۲۳ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۴:۰۳
کد خبر: ۷۱۲۰۵۸
حجت الاسلام والمسلمین نعیمیان مطرح کرد؛

پیوند سابقه دانشی فقه با نیازهای نوین جامعه

پیوند سابقه دانشی فقه با نیازهای نوین جامعه
استاد حوزه و دانشگاه گفت: فقه نظام ساز عهده دار برجسته سازی ظرفیت های بالفعل و بالقوه دانش فقه در دنیای جدید است که سابقه دانشی فقه را با نیازهای نوین جامعه گره می زند.

به گزارش خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین ذبیح الله نعیمیان عضو گروه فقه سیاسی و هیئت علمی دانشگاه باقرالعلوم (ع) پیش از ظهر امروز در نشست خبری همایش ملی فقه نظام ساز که در موسسه آموزشی امام رضا (ع) برگزار شد، گفت: موسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا (ع) به دنبال برگزاری رشته های تخصصی مربوط به فقه، رشته گرایش های نوینی است که نیاز جامعه اسلامی را برآورده کند و اقتضائات نوین را پوشش دهد.

وی افزود: این موسسه به دنبال تأمل راهبردی و بنیادین در عرصه فقه به حرکت درآمده و تلاش می کند نقش آفرینی علمی و نظری در اینجا ایفاء کند و این نقش آفرینی با تکیه بر حلقات بحث بیش از 100 جلسه داخلی با مشارکت اساتید بزرگواری است که به مقوله فقه نظام ساز پرداخته اند.

استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به اینکه فقه نظام ساز رویکردی برای ورود به عرصه جدید است، اظهار کرد: فقه نظام ساز یک قدم بیش از سایر مفاهیم و رویکردهای دیگر در این حوزه برمی دارد و بحث عمومی و گفتمانی خود را متمرکز براین مقوله کرده است.

حجت الاسلام والمسلمین نعیمیان با تاکید بر اینکه فقه و شریعت نظامند، هدفمند است، عنوان کرد: فقه و شریعت برآمده از جایگاه ربوبی در تشریع است و تشریع براساس حکمت الهی می خواهد به زندگی فردی و اجتماعی ما رنگ دینی و صبغه الهی ببخشد.

وی با اشاره به اینکه رویکرد فقه نظام ساز عهده دار برجسته سازی ظرفیت های بالفعل و بالقوه دانش فقه در دنیای جدید است، تصریح کرد: فقه نظام ساز سابقه دانشی فقه را با نیازهای نوشونده جامعه گره می زند.

استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: در فقه نظام ساز به دنبال پیمودن گام هایی هستیم که ما را به تمدن نوین اسلامی برساند از این رو رشته های فقه السیاسه و الحکومه، فقه التربیت، فقه زیست فناوری و فقه مالکیت فکری آغاز شده و به فقه تقنین، فقه اطلاعات و امنیت و فقه اقتصاد رسیده است.

حجت الاسلام والمسلمین نعیمیان با بیان اینکه پیش از ورود به تعاملات اجتماعی هم نظری و تعامل فکری نیاز است، خاطرنشان کرد: برجسته سازی تعامل فکری نیازمند ظرفیت های نظری و عملی است که ابتدا نقاط کور و یا اشتراکی را معلوم کنند و در این نشست ها و همایش ها به دنبال پاسخ به نیازهای جدید در عصر کنونی هستیم.

عضو گروه فقه سیاسی و هیئت علمی دانشگاه باقرالعلوم (ع) در پایان با اشاره به دستاورد همایش فقه نظام ساز اظهار کرد: مهم ترین دستاورد این همایش پردازش به ظرفیت های بالفعل و بالقوه فقه می باشد و فقه را به عرصه عمومی وارد می کند.

ارسال نظرات