۱۹ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۵۹
کد خبر: ۷۱۱۷۱۰
حجت الاسلام والمسلمین مقیمی حاجی:

گستره اثرگذاری تولیدات پژوهشی از برنامه‌های راهبردی حوزه های علمیه است

گستره اثرگذاری تولیدات پژوهشی از برنامه‌های راهبردی حوزه های علمیه است
حجت الاسلام والمسلمین مقیمی حاجی گفت: گستره اثرگذاری تولیدات پژوهشی حوزه از برنامه‌های راهبردی معاونت پژوهش حوزه های علمیه است.

به گزارش سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین مقیمی حاجی در چهاردهمین نشست هم‌اندیشی دبیرخانه حمایت از طرح های پژوهشی حوزه، گفت: رویکرد نیاز محوری و مسئله پژوهی می بایست در میان مراکز و نهادهای پژوهشی نهادینه شود.

 حجت الاسلام والمسلمین ابوالقاسم مقیمی حاجی در نشست هم اندیشی بررسی مسائل و اولویت‌های پژوهشی جامعه و نظام با موضوع «دانش حقوق، مسائل و اولویت‌های نظام اسلامی» که در سالن جلسات مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه و از سوی معاونت پژوهش حوزه برگزار شد، گفت: هدف گذاری دبیرخانه حمایت از پژوهش‌های حوزوی بر این بوده که پژوهش‌ها را به سمت نیازهای حوزه، جامعه و نظام اسلامی سوق دهد.

معاون پژوهش حوزه ضمن برشمردن دلایل اهمیت پرداخت علمی به مسائل روز جامعه اسلامی از سوی حوزه‌های علمیه گفت: با وجود اینکه پژوهش حول موضوعات مربوط به علوم بنیادین لازم بوده و هست، اما در زمینه پاسخگویی به مسائل جامعه و پژوهش‌های راهبردی و کاربردی هم نیازهایی جدی داریم؛ طبیعی است که پاسخ‌های اسلامی در مسائل روز جامعه از حوزه‌های علمیه انتظار می‌رود.

وی افزود: می بایست در مسائل بنیادین متوقف نشد و موضوعات راهبردی، کاربردی و عینی نیز مورد تحقیق قرار گیرند.

معاون پژوهش حوزه های علمیه دبیرخانه کمیته حمایت از طرح های پژوهشی حوزه های علمیه را آماده دریافت و حمایت از پروژه های مسئله محور دانست و گفت: معاونت پژوهش حوزه های علمیه به عنوان یک ستاد واسطه از پروژه های علمی محققان آزاد حمایت خواهد کرد تا به ثمر بنشینند.

طرح مباحث، اولویت‌ها و نقطه نظرات

در ادامه این نشست که با حضور مدیران و فرهیختگان گروه‌های پژوهشی، آموزشی و نشریات برگزار شد، اعضای حاضر به بیان مسائل، موضوعات و اولویت‌های پژوهشی پرداخته و نکاتی را مطرح کردند.

توجه به آشنایی طلاب با دانش حقوق، مسائل حقوق بشر، حقوق شهروندی، حقوق سالمندان، بررسی صلاحیت محاکم داخلی و بین المللی، حقوق تجارت، قوانین و حقوق بانکی و محیط زیست، سن مسئولیت کیفری، نظام تعزیرات اسلامی، حریم خصوصی، حقوق ناظر بر فضای مجازی، رمز ارزها، نحوه محاسبه ارش برخی از مباحث و اولویت‌هایی بود که در این نشست مطرح شد.

ارسال نظرات