۱۹ خرداد ۱۴۰۱ - ۲۲:۱۳
کد خبر: ۷۱۱۶۶۷

تاکید «انریکه مورا» بر نقش عمان بر حل پرونده هسته ای ایران

تاکید «انریکه مورا» بر نقش عمان بر حل پرونده هسته ای ایران
معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا که به‌تازگی به عمان سفر کرده است، بر نقش تاریخی مسقط و تلاش این کشور در حل مسائل مربوط به پرونده هسته‌ای ایران تأکید کرد.

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از  جام جم آنلاین، «انریکه مورا» معاون دبیرکل سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا امروز (سه‌ شنبه)، در عمان با مقامات این کشور دیدار و گفت‌و‌گو کرد.

بنابر گزارش خبرگزاری رسمی عمان (اونا)، «خلیفه بن علی الحارثی» سرپرست وزارت خارجه عمان در امور دیپلماتیک که امروز با انریکه مورا دیدار کرد، در یک کنفرانس مطبوعاتی مشترک با او ابتدا از افتتاح دفتر نمایندگی اتحادیه اروپا در سلطنت عمان در آینده نزدیک خبر داد.

الحارثی در ادامه روابط عمان با کشورهای عضو اتحادیه اروپا را توسعه‌یافته و روبه‌رشد توصیف کرد و افزود که این کشور از راهبرد شراکت اروپا با کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس استقبال می‌کند و به دنبال تقویت روابط در تمامی زمینه‌هاست.

وی همچنین خبر داد که مذاکراتی میان کشورهای عضو شورای همکالی خلیج فارس در زمینه تجارت آزاد در جریان است و اتحادیه اروپا قصد دارد همکاری خود را با کشورهای منطقه در عرصه امنیت دریایی، آموزش و انرژی گسترش دهد.

طبق این گزارش، اما در مقابل انریکه مورد بر «نقش تاریخی» سلطنت عمان و تلاش این کشور در حل بسیاری از مسائل منطقه‌ای و جهانی به‌ویژه پرونده‌ هسته‌ای ایران تأکید کرد.

 

به گزارش فارس، مذاکرات در وین بین هیأت‌های ایران و گروه ۱+۴ (انگلیس و فرانسه و روسیه و چین و آلمان) به همراه آمریکا برای لغو تحریم‌های یکجانبه علیه جمهوری اسلامی ایران و احیای برجام، ۱۱ مارس (۲۱ اسفند ماه) دچار وقفه شد.

اما «جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اواخر اردیبهشت‌ ماه سال جاری پس از سفر انریکه مورا به تهران از ازسرگیری مذاکرات رفع تحریم‌ های ایران در آینده نزدیک خبر داد.

بورل در گفتگویی کوتاه با خبرنگاران پیش از ورود به جلسه سران گروه ۷، سفر «انریکه مورا» به تهران را مثبت ارزیابی کرد و خبر داد که مذاکرات با ایران به‌زودی از سر گرفته می‌شود.

بورل تصریح کرده بود: «پاسخ ایران، پس از آن که انریکه مورا این پیام را منتقل کرد که اوضاع نمی‌تواند به همین شکلی که هست ادامه یابد، به اندازه کافی مثبت بود. این مسائل یک شبه حل نمی‌شود. فرض کنیم مذاکرات متوقف شده و بعد اوضاع حل می‌شود و این یعنی احتمال دستیابی به توافق نهایی وجود دارد».

ارسال نظرات