۲۲ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۷:۵۱
کد خبر: ۷۱۲۰۱۸
مسؤول طرح ولایت مؤسسه امام خمینی تشریح کرد؛

گزارشی از فعالیت های «طرح ولایت» / استقبال طلاب از کتب این طرح

گزارشی از فعالیت های «طرح ولایت» / استقبال طلاب از کتب این طرح
حجت الاسلام شبان نیا با اشاره به استقبال از کتب طرح ولایت گفت: مبانی اندیشه اسلامی متناسب با دانش آموزان در حال آماده سازی است و برخی کتب آن تدوین شده است.

حجت الاسلام قاسم شبان نیا عضو هیأت علمی مؤسسه امام خمینی و مسؤول طرح مبانی اندیشه اسلامی «طرح ولایت» در گفت و گو با خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، به ارائه گزارشی از روند فعالیت های این طرح پرداخت و گفت: توجه به تثبیت اعتقادات در جامعه اسلامی مبنای بسیاری از حرکات و سکنات ما است از همین رو لازم است مبانی اندیشه اسلامی در جامعه ما مورد توجه قرار گیرد تا در مقابل مبانی شیطانی که تقویت می‌شوند از اسلام دفاع کند.

وی افزود: طرح ولایت با این اندیشه شکل گرفت و در حال حاضر که بیش از ربع قرن گذشته و صدهزار نفر فارغ التحصیل در طول این ۲۵ سال داشته است؛ در سایه تلاش‌های آیت الله مصباح یزدی و حمایت‌های مقام معظم رهبری در این سال ها، طرح ولایت توسعه پیدا کرد که علاوه بر دانشجویان برای طلاب و برای بعضی نهاد‌ها مانند ناجا و اعضای هیأت علمی این دوره برگزار می‌شود.

حجت الاسلام شبان نیا با اشاره به پشتیبانی محتوایی دوره‌های طرح ولایت توسط مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) گفت: اجرای دوره برای دانشجویان توسط بسیج دانشجویی و برای سایر کارکنان مانند وزراتخانه ها، همان نهاد مورد توافق وظیفه اجرا را دارد و امیدواریم به شکل‌های مختلف بتوانیم طرح ولایت را برگزار کنیم.

وی افزود: در حال حاضر برای بنیاد شهید و حوزه‌های علمیه در قم و شهرستان‌ها دوره طرح ولایت در حال برگزاری است؛ طرح ولایت به صورت‌های مختلفی تدارک دیده شده است و دوره‌های کامل آن در تابستان به صورت حضوری با شش کتاب برگزار می‌شود و در پایان منظومه مبانی اندیشه اسلامی را در اختیار مخاطب قرار می‌دهد؛ این کتاب‌ها از معرفت شناسی و خداشناسی، انسان شناسی، فلسفه اخلاق فلسفه حقوق و فلسفه سیاست بحث می‌کنند که مجموعه به هم پیوسته‌ای را تشکیل می‌دهد.

مسؤول طرح ولایت مؤسسه امام خمینی(ره) با بیان اینکه در طرح ولایت از مبانی بنیادین اندیشه اسلامی دفاع می‌شود، گفت: هر کتاب در ۱۴ جلسه برگزار می‌شود و ۶ کتاب در دوره‌های ۴۰ روزه برای دانشجویان، حوزویان، فرهنگیان و فعالان فرهنگی برگزار شده است؛ دوره‌های غیر متمرکز شامل دوره‌های حضوری که هر کدام از کتب در مقاطع خاصی برگزار می‌شود و در طول مدت زمان مشخصی پیگیری می‌شود.

وی اظهار داشت: یکی از فعالیت‌هایی که در دوران کرونا صورت گرفت فعال کردن بخش مجازی بود که همان کتاب در اختیار فراگیران قرار گرفت و این دوره‌های مجازی مدیریت شد به طوری که احراز شود فراگیران همراهی لازم را دارند؛ کتاب‌های طرح ولایت با هدف دفاع از مبانی اندیشه اسلامی هستند و مخاطبین اندیشه اسلامی علاوه بر شیعیان شامل اهل سنت نیز بوده که در دوره‌هایی فراگیران اهل سنت هم در طرح ولایت شرکت کرده اند.

حجت الاسلام شبان نیا با بیان اینکه از کشور‌های دیگر هم برای برگزاری دوره‌های طرح ولایت متقاضی بوده است گفت: بعضی از دوره‌ها را با کشور‌های عربی داشتیم که در صدد هستیم این کتب را به زبان‌های دیگر مانند اردو هم ترجمه کنیم و گفتمان طرح ولایت را فراتر از مرز‌های خودمان حاکم کنیم؛ حاکمیت این گفتمان در مقابل حاکمیت سکولار است و این گفتمان انحراف را به چالش می‌کشد؛ تفکر سکولار در کشور‌های اسلامی و غیر اسلامی در میان ادیان الهی به یک معضل بدل شده است.

عضو هیأت علی مؤسسه امام خمینی(ره) گفت: کتاب‌های طرح ولایت وقتی مورد استقابل قرار گرفت ایده اولیه تدوین کتاب برای دوره دانش آموزی مطرح شد و کار‌هایی نیز انجام شد و متناسب با شرایط دانش آموزی در حال آماده سازی است که برای سه سال دبستان نوشته شده و دوره متوسط دوم و دبیرستان نیز تدوین شده است و امیدواریم دوره‌های طرح ولایت را به دوره‌های دانش آموزی هم تعمیم بدهیم.

وی با ابراز امیدواری از حصول نگاه تخصصی‌تر در دوره‌های طرح ولایت و ارائه آن به متخصصین گفت: اوج و تمرکز دوره‌های طرح ولایت در تابستان برگزار می‌شود، اما دوره طرح ولایت به صورت مجازی و حضوری نیز در طول سال در حال برگزاری است؛ دوره‌های طرح ولایت حوزویان در ۲۹ خرداد آغاز و با حضور طلاب ایرانی و خارجی و خواهران و برادران برگزار خواهد شد؛ دوره ویژه فرهنگیان و فعالان فرهنگی از اوایل تیرماه و برای بسیج دانشجویی و دانشجویان در حال تحصیل از اواسط تیرماه و عمدتا در مشهد برگزار می‌شود.

حجت الاسلام شبان نیا در پایان تصریح کرد: تأمین اساتید و کتب طرح ولایت طبق فرمایش حضرت آیت الله خامنه‌ای با مؤسسه امام خمینی(ره) و بسیج دانشجویی مجری برگزاری این دوره‌ها است و محتوا را تأمین خواهد کرد.

ارسال نظرات