۲۳ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۷:۴۵
کد خبر: ۷۱۱۹۳۸

زونا و احتمال ابتلا به زوال عقل بعد از آن

زونا و احتمال ابتلا به زوال عقل بعد از آن
تحقیقات جدید نشان می دهد که اگر از یک حمله دردناک زونا جان سالم به در برده اید، نگران نباشید که ممکن است خطر زوال عقل در آینده برای شما افزایش یابد.

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از جام جم آنلاین، زونا، که در اثر فعال شدن مجدد ویروس آبله مرغان ایجاد می‌شود، منجر به بروز دانه‌های تاول‌دار ناشی از التهاب عصبی می‌شود، و گمانه‌زنی‌هایی وجود دارد که التهاب ممکن است احتمال تشخیص زوال عقل را در آینده افزایش دهد، بنابراین تیمی از دانشمندان تصمیم گرفتند این موضوع را بررسی کنند.

آنها داده‌های بیش از ۲۴۷ هزار نفر در دانمارک را که در طی ۲۰ سال به بیمارستان مراجعه کرده بودند یا برایشان داروهای ضد ویروسی برای زونا تجویز شده بود و ۱.۲ میلیون نفر از افراد بدون این بیماری را تجزیه و تحلیل کردند. میانگین سنی افراد در این مطالعه ۶۴ سال بود.

از بین افرادی که زونا داشتند، ۹.۷ درصد تا ۲۱ سال بعد دچار زوال عقل شدند. محققان دریافتند که این میزان در بین افرادی که سابقه زونا نداشتند ۱۰.۳ درصد بود.

بر اساس این مطالعه، افراد مبتلا به زونا در واقع ۷ درصد کمتر از افرادی که زونا نداشتند، در معرض خطر زوال عقل بودند.

دکتر «سیگران آلبا اسمیت»، سرپرست تیم تحقیق از دانشگاه آرهوس در دانمارک، گفت: «دلایل این کاهش خطر نامشخص است، اما می‌توان آن را با تشخیص نادرست زونا در افراد مبتلا به زوال عقل تشخیص داده نشده توضیح داد. واکسیناسیون زونا برای افراد مسن‌تر توصیه می‌شود زیرا می‌تواند از عوارض این بیماری جلوگیری کند، اما مطالعه ما نشان می‌دهد که بعید است خطر زوال عقل را کاهش دهد.»

 

اشمیت خاطرنشان کرد: «این مطالعه نشان داد افرادی که مبتلا به زونا بودند و بیماری به سیستم عصبی مرکزی گسترش یافته بود تقریباً دو برابر بیشتر در معرض خطر ابتلاء به زوال عقل بودند، اما چنین عوارضی کمتر از ۰.۱٪ از افراد مبتلا به زونا را تحت تأثیر قرار می‌دهد.»

اشمیت گفت: «با افزایش سن افراد، خطر ابتلاء به زوال عقل نیز افزایش می‌یابد، و تعیین عواملی که ممکن است در این خطر نقش داشته باشند، مهم است. زونا اغلب افراد بالای ۵۰ سال را مبتلا می‌کند. خبر خوب این است که مطالعه ما نشان داد که به نظر نمی‌رسد خطر ابتلاء به زوال عقل را در افراد افزایش دهد.»

منبع: مهر

 
ارسال نظرات