۱۸ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۷:۳۴
کد خبر: ۵۵۴۰۳۵
حجت الاسلام مهاجرنیا:

گذر از مشکلات کشور نیازمند در پیش گرفتن راه امام راحل است

استاد حوزه و دانشگاه با تأکید بر اینکه انقلاب اسلامی هزاران دشمن دارد، گفت: امروزه باید از جناحی عمل کردن پرهیز کنیم و میان همه مسؤلان اتحاد ایجاد کنیم تا در برابر دشمنان بتوانیم مقتدرانه ایستادگی کنیم.
حجت الاسلاام محسن مهاجرنیا

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام محسن مهاجرنیا امشب در مراسم گرامیداشت سی و‌نهمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی که از سوی مجمع هماهنگی پیروان امام و رهبری استان قم در مسجد امام زین العابدین(ع)  قم برگزار شد، به جریان شناسی انقلابی گری در اندیشه امام راحل و رهبری پرداخت و گفت: قبل از مشروطه جریان های بسیاری به دنبال ایجاد انقلاب بودند، اما موفق نمی شدند؛ در زمان مشروطه انقلابی ایجاد شد، اما نتوانست به مرحله دولت اسلامی برسد و بساط آن به وسیله محمدعلی شاه  جمع شده و در نتیجه منجر به روی کارآمدن رضا شاه شد.

عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی ادامه داد: رضاشاه از ابتدای روی کار آمدن، مبارزه خود علیه اسلام را اینگونه شروع کرد که سعی داشت قدرت علمای دین را کاهش دهد؛ او زندگی سنتی اسلامی را از بین برد و یک جامعه نیمه مدرن صنعتی تشکیل داد که تنها هدفش حذف دین از زندگی مردم بود.

وی افزود: رضاشاه از طریق دولتی کردن عرضه تعلیم، تربیت و آموزش و سیستم قضایی، تشکیل اداره دولتی اوقاف، ایجاد بنگاه های دولتی ثبت اسناد و املاک و اقداماتی از این دست قدرت علما را کاهش داد و تنها قدرتی که در دست علما باقی مانده بود، مرجعیت بود که اختصاص به حوزه ها داشت.

حجت الاسلام مهاجرنیا با بیان اینکه در زمان رضا شاه دین رو به حاشیه رفت و فساد در جامعه ترویج پیدا کرد، اظهار داشت: در اثر این مسأله سه چالش جدی برای دین صورت گرفت که عبارتند از اینکه دین ناکارآمد شد، تفکر دینی با بن بست مواجه شد و دینداران نیز دچار درگیری شدند؛ دینداران بر اثر چالش دین به سه دسته یا سه تفکر تقسیم شدند که عبارتند از تفکر متحجرانه و‌منزوی، تفکر منفعلانه و سکولار و تفکر انقلابی که این تفکر با تکیه بر «ما می توانیم» توانست در مسیر دین ثابت قدم بماند.

استاد حوزه و دانشگاه عنوان کرد: این شکاف ها میان متدینان بسیار آزار دهنده بود، چراکه شرایط بسیار دشوار بود و دشمن از بیرون ضربه وارد می کرد و این جریانات متحجران و سکولارها از درون شکاف ایجاد می کردند.

وی با اشاره به اینکه امام راحل در منشور روحانیت فرمودند «خون دلی که پدر پیرتان از دست متحجران خورد، از آنها(غربی ها و رضاشاه) نخورد» ابراز کرد: بعد از انقلاب دو‌ تفکر منفعلان سکولار و متحجران به یکدیگر پیوستند و مقابل تفکر انقلابی قرار گرفتند که امام خمینی(ره) از آنها تحت عنوان «اسلام آمریکایی» یاد کردند و تفکر انقلابی را «اسلام ناب» خواندند.

حجت الاسلام مهاجرنیا به سخن رهبر معظم انقلاب مبنی بر اینکه «من انقلابی ام»  اشاره کرد و بیان داشت: ایشان پس از گذشت سال ها این جمله را فرمودند و مرادشان این است که هم اکنون برای گذر از همه مشکلات باید راه امام راحل را در پیش بگیریم؛ تفکر انقلابی یعنی مبارزه با متحجران و منفعلان که امروزه در برخی غالب های سیاسی خودنمایی می کنند؛ از سخنان امام راحل درمی یابیم که در آن روزگار متحجران بیشترین مشکل را داشتند، اما امروزه از بیانات رهبر معظم انقلاب می دانیم که بیشترین مشکل را سکولارها و منفعلان ایجاد می کنند.

عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با تأکید بر اینکه انقلاب اسلامی هزاران دشمن دارد، عنوان کرد: امروزه باید از جناحی عمل کردن پرهیز کنیم و میان همه مسؤلان اتحاد ایجاد کنیم تا در برابر دشمنان بتوانیم مقتدرانه ایستادگی کنیم.

وی با بیان اینکه اگر هر انقلاب دیگری به جای انقلاب اسلامی بود تا کنون با این همه دشمن یقیناً نابود می شد، تأکید کرد: انقلاب ما یگانه انقلابی است که در برابر همه قدرت های برتر ایستادگی می کند؛ باید بدانیم که ما توانسته ایم آمریکا را در منطقه زمین گیر کنیم، بنابراین نباید انقلاب خودمان را دسته پایین بگیریم، همچنین نباید بخاطر گرانی ها و برخی مشکلات اقتصادی از درون به جان همدیگر بیفتیم و دشمن را پیروز کنیم.

حجت الاسلام مهاجرنیا در پایان ویژگی های انقلابی بودن از دیدگاه امامین انقلاب اینگونه توصیف کرد: بصیرت همراه با تحول، تولیدگری، مدیریت درست چالش ها، تنش ها و گسست ها، عقلانیت و عدم تحجر و انفعال و وفاداری به نظام از جمله ویژگی های انقلابی بودن در اندیشه امام راحل و رهبر معظم انقلاب است./۸۴۱/پ۲۰۲/ق

ارسال نظرات