۱۷ خرداد ۱۴۰۱ - ۲۱:۲۱
کد خبر: ۷۱۱۵۶۲
جانشین رییس جامعةالمصطفی:

حفظ و تقویت انگیزه علمی از مهم‌ترین پایه‌های اردوهای علمی و فرهنگی است

حفظ و تقویت انگیزه علمی از مهم‌ترین پایه‌های اردوهای علمی و فرهنگی است
حجت الاسلام خالق پور در دیدار تعدادی از نخبگان فرهنگی مجتمع آموزش عالی خراسان گفت: حفظ و تقویت نشاط و انگیزه علمی، از مهم‌ترین پایه‌های اردوهای علمی و فرهنگی است.

به گزارش سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، حجت الاسلام خالق پور جانشین رییس جامعةالمصطفی در دیدار تعدادی از نخبگان فرهنگی مجتمع آموزش عالی خراسان، که در قم برگزار شد به نشاط علمی زائدالوصف این عزیزان اشاره کرد و اذعان داشت: حفظ و تقویت نشاط و انگیزه علمی، از مهم‌ترین پایه‌های اردوهای علمی و فرهنگی است.

جانشین رییس جامعةالمصطفی، حضور در جوار مضجع شریف ثامن‌الحجج علی بن موسی‌الرضا(علیه‌السلام) را توفیق و نعمتی بزرگ توصیف کرد.

وی در ادامه، به بعثت رسول‌الله(صلی‌الله علیه و آله) و سال‌های نخست ابلاغ رسالت نبوی اشاره کرد و با بیان اینکه بسیاری از مبانی معرفتی در دوران حضور پیامبر اعظم(صلی‌الله علیه و آله) در مدینه تبیین شد، خاطرنشان کرد: مسئولیت ولایت و رهبری جامعه اسلامی، بعد از حجة الوداع و نزول آیات الهی به رسول‌الله(صلی‌الله علیه و آله) ابلاغ و در واقعه غدیر تجلی یافت.

حجت الاسلام خالق پور، بابیان اینکه پس از رحلت رسول‌الله(صلی‌الله علیه و آله) لغزش‌ها و انحراف‌های عده‌ای از صحابه، بروز کرد، اظهار داشت: اجرای مر اسلام از مهم‌ترین چشم‌اندازهای حکومت علوی بود؛ لذا تعدادی از صحابه گرد هم جمع آمده با بهانه‌جویی‌های مختلف علی بن ابی‌طالب(علیه‌السلام) را از حوزه سیاست خارج ساختند و نخستین لغزش امت اسلامی شکل گرفت.

وی بابیان اینکه بی‌بصیرتی خواصی همچون طلحه و زبیر، سرآغازی بر انحراف جامعه اسلامی و دوری از شیرینی حکومت اهل‌بیت(علیهم‌السلام)، اظهار داشت: پس از گذشت سال‌ها انحراف، جامعه اسلامی از اسلام زاویه فراونی پیدا کرد، تا حضور امام معصوم در پرده غیبت معنی پیدا کند.

حجت الاسلام خالق‌پور، در ادامه تاریخچه‌ای از تشکیل نهضت‌های اسلامی برای مقابله با انحرافات شکل‌گرفته در میان امت اسلامی ارائه کرد و اذعان داشت: آغاز دوره صفویه در قرن دهم، اوج فرصت‌یابی معارف اهل‌بیت(علیهم‌السلام) برای مقابله با انحرافات شکل‌گرفته در جامعه اسلامی بود.

وی دوره تکوین (از شکل‌گیری اسلام تا غیبت صغرا)، دوره تدوین (از غیبت صغرا تا دوره صفویه)، دوره تثبیت (بعد از صفویه تا انقلاب اسلامی) و دوره تحقق (از زمان پیروزی انقلاب اسلامی تاکنون) را دوره‌های چهارگانه سیر اندیشه معارف اهل‌بیت(علیهم‌السلام) توصیف کرد و اذعان داشت: علمای اسلام از قرن چهارم تا قرن دهم سیر تکاملی اندیشه اسلامی را از فردی به اجتماعی و از اجتماعی به حکومتی بسط دادند.

جانشین رییس جامعةالمصطفی، با تأکید بر اینکه در دوره تثبیت حکومت‌های ریزودرشتی مبتنی بر اندیشه اهل‌بیتی شکل‌گرفته، با پیروزی انقلاب اسلامی ریشه‌ای مستحکم یافت، خاطرنشان کرد: در دوره‌های تکوین، تدوین و تثبیت بزرگان و علما جان و آبروی خود را در طبق اخلاص گذاردند و از هیچ تلاشی غافل نشدند؛ در سایه‌سار جهاد این عزیزان دوره تحقق شکل گرفت.

وی تصریح کرد: اگر جامعه اسلامی قدردان حضورش در دوره تحقق نباشد و تحت تأثیر تبلیغات دشمن در مسیر غفلت و انحراف قرار گیرد، تلاش تمام علمای اسلام در تمام ادوار به نتیجه نخواهد رسید.

حجت الاسلام خالق‌پور، با تأکید بر اینکه ولایت‌فقیه و محوریت آن در جامعه اسلامی را باید مبتنی بر مبانی دینی و عقلی حل کنیم، اظهار داشت: دشمن همواره از سستی اندیشه‌ها حول ولایت‌فقیه سوءاستفاده نموده؛ مقدمات انحراف جامعه اسلامی را رقم می‌زند.

جانشین رییس جامعةالمصطفی، بابیان اینکه زمانی که جایگاه امامت امام(علیه‌السلام) برای جامعه درست تبیین نگردد، با یک شبهه به‌راحتی در وادی انحراف قرارگرفته، از موهبت حکومت امام(علیه‌السلام) محروم خواهیم شد، اظهار داشت: بصیرت مهم‌ترین مؤلفه در رویارویی با شبهاتی است که اندیشه‌های اسلامی را هدف قرار داده است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود ضمن اشاره به آیات شریفه «فَمَنْ یَعْمَلْ مِثْقَالَ ذَرَّةٍ خَیْرًا یَرَهُ وَمَنْ یَعْمَلْ مِثْقَالَ ذَرَّةٍ شَرًّا یَرَهُ»، با بیان اینکه انسان نتیجه کوچک‌ترین و بزرگ‌ترین اعمال خود را خواهد دید، یادآور شد: بصیرت در کنار علم و تفقه در دین، مهم‌ترین نیاز کنونی جامعه اسلامی است؛ اگر بصیرت نداشته باشیم، هراندازه علممان بیشتر شود، گرفتاری‌مان فزونی خواهد یافت.

حجت الاسلام خالق‌پور، در بخش پایانی سخنان خود، رهبریت اسلامی را روح توحید دانست و تصریح کرد: اگر علم رهبری اسلام را گم نموده، چشم به‌جای دیگری بدوزیم، از توحید واقعی دور خواهیم شد. ولایت‌فقیه را باید در قلب و تأملات فکری و ذهنی تثبیت و محکم حفظ نموده، به دیدگاه‌ها و حساسیت‌های ایشان در زندگی معنی بخشیم.

حجت الاسلام حسینی، معاون فرهنگی تربیتی نمایندگی جامعةالمصطفی در خراسان، در ابتدای این دیدار گزارش از حرکت علمی نخبگان مجتمع آموزش عالی خراسان و برنامه‌های بصیرتی معاونت فرهنگی تربیتی نمایندگی جامعةالمصطفی، ارائه کرد.

در بخشی از این دیدار، جمعی از طلاب و دانش‌پژوهان نخبه المصطفی نظرات، دیدگاه‌ها و درخواست‌های خود را مطرح کردند که از مهم‌ترین درخواست‌ها می‌توان به دیدار با رهبر فرزانه انقلاب اسلامی اشاره کرد.

ارسال نظرات