۲۵ تير ۱۳۹۹ - ۱۶:۵۰
کد خبر: ۶۵۸۰۱۱
حجت‌الاسلام‌ والمسلمین مهاجرنیا:

کار نظارتی مجلس باید با متانت، خردمندانه و بدون حاشیه و جوسازی باشد

کار نظارتی  مجلس باید با متانت، خردمندانه و بدون حاشیه و جوسازی باشد
حجت‌الاسلام‌ والمسلمین مهاجرنیا گفت:مجلس دو کار اساسی دارد، قانونگذاری و نظارت؛ نظارتش روی قوای دیگر است، اما نظارت بدون حاشیه و جوسازی انجام شود.

به گزارش سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام‌ والمسلمین محسن مهاجرنیا، استاد و پژوهش‌گر مسائل سیاسی در نشست کرسی‌های آزاد‌اندیشی مجمع هماهنگی پیروان امام و رهبری استان قم که با موضوع « تحلیل پیام مقام معظم رهبری به نمایندگان دوره یازدهم مجلس شورای اسلامی» در دانشگاه طلوع مهر قم برگزار شد،گفت: رهبری در عین حالی که می‌گوید همه قوا یکی بشوند اما معنایش این نیست که مجلس نقش خود را نادیده بگیرد. مجلس دو کار اساسی دارد، قانونگذاری و نظارت؛ نظارتش روی قوای دیگر است، روی سایر بخش های مملکت است، ولی می فرماید کار نظارتی  باید با متانت، خردمندانه و بدون حاشیه و جوسازی  انجام شود.

وی افزود: یکی از بحث هایی که در سال های اخیرمقام معظم رهبری  خیلی روی آن تأکید می‌کنند مخصوصاً در بیانیه گام دوم هم دقیقاً همین بحث ها را مطرح کردند، این است که کشور ظرفیت های مختلفی به لحاظ مادی و معنوی و سیاسی و اقتصادی و کشاورزی و معادن و بنیادهای مختلف دارد و معمولاً یک موازنه ای بین مشکل و حل مشکل و مانع و رفع مانع برقرار می‌کنند.

حجت الاسلام والمسلمین مهاجر نیا گفت:  روش بعضی ها این است که مشکلات را ذکر می‌کنند اما راجع اینکه ما چقدر ظرفیت داریم تا این مشکلات را رفع کنیم و آیا اصلاً این مشکلات اجباری و قهری است؟ یعنی ما بخواهیم یا نخواهیم این مشکلات باید اتفاق می‌افتاد، و اینکه چه قدر امکان گریز و رفع این مشکلات هست، صحبتی نمی کنند.

پژوهشگر حوزه سیاسی افزود: یک بخشی از بیانات ایشان که محور اساسی هم بود، توصیه های دهگانه ای بود که به نمایندگان مجلس داشتند و این توصیه ها در واقع به نوعی ناظر به مشکلات کشور است. تعبیر قشنگی که راجع مشکلات داشتند این بود که مشکلات مثل بیماری است مثل کرونا است و همان جوری که بیماری را برطرف می‌کنند مشکلات کشور هم باید برطرف بشود.

وی افزود: رهبری می‌خواهند بفرمایند ما هم خبر داریم در کشور مشکل وجود دارد و به این نکات توجه داریم و راه حلش را مطرح می‌کنیم و ظرفیت ها و بنیه قوی کشور را به عنوان راه حل ها مطرح می‌کنند.

او گفت: اولین توصیه ایشان تأکید بر نیت الهی و خالص، کار برای مردم و پرهیز از جو زدگی است، هر کدام از این سه بند پیام های خاص خودشان را دارند. یعنی اگر کسی این شرایط را نداشته باشد اصلاً جایز نیست در مجلس شورای اسلامی روی صندلی سبز تکیه بزند و همچنین چون خطاب به نمایندگانی است که به اسم حزب اللهی و اصول گرایی و به اسم کسانی که نسخه علاجی برای مشکلات کشور دارند از مردم رأی گرفتند، بسیار مهم است.

این استاد حوزه و دانشگاه گفت:  مشکلات و گرفتاری های مردم اقتضای این را داشت که رهبری روی این نکته ها دست بگذارند؛ آنجا با نیت خالص باید برای مردم کار کنید، دنبال حیف و میل های شخصی، هواهای شخصی، باندبازی ها و چیزهای دیگر نباید بود.

حجت الاسلام والملسمین مهاجرنیا در ادامه افزود: تأکید بر پرهیز از جوزدگی، بدلیل  شرایط پرالتهابی است که کشور دارد. گاهی در مشکلات، منطق رفتار و تفکر دچار یک سری التهاباتی می‌شود، مثل اقتصاد و بازار بورس  وقتی که تحت تأثیر جو بیرونی واقع می‌شود بعضی ها به شرایط مهم و اصلی کمتر توجه کرده و بیشتر به فکر سودهای بی منطق هستند. بنابراین بازار سیاست هم همینجوری است، رهبری توصیه اش این است جوزده نشوید، منطقی بر اساس نیت خالص کار قانونگذاری را ادامه بدهید، تحت تأثیر شرایط واقع نشوید.

وی افزود: نکته مهم دیگر این است که در تمام این بندها نقش ولی فقیه را می‌بینید؛ نیت خالص، سوگند شرعی، حرکت مطابق قانون و شرع اینها همه نشان می‌دهد نظام ما  بر اساس مردم سالاری دینی شکل گرفته است، خوب، شرایط کشور ما الان رقابت بین جناح ها است این جناح می‌آید، آن جناح حذف می‌شود، مقام معظم رهبری اینجا می‌فرمایند اولاً تعامل و هم افزایی قوا مطابق قانون و شرع باشد، و طبق شرع نه قانون را زیر پا بگذارید و نه اینکه از قانون عدول کنید، گاهی کاری فراقانونی انجام می‌شود، گاهی قانون نقض می‌شود هیچ کدامش نباید بشود و مطابق با شرع، مطابق با دین باید رفتار بشود.

حجت الاسلام والمسلمین مهاجرنیا افزود: رهبری تذکر می‌دهند، دولت سال آخرش است،  و در سال آخر معمولاً یک خستگی در کار اجرایی به وجود می‌آید. در این شرایط ایشان توصیه کردند هر دو قوه دست به دست هم بدهند و نمایندگان کمک کنند قوه اجرایی را که الان کارش سنگین است تا وظایف اش را انجام دهد.

وی گفت: اصول گرایی اصلاح طلبانه، یعنی اصلاً به مسائل جناحی و این که این قوه خط فکریش چی هست کاری ندارند، بلکه به اصل نظام فکر می‌کنند و این ویژگی ها است که  یک جریان فکری را به نام اصول گرایی رقم می‌زند.

او گفت: رهبری در عین حالی که می‌گوید همه قوا یکی بشوند اما معنایش این نیست که مجلس نقش خود را نادیده بگیرد. مجلس دو کار اساسی دارد، قانونگذاری و نظارت؛ نظارتش روی قوای دیگر است، روی سایر بخش های مملکت است، کار نظارتی را می‌گوید باید با متانت، خردمندانه و بدون حاشیه و بدون جوسازی انجام شود شود. مثلاً نامه ای که روسای کمیسیون ها به ریاست جمهوری نوشتند احساسی بود، منطقی نبود، در شرایطی که یک ماه هم نشده مجلس افتتاح شده، بلافاصله تفکر سیاسی محافل بیرونی بر مجلس غالب شد و موجب شد که نمایندگان نامه به ریاست جمهوری بدهند. یعنی احساسی عمل کردن، یعنی اصل و فرع را نادیده گرفتن.

وی در پایان گفت:آخرین نکته  مورد تأکید رهبری  این بود که همگان به ویژه جوانان را به دعا و توسل عمومی به درگاه خداوند دعوت کردند، این بسیار مهم است. آغاز این توصیه ها با نیت خالص الهی و خروجی آن دعا و توسل به درگاه الهی، این یعنی نظام ولایت فقیه، این یعنی مردم سالاری دینی، این یعنی مشکلات و گرفتاری ها و همه اینها نباید باعث بشود که ما نخ تسبیح را گُم بکنیم و توسل و دعا را فراموش کنیم و در سخت ترین شرایط، آن محور نظام که در واقع حاکمیت خداست باید در نظام حفظ بشود./998/د102/ق

میثم صدیقیان
ارسال نظرات