گفته شده که همه این نظام روی توحید بنا گذاری شده است. زیربنا توحید است، زیرساخت قدرت، سیاست، اقتصاد، توحید است. در اصل چهارقانون اساسی آمده که توحید صرف اعتقاد نیست، صرف جهان‌بینی نیست، صرف نگاه کلی نیست، بلکه ایدئولوژی هم هست. یعنی شما طبق آن باید کار کنید. باید در ارزش‌های زندگی شما، ارزش‌های فردی و اجتماعی شما بیاید و خودش را نشان بدهد.

حجت الاسلام والمسلمین مهاجرنیا در ادامه به اصل پنجم قانون اساسی اشاره کرد و گفت: این اصل می گوید که محور نظام باید بر اساس نظام امامت امت و ولایت امر و ولایت فقیه باشد. یعنی جانشین امام عصر (عج) در عصر غیبت، این جزء اصول ثابتی است که قابل تغییر نیست و اصلی است که جزء شاهرگ ها و خطوط قرمز نظام است. در واقع سه اصل توحید و عمل به موازین شرعی و ولایت، زیرساخت نظام هستند. اینها باید تقویت شوند.

وی افزود: اگر شما می‌خواهید آینده را بسازید، باید ولایت را تقویت کنید و به آن قدرت بدهید، با این روش حرفش در جامعه و در نظام بین‌الملل اثرگذار خواهد شد و با همین قدرت آینده را می‌سازید. وقتی دنیا نگاه کرد و یک جامعه توحیدی موفق دید که دین دارد، معنویت دارد،اخلاق دارد، اقتصاد خوب دارد و در همه حوزه های آن پیشرفت محسوس است، همه دنیا لذت می‌برند. الگو می‌شود. شما اگر می خواهید از انقلاب اسلامی برای دنیا نمونه عملی و الگو بسازید، اینها را درست کنید.

حجت الاسلام والمسلمین مهاجرنیا افزود: بنابراین اگر می‌خواهیم آینده را بسازیم، باید شروع به ساختن این سه اصل کنیم. اگر امیدوار به آینده انقلاب اسلامی هستیم، باید حاکمیت توحید در قالب حاکمیت ولایت فقیه، بر اساس موازین اسلامی، بازسازی شود.

وی سپس گفت: بعنوان مثال وقتی اقتصاد ربوی در جامعه حاکم شود و همه سیستم بر اساس بانک ربوی اداره ‌شود و وقتی خدا در قرآن گفته است ربا، جنگ با خدا است. یعنی خلاف موازین است. بعد اقتصاددان‌های ما دردولت های مختلف می‌آیند می‌بینند کاری از دست‌شان برنمی‌آید، چرا؟ چون موازین ما مشکل دارد.

حجت الاسلام والمسلمین مهاجرنیا افزود: بنابراین حاکمیت ناب توحیدی باید در جامعه اجرا شود. ساختارهای ما باید درست شوند. این ساختار چابک، فعال، کارآمد، روزآمد، نافع، سودمند و ارزشمند و همه ویژگی‌ها را باید داشته باشد. اگر ندارد باید آن را تقویت کنیم، بازسازی‌اش کنیم. هر که امید به آینده‌پژوهی انقلاب دارد باید این کار را به اندازه خودش بکند. همه قوانین باید به صورت تشریعی موحدانه باشند. چه کسی باید این کار را بکند؟

وی افزود: در بحث قانون ابتدا ذهن ما به طرف مجلس می‌رود. نمایندگانی باید به مجلس بروند که واقعاً موحدانه فکر کنند و قانون تصویب کنند. برای نظامی که حاکمیت دین دارد، باید با بهره گیری از پیشرفته‌ترین تئوری‌های اقتصادی، سیاسی، فرهنگی ، نظامی و .... قانون موحدانه تصویب کنند.

وی در ادامه گفت: عدالت در دنیای امروز یعنی اینکه پیشرفته‌ترین تکنولوژی باید در خدمت شما باشد. چون بنا است که شما از دنیا سبقت بگیرید. اگر می‌خواهید سبقت بگیرید، می‌خواهید کشور اول منطقه بشوید باید تکنولوژی پیشرفته دنیا را در اختیار داشته باشید. تکنیک‌ها و روش‌های پیشرفته دنیا باید در اختیارتان باشد. بهترین قانون، عالی ترین کارگزارو اجرا‌کننده، حمایت‌کننده و اطاعت‌کننده. بهترین امکانات، بهترین تکنولوژی، بهترین روش، بهترین شرایط و... اگر همه اینها را فراهم کنیم مساوی با عدالت است.

حجت الاسلام والمسلمین مهاجرنیا افزود: عدالت تحجّر نیست. عدالت بازگشت به عقب نیست. عدالت امروز یعنی همین توقیف کشتی‌های یونانی، این یعنی قدرت، این یعنی عدالت،این یعنی شجاعت. به شما ظلم کردن،کشتی‌ تان را برخلاف مقررات بین‌الملل مصادره کردند و شما خیلی به جا و به موقع رفتید به جای یک کشی، دو کشی مصادره کردید. این یعنی عدالت. عدالت هزار سال پیش، دنیای امروز را آباد نمی‌کند و باید بازسازی شود.

وی در ادامه به قانون توحید در تسلیم اشاره کرد و گفت: توحید در تسلیم و اطاعت یعنی اگر حاکمیت الهی شد، اگر قانون الهی شد، نباید از این تخطی شود. همه باید بپذیرند. عدالت این است که همه تسلیم حق شوند و همه دست به دست هم بدهند، کمک کنند، اطاعت کنند و حاکمیت را تقویت کنند. اگر می‌خواهیم نظام امت و امامت در قالب نظام دولت، ملت اجرا کنیم، همه باید پشت‌سر هم باشند، همه باید کمک کنند به تقویت رهبری نظام و حاکمیت نظام، ولی اینکه همین‌جا بایستید و بگویید ما ذوب شدیم. ذوب می شوید و می‌روید در زمین. این ذوب شدن که گاهی گفته می‌شود یعنی هیچ کاری نکنیم و بنشینیم شعار بدهیم، حرف بزنیم، فحش بدهیم، همدیگر را تخریب کنیم، این حرکت نیست.

حجت الاسلام والمسلمین مهاجرنیا در پایان به توحید در صفات، توحید در ربوبیت، توحید در استعانت، توحید در محبت. توحید در شفاعت، توحید در خوف و رجاء، در ترس‌ها، در امیدها اشاره کرد و گفت: اینها همش اگر در مسیر پارادایم ربوبیت ودر چارچوب فرامین خداوند قرار گیرد و بازسازی‌ شود و به همین مبنا قانون‌گذاری، برنامه‌ریزی گردد و نظام ما در اقتصاد، در سیاست و در همه حوزه ها، فعال شد، آن موقع هست که این نظام دارد روند موجود را به سمت بالا سوق می‌ دهد و ما داریم آیندۀ نظام را می‌سازیم.

ارسال نظرات