۲۴ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۵:۳۴
کد خبر: ۷۱۲۱۷۹
شورای آتلانتیک:

راهبرد اسرائیل علیه ایران شکست خورده است

راهبرد اسرائیل علیه ایران شکست خورده است
اندیشکده شورای آتلانتیک در گزارشی به بررسی میزان موفقیت‌آمیز بودن راهبرد موسوم به «مرگ با هزاران جراحت» که رژیم صهیونیستی علیه ایران در پیش گرفته پرداخته است.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری رسا، رژیم صهیونیستی چند ماه پیش از راهبرد جدید خود علیه ایران با نام «مرگ با هزاران جراحت» رونمایی کرد.

شورای آتلانتیک در گزارشی به بررسی این راهبرد رژیم صهیونیستی علیه ایران پرداخت.

در این گزارش آمده است: «اسرائیل طی هفته‌های اخیر حملات خود علیه ایران را افزایش داده است. بر خلاف کابینه قبلی اسرائیل که بر خرابکاری در برنامه هسته‌ای ایران و ترور دانشمندان هسته‌ای تمرکز داشت، به نظر می‌رسد که (در کابینه کنونی اسرائیل) این راهبرد توسعه یافته و دیگر دانشمندان و افسرانی که در برنامه موشکی و پهپادی ایران حضور دارند و همچنین اعضای نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نیز هدف قرار می‌گیرند».

در این گزارش اشاره شده است: «نفتالی بنت، نخست وزیر اسرائیل به تعهد خود برای اجرای راهبرد "مرگ با هزاران جراحت" پایبند بوده و به نظر می‌رسد حملات (اخیر) را تایید کرده است (از میان آنها، اقدام روز ۲۲ ماه می‌بود که طی آن سرهنگ حسن صیاد خدایی، از نیرو‌های سپاه قدس ترور شد)».

اندیشکده شورای آتلانتیک در گزارش خود نوشت: «این حادثه و دیگر ترور‌ها و خرابکاری‌های اخیر، به اسرائیل نسبت داده شده است.»

روز هفتم ژوئن (۱۷ خرداد ماه) نفتالی بنت، در نشست کمیته دفاعی و امور خارجی کنست به این حوادث اشاره داشت و گفت: «روز‌هایی که در آن ایران به طور مکرر به اسرائیل آسیب می‌رساند و رعب و وحشت را از طریق زیرشاخه‌های خود در منطقه گسترش می‌داد و بدون هیچ آسیبی بیرون می‌آمد، به پایان رسیده است. ما در همه جا و در همه زمان‌ها در حال فعالیت بوده و به این کار ادامه خواهیم داد».

این جملات بنت مورد انتقاد اعضای ارشد ساختار‌های نظامی اسرائیل گردید. این اعضا معتقدند که چنین جملاتی تنها انگیره ایران برای انتقام از اسرائیل را افزایش خواهد داد.

مقام‌های سابق اسرائیل معتقد بودند خروج ترامپ از برجام اشتباه بود

در این گزارش آمده است: «به نظر می‌رسد نقطه برجسته این دستاورد این باشد که دولت جو بایدن متقاعد شود که سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران همچنان در لیست سازمان‌های تروریستی خارجی آمریکا باقی بماند. این موضوع که با تحسین فراوانی در اسرائیل همراه شده، باعث شده که بازگشت ایران به توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ را بسیار سخت بکند این در حالی است که بسیاری از مقام‌های سابق اسرائیلی معتقد بودند که خروج آمریکا از برنامه جامع اقدام مشترک یک اشتباه بوده است».

شورای آتلانتیک نوشت: «اگر مسئله را از نگاه یک ناظر عادی بنگریم ممکن است به نظر برسد که اسرائیل با ضربه زدن و ایجاد سردرگمی در میان مقام‌های ارشد ایرانی، در حال موفقیت است.»

آیا راهبرد اسرائیل در برابر ایران موفق بوده است؟

در این گزارش آمده است: «اما واقعیت برنامه هسته‌ای ایران، روز ششم ژوئن (۱۶ خرداد) و در جریان نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مشخص شد و با وجود تلاش‌های اسرائیل برای از بین بردن برنامه هسته‌ای ایران، عمق پیشرفت‌های ایران مشخص شد. تهران همچنان به غنی سازی ده‌ها کیلوگرم از اورانیوم با خلوص ۶۰ درصد می‌پردازد، سانتریفیوژ‌های پیشرفته IR۶ را در تاسیسات زیرزمینی فردو نصب کرده و به تولید اورانیوم فلزی پرداخته است. تمامی این فعالیت‌ها تحت برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) ممنوع بوده است حال آنکه اسرائیل به شدت مخالف برجام بوده و زمانی که "دونالد ترامپ" رئیس جمهور آمریکا بوده کابینه اسرائیل با لابی‌گری توانست آمریکا را از برجام خارج کند (ترامپ سال ۲۰۱۸ از توافق خارج شد حال آنکه ایران این توافق را نقض نکرده بود)».

تحریم و تهدید نه برنامه هسته‌ای ایران را متوقف کرده و نه رفتارش را تغییر داده

در گزارش این اندیشکده آمریکایی آمده است: «در سایه این تحولات، اسرائیل همچنان موضع سوال برانگیز خود درباره "غنی سازی صفر" در قبال ایران را حفظ کرده است در حالی که به برنامه جایگزین غیرواقعی تکیه کرده است. ادامه تحریم‌های اقتصادی، عملیات مخفیانه مختلف و تهدید برای بمباران تاسیسات هسته‌ای ایران، نه برنامه هسته‌ای این کشور را متوقف کرد و نه رفتارش را و جای بسیار تردید است که این موضوع در آینده نیز با موفقیت همراه شود».

همسایگان عرب تهران در خلیج فارس از به گوشه راندن ایران می‌ترسند

در گزارش شورای آتلانتیک آمده است: «مفهوم "فشار حداکثری" که در دوره ترامپ مطرح شده در جهانی که کمبوده نفت وجود داشته و تمایل برای دور زدن تحریم‌ها وجود دارد، دیگر کارایی ندارد. درآمد‌های ایران از صادرات نفت تحت رژیم کنونی تحریم‌ها نشان دهنده این واقعیت است. دولت بایدن نیز به دلیل افزایش قیمت‌های سوخت، تمایل چندانی برای افزایش فشار‌ها ندارد. همسایگان عرب ایران در سراسر خلیج فارس نیز از منزوی کردن ایران بیمناک هستند و به نظر می‌رسد تمایلی برای اجرای تحریم‌ها علیه ایران ندارند موضوعی که باعث انتقاد آشکار دولت ترامپ از امارات متحده عربی برای نادیده گرفتن فرار ایران از تحریم‌ها شده بود».

 ۲۰۰۳ آخرین باری بود که ایران تهدید نظامی واقعی آمریکا را حس کرد

در این گزارش اشاره شده است: «این ایده که تهدید نظامی معتبری علیه برنامه هسته‌ای ایران وجود دارد نیز ناصحیح است. آخرین باری که ایران تهدیدی واقعی را حس کرد در سال ۲۰۰۳ بوده، زمانی که ده‌ها هزار نیروی آمریکایی به عراق حمله کردند. نیرو‌های آمریکایی در افغانستان نیز حضور داشتند و تهران هراسان بود که کشور بعدی خواهد بود. این نوع تهدید با توجه به سایر بحران‌های شدیدتر و همچنین تمایل آمریکا برای کاهش حضور نظامی در خاورمیانه به سادگی نمی‌تواند جدی گرفته شود».

 اسرائیل فقط موفقیت تاکتیکی و نه راهبردی در برابر ایران داشته

شورای آتلانتیک در این گزارش نوشت: «بنابراین در حالی که اسرائیل همچنان به موفقیت‌های تاکتیکی چشمگیر خود می‌بالد از لحاظ راهبردی در هدف خود برای جلوگیری ایران از داشتن یک برنامه هسته‌ای پیشرفته دستاوردی نداشته است».

 دانش هسته‌ای در ذهن بیشمار دانشمند هسته‌ای ایران وجود دارد و حذف نمیشود

در ادامه این گزارش نوشته شده است: «اسرائیل هنوز ذهنیت یک دهه قبل خود را نگه داشته است حال آنکه جهان تغییر کرده و مخصوصا برنامه هسته‌ای ایران تکامل یافته است. در واقع، اساس سیاست اسرائیل همچنان بر این تفکر قرار دارد که یکی می‌تواند ایران را از قابلیت‌های هسته‌ای خود محروم کند این در حالی است که برنامه هسته‌ای ایران دیگر چیزی که یک دهه پیش بوده، نیست. ایران در فائق آمدن بر موانع فنی چشمگیری به خصوص در زمینه غنی سازی و تولید سانتریفیوژ، موفق شده است. دانش در ایران گسترده شده و در ذهن تعداد بی‌شماری از دانشمندان هسته‌ای وجود دارد- بسیار بیشتر از آن که بتوان آن را حذف کرد».

حتی اگر تاسیسات هسته‌ای ایران فردا ناپدید شود طی چند ماه بازسازی می‌شود

در این گزارش آمده است: «بدتر آنکه حتی اگر تاسیسات هسته‌ای ایران فردا به صورت معجزه آسایی ناپدید شوند، ایران قادر خواهد بود که طی چند ماه آن را بازسازی کند، چون که دانش فنی آن در کشور وجود دارد. در نهایت، استراتژی هزاران جراحت اسرائیل در یک به اصطلاح "جنگ بین جنگ‌ها" در مورد مسائل منطقه‌ای نیز به کار گرفته شده است. با این وجود حملات اسرائیل در سوریه و لبنان نه وضعیت ایران را تغییر داده و نه حزب‌الله لبنان را تضعیف کرده است».

اسرائیل خود را در معرض حملات تلافی‌جویانه ایران قرار داده است

در گزارش شورای آتلانتیک اشاره شده است: «با وجود آنکه ایران چالشی برای جامعه جهانی است، اسرائیل به خط مقدم جنگ علیه ایران حرکت کرده و خود را در معرض تلافی ایران قرار داده است. با در نظر گرفتن این واقعیت‌ها، اسرائیل در حال بدست آوردن پیروزی بسیار پرهزینه در برابر ایران است. در بهترین حالت حملات اسرائیل برنامه ایران را متوقف می‌کند و در بدترین حالت، آن‌ها ایران را برای حرکت سریعتر تشویق می‌کنند. اسرائیل باید به محاسبه مجدد و به کارگیری راهبردی بپردازد که با شرایط کنونی برنامه هسته‌ای ایران مطابقت داشته و تاثیر بیشتری بر افکار عمومی داشته باشد».

در پایان گزارش آمده است: نتیجه این است که اسرائیل در حال به دست آوردن موفقیت‌های تاکتیکی بوده حال انکه استراتژی‌اش علیه ایران در حال شکست است. شکاف فزاینده‌ای میان اظهارات مقام‌های ارشد اسرائیلی و واقعیت میدانی وجود دارد. ضروری است که یک سیاست متعادل شده‌ای به کار گرفته شود که وضعیت برنامه هسته‌ای ایران پیش از آنکه بسیار دیر شود، مد نظر قرار بگیرد. مقام‌های اسرائیلی باید به یاد داشته باشند که راندن ایران به گوشه و تغییر دادن معادله‌های بازدارندگی میان کشور‌ها می‌تواند با یک پاسخ تند از سوی تهران همراه باشد که به یک تقابل منطقه‌ای منتهی شود./۹۸۸/

ارسال نظرات