۲۱ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۹:۲۱
کد خبر: ۷۱۱۷۶۴

چشم ها می توانند علائمی از بیماری هارا نشان دهند

چشم ها می توانند علائمی از بیماری هارا نشان دهند
محققان آمریکایی در جدیدترین یافته‌های خود اظهار کرده‌اند، ارزیابی سلامت چشم یک فرد می‌تواند به طور مستقیم سلامت باقی اعضای بدن یک فرد را نشان دهد.

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از جام جم آنلاین، نتایج یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که سلامت چشم‌های شما ممکن است تاثیر مستقیمی بر احساس سایر اعضای بدن و مدت زمان زندگی شما داشته باشد.

اخیرا گروهی از محققان موسسه تحقیقات پیری باک (Buck Institute for Research on Aging) آمریکا می‌گوید ارتباطی بین رژیم غذایی، ساعت زیستی، سلامت چشم و طول عمر پیدا کرده‌اند. این اولین باری است که دانشمندان تمام این جنبه‌های مختلف سلامت را به چشم یک فرد مرتبط دانسته‌اند.

پروفسور «پانکاج کاپاهی» (Pankaj Kapahi) نویسنده ارشد این مطالعه از موسسه باک برای تحقیقات پیری در یک بیانیه گفت: نتایج مطالعه ما نشان می‌دهد که اختلال عملکرد چشم در واقع می‌تواند مشکلاتی را در بافت‌های دیگر ایجاد کند.

محققان خاطرنشان کردند که روزه گرفتن و کاهش کالری می‌تواند عملکرد اندام مختلف در سراسر بدن از جمله سلامت چشم‌ها را بهبود بخشد. محققان افزودند روزه نه تنها بینایی را بهبود می‌بخشد، بلکه چشم در واقع در تاثیرگذاری بر طول عمر نقش دارد.

در طول این گزارش جدید، نویسندگان مطالعه ارتباط بین سلامت چشم و طول عمر را در مگس سرکه (Drosophila) بررسی کردند.

 

دکتر «برایان هاج» (Brian Hodge) که مطالعات مقطع فوق دکتری خود را در آزمایشگاه کاپاهی می‌گذارند در این باره گفت: درک این یافته که چشم مگس میوه، می‌تواند مستقیما طول عمر را تنظیم کند، برای ما شگفت‌انگیز بود.

هاج معتقد است که راز این ارتباط در ساعت زیستی نهفته است. این ساعت درونی بر عملکرد هر سلول بدن تاثیر می‌گذارد و با طلوع و غروب خورشید با نور و تغییرات دما سازگار می‌شود. همچنین چرخه خواب/بیداری، رونویسی ژن و ترجمه پروتئین را نیز کنترل می‌کند.

محققان مطالعه جدید خود را با بررسی اینکه کدام ژنها با الگوی شبانه‌روزی و زمانی که مگس‌ها در رژیم غذایی نامحدود هستند، تغییر می‌کنند، آغاز کردند. آنها همچنین این حشرات را با گروه دیگری که فقط ۱۰ درصد از پروتئین را در رژیم غذایی نامحدود مصرف می‌کردند، مقایسه کردند.

نتایج نشان می‌دهد که چندین ژن به تغییرات رژیم غذایی واکنش نشان می‌دهند و همچنین فراز و نشیب را در نقاط مختلف روز درست مانند ساعت داخلی بدن نشان می‌دهند سپس محققان دریافتند که ژن‌های دارای نوسان که بیشتر با رژیم غذایی فعال می‌شوند از چشم‌ها نشات می‌گیرند.

به بیانی دیگر محدودیت‌های رژیم غذایی، گیرنده‌های نوری، نورون‌های تخصصی در شبکیه که به تغییرات نور پاسخ می‌دهند را فعال می‌کند. در ادامه محققان آزمایش‌هایی انجام دادند که نشان داد مگس‌ها در تاریکی دائمی در واقع طول عمر بیشتری دارند.

آیا ژن‌ های چشم بر طول عمر افراد تاثیر می‌گذارند؟

نویسندگان مطالعه می‌گویند: بله. کاپاهی گفت: ما همیشه به چشم به عنوان عضوی نگاه می‌کنیم که به ما خدمت می‌کند تا بینایی ایجاد کند. ما آن را چیزی نمی‌دانیم که باید برای محافظت از کل ارگانیسم محافظت شود.

محققان توضیح می‌دهند که از آنجایی که چشم‌ها دائما در معرض دنیای بیرون هستند، دفاع ایمنی آنها همیشه فعال است. این می‌تواند به التهاب منجر شود و در طول مدت طولانی می‌تواند باعث وخیم‌تر شدن وضعیت سلامتی و ایجاد بیماری‌های مزمن شود. علاوه بر این، نور خود می‌تواند باعث از بین رفتن گیرنده‌های نوری شود و باعث التهاب مضر بیشتری شود.

کاپاهی می افزاید: خیره شدن به صفحه نمایش کامپیوتر و گوشی و قرار گرفتن در معرض آلودگی نوری تا حد زیادی در شب شرایط بسیار آزاردهنده‌ای برای ساعت‌های زیستی ایجاد می‌کند چرا که محافظت از چشم را مختل می‌کند و می‌تواند عواقبی فراتر از بینایی داشته باشد و به بقیه بدن و مغز آسیب برساند.

منبع: ایسنا

ارسال نظرات